Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #1 Skrevet 1. september 2011 Får inntrykk av at alle gjør det... Her går den inn i husholdningsbudsjettet til mat og klær til lillevennen vår.. Vennene våre får helt sjokk av at vi gjør dette og snakke nedlatende om det
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #2 Skrevet 1. september 2011 Meningen var vel å spare den, så skulle vi spare kr 200 av den. Men nå går den med til husholdningen her også. Jeg har 80% lønn og det koster å ha baby. Vi prøver å være kjempeflinke med å handle mat, men alikevel så går det utrolig mye penger til det også. Men vi har egen konto til baby hvor det står en del tusen fra dåp og jul. Så får vi prøve å spare litt mer etterhvert. Ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke sparer. Det har ikke jeg. Viktigere at man har god samvittighet for at baby har det den trenger nå. Vi kunne nok ha tjent litt mer, men alikevel syntes jeg alle andre har så god råd og sparer, lurer på hvordan enkelte gjør det!
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #3 Skrevet 1. september 2011 Barnetrygden er jo i utgangspunktet ikke til for at den skal settes på konto og spares til barnet, den er ment til å gå inn i husholdningen. Hvis dere trenger den til å kjøpe mat og klær, så ikke ha dårlig samvittighet. Vennene deres har ikke noe med om dere sparer barnetrygden eller ikke. Det er fritt valg ang hva den skal brukes til. Høres ikke ut som veldig sympatiske venner når de blir nedlatende for dette. Selv sparer vi ikke barnetrygden til barna, men vi sparer hver måned for å ha en buffer og til oppussing og ting som kommer alle til gode.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #4 Skrevet 1. september 2011 Absolutt ikke. Det har vi rett og slett ikke råd til. Her teller hver krone. Og skulle noen snakke nedlatende om det til meg, da hadde jeg bitt huet av dem.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #5 Skrevet 1. september 2011 er student og sparer halve barnetrygden. noe mer enn det har jeg ikke råd til
Skaubinna Skrevet 1. september 2011 #6 Skrevet 1. september 2011 Vi sparer barnetrygden. Føler meg ikke noe bedre eller større menneske av den grunn. Å skulle ha dårlig samvittighet fordi man bruker det, er jo bare tøys. Den er jo ment å brukes mener nå jeg. Vi er heldige og trenger det ikke, men hadde i utgangspunktet tenkt å spare det og så ta fra kontoen når ungen trengte diverse utstyr som bilsete, barnestol osv. Det er mye rart man skal lage kvalme for gitt. Nei bruk barnetrygden med god samvittighet:-)!
spennendetider Skrevet 1. september 2011 #7 Skrevet 1. september 2011 Definitivt ikke. Har det trang i utgangspunktet, så barnetrygden kommer meget godt med.
mor med liten skatt Skrevet 1. september 2011 #8 Skrevet 1. september 2011 Nei vi sparer ikke barnetrygden, den går inn i forbruk av mat og klær. Med redusert foreldrepengeutbetaling til 80% av lønn og redusert stilling en stund etter jobboppsart også for min del, så er ikke slik sparing aktuelt for vår del. I Lov om barnetrygd, står det at barnetrygden skal være et tilskudd til forsørgelse av barn, og at den er å regne som et skattepolitisk virkemiddel. Opprinnelsen for barnetrygd er dermed ikke sparing. Om noen vil spare den er det jo bare fint, men det er ikke derfor den er opprettet. Jeg synes for vår del at det er sparing nok å betale ned lån på boligen som ungen en gang arver. I tillegg har vi også en bufferkonti vi setter inn ekstra på, slik at vi har til nødvendige oppussingsprosjekter på boligen, renteheving osv.
Gjest Skrevet 1. september 2011 #9 Skrevet 1. september 2011 Barnetrygden er ment som et tilskudd til de familier som velger å få barn, for å bidra til en utjevning av økonomi i samfunnet mellom barnefamilier og de uten barn/med voksne barn. IKKE til å spares så barna har råd til ny bil når de blir 18. Det har jo vært oppe til diskusjon også om det burde vært behovsprøvd, slik at de som "har råd" til å spare den faktisk ikke trenger å motta den, og dem som trenger det mest får høyere sum. Men heldigvis er det ikke slik, det ville ført til mer "skam" å motta barnetrygden- nå er det likhet for alle som har barn. Men her i dette tilfellet så ser vi da altså at disse vennene + mange i deres sko er grunnen til nettopp at temaet har vært oppe... Her brukes den på lik linje som lønna. Til dagligdagsutgifter for hele familien. Går ikke å teller på kronene om hvem som skal bruke akkurat pengene fra barnetrygden, er jo bare ett stort felles pengesluk i familien. Vet også at det er mange som er opptatt av at barnetrygden skal brukes på barna- ikke på de voksne- men jeg er helt sikker på at dattera mi koster mer enn det vi får i barnetrygd hver mnd, så slike utsagn synes jeg bare er teite- det er jo slik at man må se familien som helhet. Men personlig sparer vi en liten sum utenom (helv uavhengig av barnetrygden) så lenge vi har råd til det. Vennene dine mangler totalt innsikt i grunntanken bak barnetrygden. Om de velger å spare den selv, slik jeg vet flere gjør, så får det være deres sak, men det er ikke det som er hensikten med det, og synes det er provoserende å høre at de fikk "sjokk" av det, og snakker nedlatende om det. Du får bare heve deg over det. PS- jeg prøver så godt jeg kan å ikke snakke økonomi med mine venner, fordi det er et så sårbart tema, enten det går ene eller andre veien, og fort å fornærme...
LilleBjella Skrevet 1. september 2011 #10 Skrevet 1. september 2011 Nei, det gjør vi ikke. Sparer imidlertid det vi har igjen på lønnskonto før det kommer inn ny lønning, og det kan være alt fra et par til mange tusenlapper. Men jeg har ingen ambisjon om å sette av penger til hvert av barna mine som de skal få når de blir 18 for eksempel. Spare skal de får gjøre selv, for å lære verdien av penger og at man bare kan bruke penger når man faktisk har dem. Når de blir så voksne at de skal etablere seg og kjøpe bolig, så kan vi heller stille som kausjonister og eventuelt bidra på andre måter økonomisk. Forutsatt at jeg har greid å lære barna mine litt økonomisk fornuft og at de ikke er slabbedasker som lever av å snylte på andre...
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #11 Skrevet 1. september 2011 Vi sparer den foreløbig, så får vi se senere om vi må ta de i bruk. Vi har kjøpt oss et "billig" hus og har dermed lave låneutgifter hver mnd. Betaler ekstra på huset også. Om vi flytter eller annet skulle skje så kommer vi nok til å revurdere sparingen. Men det er ikke dermed sagt at mini får alle pengene når hun er 18. Det får vi se på. Og vi kommer nok til å ta av den kontoen til større innkjøp til henne.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 1. september 2011 #12 Skrevet 1. september 2011 Vi sparer heller ikke barnetrygden. Har noe sparing til ungene, men det er mye mindre enn en barnetrygd;) Her går den med til mat, klær og utstyr i husholdningen. For oss er den god å ha... Det er ikke billig å ha barn... Så ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke sparer barnetrygda:)
C.L.H85 Skrevet 1. september 2011 #13 Skrevet 1. september 2011 Hittil har vi ikke spart noe av den gitt. Jeg er student, så trenger de penga jeg kan få Men når både jeg og gubben er i full stilling har vi planer om å sette av 200 kr mnd.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #14 Skrevet 1. september 2011 nei, vi sparer ikje. Vi har virkelig ikje noe penger til overs og barnetrygden brukes til det det er meningen å bruke den til, altså daglig liv med småbarn. Og jeg er veldig takknemli for at vi får de pengene. Selv synes jeg faktisk at det blir feil å spare den til ungen når h*n blir stor. Betyr vel bare at den familien ikje hadde trengt det tilskuddet.
August__11 Skrevet 1. september 2011 #15 Skrevet 1. september 2011 Dette vet du best selv. Har dere lav inntekt nå, så bruker dere pengene nå, de er ment å hjelpe dere. Selv kommer vi nok til å spare den i starten, fordi vi har nok penger akkurat nå og ikke vil venne oss til et høyere forbruk, men regner med at når utgiftene begynner å øke etterhvert så kommer vi til å spe på inntekten med barnetrygden. Det finnes en del mennesker som er veldig komfortable med å sitte på sin høye hest og kjefte om at barnetrygden er barnet sine penger, og foreldrene plikter å spare på dem, men dette er med respekt å melde bare sprøyt.
