Gå til innhold

Innlegget om at vi skal veie 10kg mindre - ungdomskolelærdom

Anbefalte innlegg

NEINEINEI!

Hva tror dere hadde skjedd om 14årige jenter hadde fått vite om dette? Underviser i naturfag og mat og helse, dekker altså alle fagene som handler om slikt. Det kunne ikke falt meg inn å si noe sånt til elevene mine! Og det står ikke i en eneste lærebok!

Jentene i den alderen er ofte rundt 155cm, en del en veldig lave(har elever ned på 140tallet) . Skulle de veid under 50 kg liksom? Og hva med guttene som gjerne trener en del og har bygd opp litt muskler etterhvert - det er viktig for dem( Faktisk er det slik at en av fotballtreningene til gutta i klassen min er styrketrening på treningsstudioet), de er vel mellom 150-170cm de fleste. Det er galskap å veie 10kg mindre enn høyden!

De er utrolig opptatt av hvordan de ser ut i den alderen, gutter og jenter. Vi har en liten skole, men flere som er/har vært innlagt pga alvorlige spiseforstyrrelser, både gutter og jenter. Dette er faglig sterke, populære elever som gjør det bra både sosialt, faglig, sportslig, ressurssterke foreldre. De VAR perfekte. Og da mener jeg akkurat slik de skulle være, ikke et gram for mye! Og det er ikke miljøet på skolen eller noe som gjør det, bare så det er sagt.

Vil bare si at vær forsiktig med hva dere sier om "normalvekt". Det er ingen tommelfingerregel som passer alle, og når folk går rundt og sier at "ca det og det skal stemme". Det er farlig, både for ungdomskoleelever og voksne.

Og ja, de er faktisk inne på sidene her. De søker etter infomasjon om mye rart...

Fortsetter under...

Leste en artikkel i dag (husker ikke søren ikke hvor, men lurer på om det var i VG) som blandt annet sa at rådene på Barn i Magen bør man ikke alltid følge da det skrives MYE svada her inne.

Annonse

Da jeg gikk i 8. klasse var jeg 164 høy og 45 kg (målt og veid av helsesøster sammen med de andre jentene). Jeg var ikke regnet som tynn. Jeg var regnet som normalvektig og var rundere enn mange av mine venner.

Vi hadde en overvektig gutt i klassen. Han ble noe mobbet og vist frem som eksempel på manglende selvkontroll (av eldre elever). På bildene jeg har sett nå ville jeg regnet han som normalvektig etter dagens standard.

Tror nok ungdomsformer har endret seg de siste 20 årene.

Jeg er så enig! Har en datter på 14 år som er 162/56 og hun er slank. Er nok ikke helt utviklet enda, så det kommer nok litt mer pupper og lår, og med en sånn "fasit" er hun jo på god vei til å være overvektig - på papiret! Dette er noe som ikke stemmer i virkeligheten, og er svært farlig "lærdom" å spre.

Jeg er 168 høy, og om jeg skulle vært 58 kg hadde jeg sett ut som en belsenfange. Når jeg er 65 kg er jeg svært slank (er noen år siden det nå), så dette er en tabell som ikke har rot i virkligheten.

er så enig!!

det er rett og slett farlig å gå ut med sånne påstander!

ingen er like!

jeg har selv slitt med både anorexi og bulimi i mange år.

da jeg var 16 var jeg 160 høy og veide 38 kg.

jeg hold på å dø!!!

jeg var innlagt i flere måneder med IV og sondeforing og kunne ikke bevege meg ut av senga.

så vær så snill og spar folk for påstander som kan føre til at flere ungdommer må oppleve det jeg gjorde.. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...