Gå til innhold

Er det egentlig korrekt å si MISforstå meg rett, eller er det korrekt uttrykket FORstå meg rett?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Forstå meg rett er riktig. det andre uttrykket har vært brukt som spøk mellom folk som liker å leke med språket, men har av en eller annen grunn blitt adoptert, og blir dermed brukt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at "misforstå meg rett nå" er et tulleuttrykk på linje med "skjegget fullt av postkasser". Det du vil be om er jo "ikke misforstå" eller "forstå meg rett"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det jeg mener. Forstå meg rett er jo det eneste logiske her, men du kan jo google det og se hva du får opp resultater på. Ser at så mange skriver misforstå meg rett, og ble med derfor veldig usikker på om jeg i alle disse år har gått rundt og sagt feil. Godt at det ikke var meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I visse tilfeller kan man bruke MISforstå meg rett;)

 

En kollega av mannen min skulle forklare ham noe, og brukte dette uttrykket. Her var poenget at man faktisk måtte "misforstå" den første forklaringen for å skjønne hva som ble sagt. hehehe..

 

Komplisert, men altså mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si mye, men det betyr jo ikke at uttrykket er det rette.

 

Jeg kan også si: "nå må du ikke kaste meg under en kam", hvis det passer inn en en settning, men det gjør det ikke til et korrekt uttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser poenget ditt altså. Men jeg trodde det var et uttrykk som sa "misforstå meg rett" også. At dette var to forskjellige...

 

Men kan selvfølgelig hende at dette ikke er tilfelle. Er ikke så viktig at jeg gidder å sjekke det heller;)

 

Å si allerede etablerte ordtak og uttrykk bevisst feil er jo ikke så uvanlig akkurat. Men jeg vil ikke si at "misforstå meg rett" har den samme betydningen som "forstå meg rett". Slik som at "ikke kast meg under en kam" egentlig refererer til "å dra alle under en kam"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man drar heller ikke alle under en kam.

 

Man SKJÆRER alle OVER én kam.

 

Så der greide du å skrive uttrykket feil to ganger på to linjer... Det viser hvor stor makt et misforstått uttrykk får når det gjentas og gjentas, til slutt finnes ikke det riktige uttrykket lenger, det er blitt utkonkurrert av det misforståtte/ feil gjengitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...