TurboJenny87 Skrevet 31. august 2011 #1 Skrevet 31. august 2011 Tenkte det kanskje hadde vært hyggelig med en presentasjonstråd her på PCOS forum:-) Er litt trivelig å følge hverandre i jakten på en spire med alle gleder og frustrasjoner som følger med. Skriv seg på de som vil være med:-) TurboJenny87: Jente 23, sluttet på prev juli -10, første mens etter 7 mnd. Gravid April -11, MA juni. Kjemisk gradviditet aug -11. Fikk nylig påvist PCOS og venter nå på mens så jeg kan starte med Pergo
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 1. september 2011 #2 Skrevet 1. september 2011 God ide' TurboJenny87:-) Jeg håper på litt større aktivitet her inne. Er så godt å lese om erfaringer, tips og slikt fra dere andre som er i samme situasjon. M-79: Jente på 32 år. Gift og har en sønn som jeg fikk før jeg fikk pcos diagnose. Sluttet med prevansjon 1.mai 2009, og har siden da ikke hatt en eneste positiv test. Jeg har stabile menstruasjoner, men antagelig dårlig eggkvalitet. Fikk pcos diagnose juni-10, og skal til gynekolog 20.oktober og spørre etter pergo. Håååper det virker, og virker raskt, for nå er jeg så lei av å vente og prøve og drømme og håpe, og bli skuffet.... Ellers er jeg overvektig med insulinresistens, og jobber kontinuerlig med saken. Er nå 3.5kg lettere enn det jeg var da jeg ble gravid sist, og håper at det ihvertfall skal være et pluss.. Unner oss alle å oppleve drømmen snart, og gleder meg til å lese om dere andre:-) Hilsen M-79
Anonym bruker Skrevet 1. september 2011 #3 Skrevet 1. september 2011 Jeg vil gjerne være anonym, men håper jeg kan presentere meg allikevel! Jeg er 23 år, hadde egentlig planer om å bli gravid, sluttet på p-pillene, men hadde veldig uregelmessig mens. Forholdet tok slutt, så det var andre grunner til at det ikke ble videre prøving da, men jeg er fortsatt innom her iblant, for å lese litt om denne sykdommen. Jeg fikk PCOS diagnose i sommer, så det er ganske vondt og nytt for meg. Har mange av de klassiske symptomene, går nå på diane ppiller for gynekologen sa at det kunne sette dannelsen av nye cyster litt i dvale, pluss at det kan hjelpe mot symptomer. Så håper jeg at drømmemannen kommer snart så vi kan prøve sammen =) for jeg nekter å gi opp!!
Baby april 2012 <3 Skrevet 1. september 2011 #4 Skrevet 1. september 2011 Heisann:) Jente på 27 år her. Hatt PCO siden jeg var 19 år... er i fast forhold og sluttet på p piller i november i fjor. I juni begynte jeg på dobbel pergo kur som ikke ga resultat, men nå andre dobbel kur klaffet det:) Har en liten spire i magen:):) Er 5+3 idag:) Vi med PCO klarer å bli gravid..tar bare litt lengre tid og som oftest med "ett lite spark i rumpen" som gynokologen sa til meg hehe Lykke til:) Håper det klaffer snart:)
TurboJenny87 Skrevet 1. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 1. september 2011 Hei jenter så koselig:-) Syns også det er litt lite aktivitet her inne:-) Håper du får Pergo av gyn M-79. Det hjelper ikke med regelmessig eggløsning dersom det er dårlig kvalitet på eggene. Gleder meg som en liten unge på julaften til jeg får begynt på Pergo:-) Du er i hvertfall heldig som har en liten gutt fra før, da vet du jo at dere kan få det til:-D Anonym: *Klem til deg* fikk også pcos diagnose for ca en måned siden. Det er ikke serlig morsomt å vite at det er noe galt med kroppen:-\ Har brukt mye tid på å tenke på dette med ufrivillig barnløshet, og for å ikke snakke om alle følgesykdommene som kan følge med pcos. Prøver derfor så godt jeg kan og ha sunt kosthold og trene mye, i håp om å redusere plagene, bort på kort og lang sikt:-) Drømmemannen dukker nok opp snart skal du se. Det som er positivt med at du har fått diagnosen er at du sikkert kan få Pergo av gyn med en gang i stedet for å måtte prøve et år først Gratulerer Baby mai! Det varmer i hjertet å lese slike lykkehistorier:-) Det viser at det finnes håp for oss også:-) Håper alt går bra i svangerskapet!
