Gå til innhold

Noen som har 6 faddere - trenger råd kjære dere ?!

Anbefalte innlegg

Mine 3 eldste har 5 faddere, alle tantene deres (vi har bare søstre, begge to)

Minsta har 6 faddere, mine 2 søstre og 4 venninner av meg, da fars side ikke ville komme i dåpen hennes (hun var ikke planlagt og bf stakk).

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke spurt samboeren hennes om det er HUN som er venninnen din. Ved et eventuelt brudd så kommer dere ikke til å ha noe med han å gjøre (eller han med barna deres). Og ihvertfall ikke om venninna di etterhvert får seg ny mann..

Jeg har 6 faddere selv og 6 faddere til barnet mitt. Det er da lov å ha så mange man vil? Kjenner ei som har 18 faddere til sitt barn, da først snakker vi mye;-) Når jeg ble døpt var det ikke lov med flere enn 6 tror jeg, men det er blitt endret på til nå.

Fadder-fakta

Hvert barn som blir døpt, skal ha minst to høyst seks faddere. Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Foreldrene kan ikke være faddere. Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene. Fadderne blir ført inn i kirkeboka.

Minst to fadrar

Den døypte skal ha minst to, og høgst seks fadrar. Foreldra kan ikkje vere fadrar. Minst to fadrar må vere til stades ved dåpshandlinga. Det er fint om fadrane har regelmessig kontakt med barnet og er ei støtte for både barn og foreldre.

Fadrane er ikkje åleine om oppgåva si. Saman med heile kyrkja - spesielt den lokale kyrkjelyden - skal dei ”be for barnet, lære han/ho sjølv å be, og hjelpa han/ho til å bruka Guds ord Herrens nattverd,” som det heiter i dåpsliturgien.

http://www.kirken.no/index.cfm?event=doLink&famId=210

Vi hadde 7 faddere for hver av barna (har to barn), vi spurte presten på forhånd pga vi ikke ønsket å forskjellsbehandle våre søsken (tantene og onklene til barna). Vi har begge ganske mange søsken.

Som du kanskje har fått med deg, så tillater prestene det meste når det gjelder begravelser. Noe JEG synes er flott. En prest er ikke en som er høyt hevet over alle andre, han er først og fremst et medmenneske. Hadde vært interessant å vite hva du jobber med, eller er du kverulant på heltid?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...