Fru_Heidi Skrevet 1. september 2011 #1 Skrevet 1. september 2011 ..virkelig så farlig som de skal ha det til? Med matvarer som salami og spekemat? Det er da behandlet. Og A vitamin skal d ligges unna og det er det masse av i leverpostei,kvitost,brunost.. Og sukker bør ikke spise mye av så syltetøy og nugatti er fy.. Hva er igjen da? Tørt brød og vann på flaske? Det er så mange forskjellige meninger om dette at jeg vet ikke hva jeg skal tro. Noen som virkelig vet her???
Mammaen til Turid Skrevet 1. september 2011 #2 Skrevet 1. september 2011 jeg spiser normalt, men unngår visse ting som rått kjøtt (spekemat osv..). Alkohol holder jeg meg unna, tobakk osv.. men ellers lever jeg normalt.. akkurat nå er det de eneste jeg får i meg rista brød med nugatti, så spiser jeg det.. spis normalt - ikke overdriv diverse matvarer, så klarer du deg nok
På'n igjen! Skrevet 1. september 2011 #3 Skrevet 1. september 2011 Tror det er mange som spiser spekemat, stort sett er norsk spekemat OK, men man kan ikke være 100% sikker på at den ikke inneholder parasitten som forårsaker toksoplasmose. Det skal være OK å spise spekemat som har vært fryst et par døgn. Rått/ikke gjennomstekt kjøtt skal man holde seg unna av samme årsak. Ikke spise kjøttpålegg som er nær holdbarhetsdato, grunnet fare for listeriainfeksjon, av samme grunn skal man ikke spise upasteuriserte melkeprodukter. At man ikke skal spise A-vitamin har jeg aldri hørt, men hva sukker angår er det vel som for folk flest, prøv å begrense mengdene for å unngå for stor vektøkning og evt svangerskapsdiabetes. Man skal ikke være hysterisk, men jeg synes det er helt greit å holde meg unna en del matvarer så lenge jeg er gravid. Det varer jo ikke evig! Her kan du lese hva helsedirektoratet anbefaler: http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/kostholdsrad/gravid_amming/
Engodmagefølelse Skrevet 1. september 2011 #4 Skrevet 1. september 2011 A-vitamin i høye doser er giftig for fosteret, men problemet oppstår først om man overdriver! Mathygiene og alt med måte er det viktigste. Alkohol og andre rusmidler bør selvfølgelig unngås helt, men en spekeskive er sjelden noe krise. Retningslinjene er så "restriktive" som de er for sikkerhets skyld, men de er ikke helt uten hold likevel. Man kan være uheldig og da er det kanskje ikke verdt det?!? Eller..?
Lillesøster april 2012<3 Skrevet 1. september 2011 #5 Skrevet 1. september 2011 jeg velger sunnere pålegg istedet som ligner på det jeg likte før.. Isteden for servelat som tydeligvis ikke er bra og SÅÅÅ feite liksom.. Så har jeg gått over til kyllingfilet pålegg Smaker mer og mindre det samme, nesten bedre! Og Sunnere Og isteden for skinke spiser jeg kryddret kalkunfilet pålegg Nam! Ligner på kryddret skinke, men er sunnere og faktisk bedre synes jeg =) Så det finnes alternativer.. Og så har jeg funnet laks som pålegg også nå Gulost spiser jeg som før, men jeg sørger for å finne en sunn og fast gulost. Da myke oster ikke er bra! Da de kan ha falige bakterier i seg. Brunost spiser jeg litt av, bare for å sørge for å få i meg litt gjern. Ellers bruker jeg litt kvaiar under kvitosten, selv om jeg ikke er serlig glad i det men bare måtte ha litt av det nå.. For å variere litt og få litt sunnere matvaner. Egg har jeg også begynt å spise mer av som pålegg. Synes man det er tørt, skader det jo ikke å ha litt smør på brødskiva Så lenge du sørger for å spise pålegget en stund før utgangsdato skal det ikke være så farlig. Å så lenge det er pålegg som er godt pakket inn og beskyttet. Lurt å pakke det ekstra inn når det er åpnet, i en liten brødpose ller noe. Og pakke vært pålegg inn hvær forseg så det ikke blir blandet.. Sørg for å spise så fersk mat som mulig og ha maten sortert i kjøleskapet. Det freske og råe for seg. Kjøtt en plass, og grønnsaker en annen plass.. Er verfall mattips fra mattilsynet..
MammaMø med to små Skrevet 1. september 2011 #6 Skrevet 1. september 2011 altså jeg er ikke hysterisk, men retningslinjene fra "øverst hold" holder jeg meg til:) Nettopp fordi at risikoen er der, selvom den er liten, og en spekeskive er virkelig ikke verdt det.. Men all synsing rundt omkring, den hører jeg virkelig ikke på ;-)
Jente.18 Skrevet 5. september 2011 #7 Skrevet 5. september 2011 Spis normalt sier nå jeg tror det er mer farlig å bekymre seg over alt som kan gjøres galt (i dette tilfelle, spises galt..?!) hva gjorde foreldrene deres, besteforeldrene deres osv? Selvfølgelig kan du ikke bare spisse f.eks pizza, men vil du ha sukker eller brunost, væresgod! Og du får da aldri for mye vitaminer i deg med mindre du sluker vitaminer ved siden av maten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå