Gå til innhold

Hva er værst? Kraftig overvekt eller røyking?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Både som tidligere røyker og som en gang ganske overvektig lurer jeg på hvorfor det ene er mer godtatt enn det andre? Er man veldig overvektig er det mobbing om noen sier fra, sier man fra til en røyker er det helt greit? Jeg skjønner bare ikke hvorfor, begge deler er veldig skadelig både for gravide og ikke gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes overvekt er verst jeg da (snakker om fedme og ikke 10 kg for mye).

 

Dømmer forøvrig ingen av "gruppene", jeg skjønner at det kan være vanskelig å få gjort noe med begge deler. Det er begge en form for avhengighet, fedme er i tillegg en sykdom i fysisk forstand. Så har heldigvis mer vett enn som så.

 

Men. Det er lov å si fra hvis vedkommende er gravid og ikke engang prøver å gjøre noe med det. Og synes man kan si fra uansett om man er overvektig eller røyker. Det er ikke min oppgave men lege og jordmors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er ingen som har begynt å røyke ufrivillig. ALLE som røyker har på et eller annet punkt tatt et bevisst valg om å iføre seg gift, samt spre den rundt seg. Det samme valget tar de ved hver eneste sigarett ( og før noen spør: ja, jeg har vært en røyker, men er heldigvis kvitt skitten!).

 

Overvekt har så mange årsaker, og det er sjelden at den har kommet frivillig. Den kan skyldes psyke, medisiner, lidelser, eller selvfølgelig feil mat og for mye mat. Derfor skal man trå litt varsomt.

 

Jeg har en sønn som gjennom hele barndommen har vært overvektig, selv om han spiser som en fugl, fordi han har gått på epilepsimedisiner som har gjort at han har lagt på seg. Etter at han sluttet med medisinene for et år siden, har han gått ned til en normal vekt. Om noen, som ikke kjente han, hadde antydet for han at han burde spise mindre siden han var overvektig, så hadde det kunnet gjøre mye skade, så lite som han spiste og så dårlig matlyst som han hadde fra før.

 

Men - hvorfor dukker alltid sammenligningen røyker - overvektig opp? Hvorfor er det de to gruppene som alltid skal settes opp mot hverandre? Hva med de som drikker alkohol, bruker stoff, spiser for lite eller galt, osv? Det er vel mer nærliggende å sammenligne en gravid som røyker med en gravid som drikker vin, i og med at begge dele er påvist skadelig og ikke er noe man er nødt til å ha i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var overvektig var det ingen som tvang meg til å spise potetgull, jeg gjorde det også helt frivillig og jeg var oppegående nok til å skjønne at det ikke var bra for meg, så hvorfor gjorde jeg det? Hvorfor tok jeg ikke bare et eple i stede?

 

Jo vet at noen få sliter med fedme i forhold til medisiner men det er nå påvist at dette gjelder kun ca 2 av 100 som er overvektig, men så klart mange andre som bruker dette som en unskyldning.

 

Grunnen til at jeg sammenligner fedme og røyking er at det i begge tilfeller er ingen som tvinger i en hverken det ene eller det andre og som regel ser begge på enten mat eller røyk som en trøst og eller en belønning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer 10:00. Fedme er i de fleste tilfeller like selvforskyldt som røyking. Røyking kan dessuten også kobles mot stress og psykiske lidelser, på samme måte som fedme. I begge tilfeller blir røyken/maten en slags trøst.

 

Min overvektige, utrente venninne som drikker alkohol nesten daglig skjelte meg en gang ut fordi jeg satt og røyket. Hadde lyst til å si at min kropp var frisk nok til å løpe fra hennes feite, alkoholiserte og utrente kropp en hvilken som helst dag, og at om vi begge tok en generell helsetest ville den vise at min kropp var i langt bedre helse enn hennes. Men tok meg i det. Man skal ikke mobbe feite folk vet dere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er virkelig to VELDIG forskjellige ting å røyke vs drikke i et svangerskap!

Les deg litt opp du heller, så vil du se at de to tingene absolutt ikke kan sammenliknes!

 

Da er det myyye mer nærliggende å sammenline fedme vs røyking!

 

Lykke til med studien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var både kraftig overvektig og røyket. Jeg fikk beskjed av legen min at det var viktigere for meg og gå ned i vekt, enn å slutte og røyke.

 

Overvekten var farligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, begge deler kan man gjøre noe med. Og ikke kom med det sedvanlige crappet om at sååå mange er overvektige pga sykdom. De aller fleste er overvektige fordi de spiser for mye dritt og er for late.

 

Om du kommer med dine psykologiske grunner til å være feit skal jeg komme med mine psykologiske grunner til hvorfor jeg røyker.

 

En røyker skader ikke alle rundt seg som foreslått, det er nemlig ikke lov å røyke inne der "alle" er og de aller fleste av oss som bor sammen med andre går ut også hjemme når vi skal røyke så de eneste vi skader er oss selv.

 

Ergo, en er like idiot om en er feit som om en er røyker. Jeg er begge deler, jeg bør egentlig bare foreta barmhjertighetsdrap på meg selv så jeg sparer samfunnet for min voldsomt ubehagelige tilstedeværelse for alle dere perfekte mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faan meg ikke sjeldent den har kommet frivillig. Det er sjeldent den har kommet av medisiner. På samme måte som at ingen tvang i deg de første røykene er det ingen som tvang deg til å spise alt det usunne du valgte å putte inn i den siklende munnen din heller. Slutt å kom med de jævla unnskyldingene om at det er sykdom som gjør de fleste feite.

 

De fleste er feite fordi de spiser for mye og beveger seg for lite!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er overvekt desidert verst. Nå har jeg aldri røykt da men jeg veide så mye som 150 kg for 6 år siden. Vil aldri tilbake dit, for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både røyket og vært overvektig. nå har jeg fått 10 kg for mye igjen etter 3 svangerskap. å jeg kunne heller røyket vist jeg har sluppet de kiloene for å si d sånn.. jeg syns for min del at overvekt er verst pga at d går utover syken min å ha for mye kilo på kroppen. jeg har stoffskiftesykdom som gjør at jeg legger på meg fort. var 102 kg, gikk ned til 60 kg er nå 70 kg, 60 kg er trivselsvekten.

 

Men for å si d sånn så liker jeg ikke at folk damper rundt meg, mannen røyker så får min dose gjennom han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...