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 2. september 2011 #6 Skrevet 2. september 2011 TurboJenny: Ja det er bare helt fantastisk å ha klart ¨å få sønnen min. Han er jo verdens beste, og i tillegg så vet jeg at det er håp:-) Baby Maia. GRATULERER SÅ MASSE Så utrolig kjekt å lese:-) Vi skal nok alle klare å bli gravid! Er som TurboJenny skriver, at når vi vet om at vi har pcos, så er det tross alt lettere å få hjelp. Så mens vi venter på underet våres er det utrolig kjekt å ha dere å "prate" med! En uke ca nå til denne mnd'ens prøving begynner for vår del;-) Blir forhåpentlig den nest siste før pergo. Dersom vi ikke skulle være heldig å klare det på egenhånd før.. Masse lykke til alle sammen:-)
TurboJenny87 Skrevet 6. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 6. september 2011 Krysser fingrene for at dere klarer det på naturmåten M-79:-) Jeg venter fremdeles på mens:-( Akupunktøren min kjører på for fullt for å få satt i gang mens, hun mener jeg bør vente en syklus for å få stabilisere kroppen mest mulig (optimaliserer sjansen for å klare å beholde hvis jeg blir gravid) kjører dere noen spesiell "taktikk"? Jeg spiser lavkarbo, går til akupunktur, tar Vitex og Don quang (oi det var visst en del)
Gjest Hippo ღ Skrevet 7. september 2011 #8 Skrevet 7. september 2011 Jeg har også PCOS, og er i midten (snart slutten? ) av 20 årene. Jeg fikk diagnosen for litt over 2 år siden. Men har nok alltid hatt PCOS, pga ikke eksisterende menstruasjon. Jeg er normalvektig, et par uønskede hår (men kan leve med de 2 ) Blodprøver, hormoner osv er ganske bra. Men jeg har fullt av cyster på eggstokkene. I fjor vår ville vi begynne aktivt å prøve. Så det ble 4 pergokurer utover høsten. Hvorav 2 var ekle, og 2 var doble. Ingen klaff. I januar var jeg inne til lapraskopi. Måtte vente noen mnd før jeg fikk begynne på pergo (hoppa da rett på dobbel, legen ville nok ikke det..) Og i slutten av mai satt endelig den etterlengta spiren!! Gynekologen (som er veldig flink på området) fortalte meg at jeg har den vanskelige formen for PCOS. For jeg kan f.eks ikke slanke meg, og dermed øke sjangsene. Jeg har gått på metformin i svangerskapet frem til nå. Men trappet gradvis ned. Så nå har jeg sluttet helt. For meg har nok ikke metformin hatt noen effekt. I dag er jeg 18+5. Og er det håp for meg, er det det for dere også Lykke til jenter!!! Håper det snart blir babyboom på PCOS forumet PS! Anbefaler dere lapraskopi! Hos meg fant ikke eggene veien ut før. Og når de brenner små hull, så endre hormonene seg
3 små skatter Skrevet 7. september 2011 #9 Skrevet 7. september 2011 Jeg er 32 år og gift med en kvinne, fikk vite at jeg hadde PCO rett før jul når jeg var til utredning hos gynekolog. Har gått ned 16 kilo siden den gang, og håper at det kan hjelpe på. Skal prøve å gå ned 10kg til. Har hatt to insem som var neg, brukte enkel dose pergo begge gangene og lutinus etterpå. Har begynt med pergo igjen i dag, og skal nå prøve dobbel dose. Har ikke hatt EL på egen hånd, men hadde to egg ved første insem og et egg ved andre, takket være pergoen. Skal inn til ny insem om ca 10 dager....krysser fingrene, og håper alle gode ting er tre Begynner å bli veldig "babysyk"
