Gå til innhold

Er 100% sykemeldt, men lyst til å jobbe feks en dag i uka.. Gravid 24 uker. Vanskelig arbeidsgiver :/


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det starta da jeg fortalte han at jeg var gravid,i uke 14 var det vel. Han tok det greit, men sa at dersom jeg skulle bli dårlig, kunne jeg like godt bare sykemeldt meg fullt ut svangerskapet, han sa det ville bli så dyrt for han hvis jeg skulle sykemeldes litt og litt, å jobbe imellomtida. Så gikk et par uker, å jeg fikk blødninger og sliter veldig veldig svimmelhet og oppkast, blei 100% sykemeldt hos legen, men ikke helt ut da. Han vil vel bare se åssen det går, han legen min er veldig forståelsesfull. Men nå kjeder jeg meg så utrolig mye, dagene går så sakte. Jeg er ikke i form til å jobbe fullt, men lyst til å jobbe en dag i uka feks.. Kan sjefen nekte meg dette? Har kontrakt hvor det står jeg jobber 37,5t i uka. Skal til legen min i morgen da sykemeldingen min går ut, men han skulle skrive ut ny sykemelding til meg. Har utrolig lyst til å ringe å spørre sjefen min om jeg kan få lov til å jobbe en dag i uka, sånn at jeg er sykemeldt 80%, stemmer ikke det? Off gruer meg til å ta den telefonen, er utrolig dårlig til å snakke for meg, å tør ikke å si noen imot..

 

Noen med råd til meg?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet for arbeidsgiver er å skaffe vikar som kan jobbe når du ikke jobber. Mye "frem og tilbake" er ugreit for arbeidsgiver, selv om man jo er pålakt å takle det.

Klarer du hele dager da?

 

Ring sjefen din og forklar at du gjerne vil jobbe. Nå vet jo ikke jeg hva du jobber som, men det kan jo hende du kan få spessielle arbeidsoppgaver som tilsvarer 20% stilling men som kan tas når du er i form for eksempel. Det mest frustrenende for en arbeidsgiver er når man aldri vet om folk kommer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i matbutikk, han har mange ansatte, så burde ikke være noe problem sånn sett egentlig.. Ja jeg tenkte kanskje å prøve meg på hele dager, høre om det går an å være der en dag i uka. Eller to dager som jeg jobber et antall timer? Vet ikke jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har noen erfaringer eller råd? Har så lyst til å bare komme meg ut litt igjen, blir deprimert av å sitte hjemme dag inn og dag ut :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er legen som bestemmer hvor mye du skal være sykemeldt. Og sier han at du kan jobbe 1 dag i uka, så kan du det. Det kan ikke arb.giver si noe på!

 

Men hvorfor jobbe 1 hel dag? orker du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vet jeg ikke, men jeg tenker litt på sjefen også, om jeg bare skal jobbe et par timer hver dag feks, at det blir vanskelig i forhold til de andre som jobber der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt av det samme problemet jeg. Min sjef ville også at jeg skulle sykemelde meg 100% Men legen min ble jo gal sint og ville ikke gå med på det. Sjefen min kunne ikke gi meg halve dager, selv om det var det jeg ønsket meg. Så jeg jobber en og en halv dag i uka. Gruer meg hele uken til den helelaaaange dagen.... men hva kan jeg gjøre... Må bare prøve å overleve. Jeg jobber i en barnehage, og blir gruelig sliten av alle lydene når jeg ellers er så trøtt. Men jeg forstår jo sjefen også da... Hun taper en go del penger på meg og en hel del med bry... Så alle sjefer er ikke like gode til å legge tilrette for gravide, det er sikkert og visst!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner det jeg også at det kan være vanskelig.. Nei jeg har time hos legen min i morra, så da får jeg høre hva han sier.. Jeg kan uansett ikke gå på gulvet feks, for da kommer jeg garantert til å svime av, så må sitte i kassa. Burde jo sikkert ta det helt med ro, men jeg blir rett og slett deprimert av å gå hjemme hele tiden! :/

 

Men vil jeg tape noe på det, sånn økonomisk, hvis jeg begynner å jobbe feks 20%? Betaler nav da 80% av det de gir meg nå, å så er det sjefen som betaler for den dagen i uka jeg feks jobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det e godt å komme seg ut blandt folk. Å sitte hjemme hele tiden kan få folk til å føle seg veldig uværdig. Det er litt ekkelt rett og slett. selv om du må ta godt vare på deg og lille barnet i magen. Men dette med lønn og tap av penger skulle jeg gjerne visst selv;-) Så nå venter jeg i spenning på andre sitt svar :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, føler meg veldig udugelig av å bare gå her hjemme jeg! Ja helse og babyer det det aller viktigste, skal høre hva legen sier i morgen.. Å om noen har peiling på dette med lønn og evt tap av penger, så lytter jeg ;-)

 

Ønsker alle en fin kveld. :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ordner seg:)

 

Du har KRAV på omplassering på arbeidsplassen din.

Har ikke arbeidsgiver råd til dette, kan han søke refusjon fra NAV. Dvs at du da går i på jobb - omplassert f ex til kontorarbeid - og koster ikke din arbeidsgiver en eneste krone :)

 

Det fine med dette er at du slipper alle sykemeldingene.

 

Skjekk nav.no og arbeidstilsynet.no

 

Selv er jeg omplassert, kjempeordning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...