Gjest Madolyn Skrevet 1. september 2011 #16 Skrevet 1. september 2011 Vi sparer ikke barnetrygden. Hverken mannen min eller jeg fikk en stor sum penger når vi ble 18/21 og ingen av oss har savnet det, da vi begge tjente egne penger fra vi var 16. Jeg syns det er viktigere å lære barnet betydningen av penger og at de selv jobber for å tjene inn pengene sine, og så kan de heller få en uventet belønning når de fortjener det. Syns ikke så mye om at de plutselig får 30 000 å brenne vekk på festing eller shopping når de blir 18/21. Og mannen min og jeg har god nok økonomi til å belønne våre barn når de har fortjent det. Husker på VGS, når en kompis arvet 170 000 kroner når han ble 18, og brukte opp alt på 6 mnd
Cruella De Vil Skrevet 4. september 2011 #17 Skrevet 4. september 2011 Hei, vi sparer barnetrygden, siden vi har en OK økonomi for tiden og har råd til det. Vi setter av pengene på en egen konto, men ikke i barnas navn, da. Så hvis vi senere skulle trenge pengene til noe spesielt (kjøpe noe dyrt til barna/måtte betale ned på lån e.l.) kan vi bruke dem selv. Men meningen er at barna til slutt skal få pengene selv. Hadde vi ikke hatt romslig økonomi for tiden, hadde vi brukt pengene som en del av husholdningsbudsjettet uten å blunke; du skal for all del ikke ha dårlig samvittighet for det. Hvis vennene dine snakker nedlatende om det, er de temmelig naive, mener jeg. Selv om *de* kanskje har råd til å sette av pengene, betyr det ikke at alle andre har det. Og det er overhodet ingen skam å måtte bruke barnatrygden på det den er ment til, nemlig til underhold av barna.
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 4. september 2011 #18 Skrevet 4. september 2011 Ikke bry deg om hva andre mener og sier. Det er opp til dere voksne og ta den avgjørelsen om de der kan spare eller ikke. Vi sparer den ikke akkurat nå. Den går nok i sluket på mors litt gale shopping av klær til Mini:) Men han kommer til å bli enebarn, så tenker sånn at han arver alt etter oss. Så da går disse pengen med til shopping akkurat nå. Har satt penger fra barnedåpen og litt større gaver fra besteforeldre på konto, så de er spart. Med tanke på fremtiden. Kjekt å ha hvis man plutselig står der og trenger noen stor innkjøp til den lille. Så gjør det dere synes er best for dere:) Kanskje vinner dere i Lotto en gang og trenger ikke spare....jeg håper på det hver uke jeg:)
El1 Skrevet 4. september 2011 #19 Skrevet 4. september 2011 Nok engang enig med deg Tirilgirl. Av en eller annen grunn kommer barnetrygden som en overraskelse på meg hver måned, og jeg blir overlykkelig for har aldri penger i slutten av måneden fordi jeg får lønn 1. Jeg bruker pengene på mat til oss alle faktisk. Jeg har spart dåpspenger og andre gaver + hvis jeg får 100 kr i bensinpenger av en bestemor fordi jeg har kjørt henne på butikken osv. barnetrygden bruker jeg med god samvittighet men jeg har tenkt til å spare noen hundrelapper på en konto etterhvert... Eller er jeg naiv som tror at jeg vil få bedre råd igjen? Hehe...
FrkChihiro Skrevet 4. september 2011 #20 Skrevet 4. september 2011 Her går alt i det samme sluket:P Ikke avhengig av den, men for all del, alt ekstra er kjærkomment, Øremerker ikke barnetrygden til sparing, men sparer en del fra "felleskassa" hver måned til veslemor. Alt av dåps og bursdagspenger og andre penger, går inn på hennes egen konto. Men kniper det en måned, så har jeg selvsagt ingen skrupler med å bruke barnetrygden, det er jo det den er ment for.
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 4. september 2011 #21 Skrevet 4. september 2011 Her er de pengene øremerket sønnen vår, og de blir brukt på han (mat og klær).. Skulle vi ha sparet det hele, så ville det ikke vært lett, men sitter vi igjen med noe av hans penger når neste trygd kommer, så legger vi de på sparetraktoren hans
Ane Elise Skrevet 5. september 2011 #22 Skrevet 5. september 2011 "Vennene våre får helt sjokk av at vi gjør dette og snakke nedlatende om det :(" Herregud, er det mulig?!! Barnetrygden er jo øremerket til barna, så om du bruker de pengene til husholdning eller til sparing er opptil deg selv. Det viktigste er at barna dine har det bra, og at de har det de trenger til hver dagen. SKjønner ikke hvorfor folk skal blande seg i det. Det koster jo å ha unger! Jeg har heldigvis en godt betalt jobb mens min kjære har en ok lønn, kjøpte oss et billigere hus for noen år siden da det var nedgangstider hvor renta var høyt, har kun en bil, ingen hytte, så derfor har vi mer å rutte enn mange andre familie. Barnetrygden går derfor rett inn på felles sparingskonto vår. Når dyre ting skal kjøpes inn (alt fra barnevogn, barneutstyr, bil deler, ny sofa, ferieturer ol), så blir spare pengene brukt til. Og når saldoen på den kontoen øker mye mer enn det jeg har satt til "smertegrensen", går "overskuddet" til å betale ekstra ned på billånet. Jeg jobber nemlig en god overtid pluss at jeg er så heldig og får utbetalt bonus 2 ganger i året
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå