Gå til innhold

kan dere hjelep meg damer.... tips mot såre barnestumper og såre pupper ?

Anbefalte innlegg

har brukt sinksalve og bepanthen på stumpen til gutten min..men ser ikke ut som det hjelper, og nå begynner den å bli veldig sår,hva kan jeg bruke...

og puppene, brukt bepanthen og brystcreme, men føler ikke det hjelper heller.. han har trøske og det gjør vel heller ikke saken bedre....

tips noen....

evig takknemlig for gode svar......

Fortsetter under...

Lufttørking og så potetmel på den såre stumpen, det bør hjelpe.

Om babyen har trøske, så har du muligens fått det på brystvortene. Stikk til legen og få medisin til dere begge to. Et kjerringråd mens dere venter på legetime er å pensle barnets munn med Farris, og vaske brystvortene i tyttebærsaft.

Eneste som funker på sår barnestump her i huset, er å bruke sminkebørste og børste på potetmel på stumpen, og la ungen ligge uten bleie og lufttørke ca 10-20 min før ny bleie skal på, bruker da en tørr og myk gassklut og fjerner potetmelet før bleia kommer på. Ellers pleier vi å ha noen dager hvor han er uten bleie på dagtid når han er våken, har potte vi setter han over om han ser ut til å skulle tisse, etter litt tid uten bleie på, så ser du tyderlig når gutten skal tisse (tissen blir hoven og stikker litt ut) da er det bare å sette han over potte/do/bøtta.

Såre bryst kan jeg desverre ikke hjelpe med

Hei. Huff dette er ikke godt!

Til babyens rumpe kan du bruke en salve som heter inotyol. Hjelper med en gang. Fåes på apoteket.

Om han har trøske kan du vaske munnen hans med en q-tips dynket i farris. Eller så kan du få mycostatin på resept fra helsestasjonen eller legen - som du kan pensle munnen hans med. Den kan du også vaske brystet med om du har blitt smittet. (ofte hvit prikk på brystvorten og det kjennes ut som glødende ståltråd når du ammer). Ellers kan du også smøre med canesten. Luft brystet etter amming.

Om du ikke er smittet vi jeg anbefale deg å bytte ammeinnlegg ofte. Bruk gjerne chicco sine. De kleber seg ikke fast og "røyter" ikke. Føres på enkelte apotek og i noen barneforretninger. Luft brystet etter amming her også. Du kan smøre brystet med purelan salve. Den hjelper litt, og trengs ikke vaskes bort før neste amming.

tusen takk for alle tips! tror jeg skal få tak i farris og inotyol idag....

høres litt merkelig ut å smøre puppene i tyttebærsyøtetøy da... hehe

vanskelig å smøre med potetmel og la den lille ligge et par timer uten bleie da han bare er 4 uker gammel, og tisser og bærsjer hele tiden, og tviler på han vil ligge så lenge som et par timer alene uten å få mat bli holdt elr liknende... lufting etter stell fungere jo da men,

Annonse

Er da ikke noe stress med det da, du kjøper inn tisselaken og legger løst rundt han. Har selv hatt lufting på den måten siden min var 2 uker gammel og hadde veldig løs mage.

joda, greit nok det, men det er for kaldt nå!, og så skal han liksom ligge og rulle rundt i bæsjen sin i tisselakenet??,hvis ikke må jeg skifte tisselaken hele tiden, for han bæsjer non stop, bærsj i hver eneste bleie hele dagen og natten !!! ? da synes jeg det er bedre med bleie, og heller luftes ved stell etc... han er på do konstant. , legger mye på seg og spiser veldig godt, har mye næring i melka, som tilsier at det er derfor han er så mye på do og bæsjer... ikke en enste bleie med bare tiss liksom...

men takk for tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...