Mizoo Skrevet 7. september 2011 #10 Skrevet 7. september 2011 Jeg har også Pcos , å fikk min diagnose når jeg var 22år. Er nu 26 år gammel. Jeg er ikke helt på normal vekten for å si det sånn og har hatt det veldig vanskelig til å gå ned i vekt ( egentlig ganske så umulig ) Har gått på en drøss pergo kurer har ikke antallet i hodet. Fikk egentlig beskjed at en graviditet skulle jeg bare glemme, ( men dette var fra en lege på sylehuset her som så ut ikke kunne så mye om faget sitt ) Så gikk jeg på metformin i 2 år.. dette hjalp meg veldig mye, raste ned over 20 kg i vekt. Etter veldig mye fram og tilbake traff jeg på en veldig snill Svensk lege som var veldig grei og mente her måtte vi få litt fart i sakene. Han pratet da om Laproskopi, så i januar/februar fikk jeg lap og etter en mens så gikk det pinadø.. da satt spiren og er nå i uke 24 og har termin midt i romjulen 27/12. Det kommer til å den beste julegaven jeg noen gang har fått Som Hippo sier ; Lap anbefales i fra min side også . Og når det er mulig for oss her det mulig for dere også. Når jeg får min kjære baby så skal nu jeg gå til denne legen som sa at dette var umulig å si at det faktisk er mulig,
TurboJenny87 Skrevet 8. september 2011 Forfatter #11 Skrevet 8. september 2011 Velkommen til dere nye:-) Så gøy at vi er blitt så mange! Vi må holde hverandre oppdaterte etter hvert. Så kjekt at dere tar dere tid til å dele solskinnshistoriene med oss Hippo og Mizoo. Det varmer et PCOS-hjerte å høre at det er håp! Det er liksom det som holder meg oppe om dagen, troen på at det vil klaffe til slutt… Så godt å høre at laparoskopien virket for deg Hippo, da er det fremdeles håp dersom pergoen ikke virker:-) Men tror jeg slipper lap foreløpig da jeg jo har blitt gravid 2 ganger til tross skjeldne EL. Så spennende han&henne, tenkt om det klaffer denne gangen:-D Skulle ønske jeg kunne starte på Pergo, men venter fremdeles på mens:-\ Er på CD 43 og har fremdeles ikke sett mens eller EL. Tror det kan ha sammenheng med omlegging av kostholdet, da jeg har hørt av flere med PCOS som har startet med lavkarbo at det blir verre før det blir bedre *håper!* Men det er jammen meg frustrerende å gå rundt å vente, vurderer å kontakte gyn for å høre om jeg kan får Provera. Tror dere det er mulighet for å få, eller kommer jeg bare til å få beskjed om å være tålmodig? Er det en fordel at mensen kommer ”naturlig” eller er det like bra med en fremprovosert mens?
TurboJenny87 Skrevet 11. september 2011 Forfatter #12 Skrevet 11. september 2011 Fikk positiv EL test i dag, på CD 47:-D Har hatt maaasse EL slim siste dager (pleier ikke ha det), samt EL smerter. Og for første gang er det venstre eggstokk som slipper egg, håper det er et godt tegn:-D Akupunktøren ønsker at vi ikke prøver denne perioden, men venter til hun har stabilisert kroppen, men det har jeg virkelig ikke tålmodighet til! Med mine eviglange syklusser så ma man ta de mulighetene man får;-)
Gjest Hippo ღ Skrevet 11. september 2011 #13 Skrevet 11. september 2011 åå så fantastisk Kjør på Tror ikke jeg hadde klart å vente en pp eller fler.
Malene79 Skrevet 12. september 2011 #14 Skrevet 12. september 2011 Heisann! Jeg er en jente på 32 som fikk påvist pco i 2005. Gjentatte blodprøver og ul. Nå er jeg igang med ivf som singel i Danmark- veldig spennende! Har sjelden/aldri mens, er normalvektig. Siste ukene har gått med på å stikke meg hver dag og knaske metformin. Håper ikke københavn er så langt unna nå. Lykke til der ute!
TrudeSagen Skrevet 12. september 2011 #15 Skrevet 12. september 2011 32 år, langtkommen lege (så vet ALTFOR MYE om dette tema, dessverre...) og sammen med en annen lege som er litt eldre enn meg. Stabilt og fin forhold, vært sammen i vel 2 år. Visst om PCOen siden jeg var tidlig i 20-åra. Samboer har omsider også fått vite, det kosta litt... Normalvektig, trener mye, spiser sunt men går på en smell eller to i helgene ;-) Varierende syklus på 35-70 dg. Ingen barn, sikker prevensjon og egentlig ikke noe barneønske akkurat nå. Men kjenner virkelig på presset! Alle andre får jo barn.... Og alt det snakkes om overalt er jo barn, barn, barn. Men i mitt tilfelle blir det kanskje ikke så lett å "bare" bli gravid... Orker ikke sette himmel og jord i bevegelse for å skulle bli gravid. Kanskje det koster det mer enn det smaker? Andre som føler presset?
*Kleopatra Skrevet 12. september 2011 #16 Skrevet 12. september 2011 Hei! Jeg er ei jente på 26 år med PCOS, jeg er gift og har et barn på 5 år fra før. Nå har vi bestemt oss for å starte å prøve på nummer 2! Fryktelig spennende og litt skummelt. De siste årene har jeg hatt mens ca 1 gang i året, en gang gikk det to år mellom. Har også en del cyster på eggstokkene. Gynekologen mente jeg sikkert må ha Pergo når vi skulle prøve igjen... De siste 2 månedene har jeg plutselig (?) fått mens igjen (og eggløsning?) og jeg er så spent på om vi får det til. Lykke til dere andre!
TurboJenny87 Skrevet 13. september 2011 Forfatter #17 Skrevet 13. september 2011 Velkommen skal dere være:-) Vi må holde hverandre oppdatert etterhvert som det skjer noe spennende på baby-lage-fronten. Det skal nok bli en del PCOS babyer etterhvert:-D
BAcer vil ha flere :) Skrevet 18. september 2011 #18 Skrevet 18. september 2011 Hei! Jeg er 27år, har vært gift i 7 år, har to små på 2 og 4 år. Fikk Diane p-piller av en lege som mente jeg hadde "for mye mannlige hormoner" når jeg var 18 år. Men det var ikke før etter vi hadde startet prøvingen (3 år etterpå) på førstemann, at jeg fikk diagnosen pcos. Jeg gikk på fire enkle pergo-kurer, og spiren satt på den siste kuren. Andremann satt litt fortere, jeg rakk ikke å begynne på pergo engang Vi ønsker en stor familie og har begynt prøvingen på nr.3. Hadde håpet det skulle gå like fort denne gangen også, men det ser ut til at spiren lar seg vente på.. Har gått to doble pergo-kurer nå. Er i en pause-mnd nå, og har to doble pergo-kurer igjen.. Håper det klaffer snart.. Lykke til alle sammen!!
Gjest Hippo ღ Skrevet 21. september 2011 #19 Skrevet 21. september 2011 åå gatulerer så mye både med graviditet og bryllup
Anonym bruker Skrevet 21. september 2011 #20 Skrevet 21. september 2011 Hei! Eg er 31 år med PCOS, hatt diagnosen siden 2004, har gått på Diane fram til oktober 2008 og metformin siden sommeren 2008. Er veldig overvektig, BMI 35, men har alltid vore ganske fysisk aktiv. Begynte å prøve å bli gravid oktober 2008, og tok på nyåret 2009 ein enkel kur med Pergo, og blei gravid med ein gang, fikk so ei jente i 2009. Begynte på metformin igjen eit år etter fødsel og vart raskt gravid igjen utan bruk av pergo denne gangen. Har termin om fem veker. Skriv dette for å vise at det er håp, og vil anbefale alle å prøve metformin og pergo. Har også hørt at jenter med PCOS blir lettere gravide når de først har vært det en gang, og det stemmer i alle fall for meg. Har også ei venninne med PCOS som har opplevd akkuratt det samme. Ho fikk til og med beskjed etter utallige tripple pergo kurer at ho ikkje kunne få barn, så blei ho plutselig gravid av seg sjølv, utan nokon medikament, og ho har no eit barn på 1 år og er faktisk no gravid igjen med nr2, det også uten hjelp. Ho er også overvektig. GI IKKJE OPP, DEI FLESTE MED PCOS BLIR GRAVIDE FØR ELLER SIDEN MED ELLER UTEN HJELP!!
gudlo Skrevet 26. oktober 2011 #21 Skrevet 26. oktober 2011 Jente 26, sluttet på prev mai 2010. Veldig varierende lengde på syklusen. alt fra 27-69 dager. Alle blodprøvene mine er fine, men har fått diagnosen PCOS pga lite modne egg og ingen eggløsning. Har de siste månedene gått på metformin uten noe hell. Skal nå begynne på min første Pergo kur, dobbel, når mensen dukker opp neste gang. Synes ALLE andre blir gravid nå jeg.. Rundt meg strutter magene overalt!!!! Vi er så klar for å bli gravid. Krysser fingrene og drømmer søtt om spire i magen <3
linus82 Skrevet 27. oktober 2011 #22 Skrevet 27. oktober 2011 Hei alle sammen! "hyggelig" å bli kjent med dere, og se at flere er i samme båt her. Jeg er 29 år, forlovet, vi skal gifte oss til mai neste år, så planlegger bryllup for fullt! Jeg fikk diagnosen pco i 1999. Ble satt på metformin sammen med p-piller for å sette i gang mensen. Gikk i 2002 ned 60 kg, noe som da gjorde at pco "gikk i dvale". Sluttet på metformin etter vektnedgangen. Holdt vekten fram til 2009 når min samboer fikk kreft. Da forsvant alt mitt fokus på egen helse. Samboere er nå frisk og jeg er tilbake med et bra fokus på egen helse. Tok kontakt med legen min på Rikshospitalet og ble igjen satt på metformin for 1 år siden. Har gått ned 15 kg, ønsker å gå ned 10 til. Spiser lavkarbo, men er ikke fantatisk. Jeg sluttet på p-piller i september i år, var veldig spent på om mensen kom, noe den gjorde! Tror jeg aldri har vært så lettet og glad over å få mensen! noe jeg derimot er i tvil på er om jeg har eggløsning. Har tenkt å bestille time til gynekologen og spørre om hvordan jeg går fram. Har veldig lite lyst til å prøve i et år uten noe resultat. Tenkte jeg skulle spørre om å få pergo med en gang. Da jeg var til utredning for pco på Rikshospitalet i 1999 så fikk jeg beskjed om at den dagen jeg ville bli gravis så skulle jeg si i fra, for da ville jeg få hjelp med det. Krysser fingerene for at det funker da! Dette ble langt... men håper dere hang med! Gleder meg til å følge med videre her!
Noah 08. Skrevet 27. oktober 2011 #23 Skrevet 27. oktober 2011 Jente på 29 år-fikk pcos diagnose i januar 2011. Hadde da vært uten p-piller i 3 mnd. og var inne i laaang syklus som endte på 89 dager.. beynte på lavkarbo på samme tid og gikk ned 7 kg og mensen holdt seg stabil etter 1 mnd på nytt kosthold... fikk positiv test i juli 11,men fikk mens 2 dager etter.. det ble slutt med samboeren- vi strevde oss gjennom problemene og er nå sammen igjen Har gått på p-piller i 3 mnd - sluttet i forrige uke og prøver for fullt fra november:) Er nå i gang med moderat lavkarbo og trening og vil ned enda 10 kg- om jeg ikke får positiv test før den tid Er veldig klar for et 2012 barn!
Jomfruen76 Skrevet 31. oktober 2011 #24 Skrevet 31. oktober 2011 Jomfruen 76: jente 35 år.fikk påvist diagnose PCO 2008, fikk beskjed av gyn at graviditet var utelukket uten store livsstil endringer,har alltid hatt regelmesig mens, ingen plager med pco bortsett fra overvekt. Sluttet på p-piller jan 2010. Hadde en mann som va til sjøs den gangen, blei gravid på føste fosøk måneden etter at han gikk i land. Fødte en gutt i mars 2011. Ønsker ikke å bli gravid igjenn, men følger debatten fra sidelinjen.
bychristina Skrevet 3. november 2011 #25 Skrevet 3. november 2011 Jeg er 23 år. Fikk påvist PCOS februar 2011. Vi har prøvd nå i 2 år uten resultat. Begynt på metformin i sommer og tok min første enkle pergokur nå i oktober uten hell. Min syklus varierer mellom 14- 35 dager. Er ganske usikker på når jeg har eggeløsning. Noen som vet hvor sikker disse er for oss med PCOS? Lykke til ladies :-) Veldig glad for at jeg har denne "plassen" å komme til når det føles tungt. Blir så glad når jeg ser at dere lykkes :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå