Gå til innhold

Hvor tidelig kan en egentlig se kjønn på ultralyd?

Anbefalte innlegg

Jeg var på ultralyd i uke 12+3 og jeg så med en gang at dette var en "godt utstyrt" gutt. Men jeg ble litt paff, hadde ikke ventet å se noe så tidelig. Dette er nr. 4 og jeg går til ultralyd hver 5.uke og har gjorde det med de tre andre også. Aldri har jeg sett hvilket kjønn det har vært.

Men har jeg sett det eller? Trodde det var vanskelig å se kjønn så tidelig og at gutter og jenter så forholdvis like ut. Vet ikke helt hva jeg skal tro..... Noen med erfaringer?

Fortsetter under...

man kan se kjønnet så tidlig, men ikke selve kjønnesorganet, har med hvilke retning bekkenbenet eller utinveiene peker, så kan hende det var noe annet du så? synes også jeg så utstyret , men her kommer visst ei jente.. ble sagt på tidlig ul og på tutine ul i uke 20 :)

man kan se kjønnet så tidlig, men ikke selve kjønnesorganet, har med hvilke retning bekkenbenet eller utinveiene peker, så kan hende det var noe annet du så? synes også jeg så utstyret , men her kommer visst ei jente.. ble sagt på tidlig ul og på tutine ul i uke 20 :)

Jeg var på tidlig ul i uke 12, og fikk da "klar" beskjed om at det var en gutt vi så.

Rett etterpå snakket jeg med min fastlege, jordmor og min onkel som er lege, og de sa alle at det er umulig å fastsi kjønn ved 12 uker.

Dette fordi kjønnsorganene nesten er identiske ved denne "alderen". Klitoris til jenta er faktisk like stor som en penis hos gutten. Husk at vi snakker om en millimeter eller to her. :-)

Så var jeg på ul i uke 19, og da satte jordmor nesten ul-staven "mellom bena" på babyen. Hun kunne med stor sikkerhet si at det var en jente. :-)

Hun bekreftet også det som var blitt sagt om likheten mellom kjønnene ved uke 12.

Hvor grensen går etter dette vet jeg ikke, men har fått inntrykk av at det er best etter uke 16.

Det var i alle fall mine erfaringer. :-)

Lykke til med svangerskapet!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...