Gå til innhold

Bitt i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har kommet hjem nå 2 dager på rad med 2 bitt på armen. Ser jo ut som de blåmerkene. Er dette normalt med sånn biting i barnehagen? Har kun 1 barn og hun har nettopp startet i barnehagen så dette vet jeg desverre lite om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de sagt noe om det i barnehagen? Viss ikke synes jeg du skal ta en prat med personalet i morgen. Dette går ikke an. De må passe på biteren og følge han/henne med argusøyner slik at det blir slutt på bitingen...

Desverre er det normalt med biting i barnehagen. Mange barn som biter, men husk at de ikke gjør det for å være slemme:) Viktig viktig...

Skrevet

Biting i barnehagen er noe som dessverre kan skje av og til. Barn reagerer forskjellig på det å starte i bhg. Hvis man for eksempel sliter med å komme inn i leken, kan en mulig reaksjon være å bite. (Det kan være andre grunner til at man biter også) Da følger de voksne selvfølgelig ekstra nøye med dette barnet, men følger man får nøye med kan det være til hindring. For eksempel i situasjoner hvor barnet som biter prøver å skape kontakt med de andre barna. Som regel går dette heldigvis seg til etter ei kort stund!:)

Datteren min ble selv bit to ganger her i forrige uke av en gutt som ikke klarte å leke. Jeg spurte hva det var som hadde skjedd og de forklarte situasjonen. De viste god forståelse for at dette ikke var noe gøy for oss som foreldre. Men jeg tror foreldrene til barnet som biter tar det enda tyngre!

Så bare spør de ansatte, så ordner nok alt seg etter hvert!:)

Skrevet

Biting forekommer i barnehage, dessverre:(

Men å følge barna til enhver tid for å unngå dette går dessverre ikke, det er de ikke nok voksne til. Jeg jobber i barnehage, så ser at dette er vanskelig. Vet man hvem som biter vil jeg tro alle jobber med dette. Jeg har selv et barn som klyper, klorer og dytter, ikke noe moro å se eller få høre at det har skjedd.

Vil tro biting forgår stortsett på småbarnsavdelinger i barnehager der hvor barna ikke har språk, og bruker dette i frustrasjon.

Håper du slipper flere bitemerker på dattera di, skjønner godt du blir lei deg. Det er viktig at du snakker med de voksne om dette.

Skrevet

Ja, det er nok ganske vanlig. Forrige uke ble gutten min bitt to ganger, det ene bittet var skikkelig ille, med stort blå-svart merke i flere dager.

I vårt tilfelle har det alltid vært de minste barna som biter, de som har dårligst utviklet språk. Men det er viktig at barnehagen har fokus på dette, så de stopper barna som gjør det. Har du fått noe tilbakemelding på hva de gjør i barnehagen?

Dessverre har dette medført at sønnen vår har blitt litt opphengt i dette med biting, og han flere ganger i det siste forsøkt/latt som han skal bite oss. Men han snakker ganske bra og det virker som han bare tester ut dette med biting overfor oss for å se om det er ok eller ikke. Har aldri hørt at han har bitt noen i barnehagen.

Det er verre når de kommer hjem med store kuler i hodet og du får høre at de har gått baklengs i asfalten...

Lykke til med videre barnehage!

Skrevet

Det er normalt med slik biting blant barn generelt. Noen biter, desverre. Andre slår, klorer...Du må selvsagt si ifra til barnehagen, slik at de er klar over det, og kan jobbe med saken og følge det opp. Biting er jo ikke lov selv om det er vanlig. Men å passe på 100% slik at det ikke skjer, det er umulig. LIllegutt ble bitt av nabogutten i sommer, og da var vi 4 voksne i umiddelbar nærhet;)

Skrevet

Biting er dessverre sånt som skjer. Det har forekommet hos oss også. Samme med kloring, slåing, dytting osv. Gutta mine driver jo litt på sånn hjemme når de krangler og jeg klarer jo ikke alltid å forhindre at slikt skjer med mine to, så å forlange at man i bhg skal kunne forhindre alle slike ting blir litt urettferdig. Ved bitt har vi alltid fått tlf eller beskjed ved henting om at det har skjedd. De understreker også at de har fokus på det og jobber med det. Det vil jeg jo tro de har fokus på blant de små i alle bhg. Men hvis du ikke har fått beskjed om at barnet er blitt bitt ville jeg tatt det opp...

Skrevet

Jeg er mamma til en biter. Jeg kan forsikre deg om at det er helt normalt, og stort sett alle barnehager har bitere.

Hos oss startet det med noe som minnet om missforstått lek. Og så måtte hun selvfølgelig teste ut hva dette var.

Barnehagen vi hadde da (har byttet nå) håndterte bitinga dårlig. Hun ble møtt hver dag som "biteren". De ekskluderte henne fra lek (over lengre perioder om dagen, ikke bare fjernet fra situasjonen der og da). De begynnte å legge henne når de andre hadde utetid. Det var i det hele tatt helt forferdelig. Personellet stillte spørsmål med vår kompetanse som foreldre, og vi fikk førende og ubehagelige spørsmål om hvordan hun egentlig hadde det hjemme og hva som forårsaket bitinga.

Barnehagens håndtering av bitinga gjorde at den eskalerte heller enn å avta. Og det endte med at vi byttet barnehage. Nå er bitinga helt borte.

Tror det er viktig at barnehagen setter seg ned med foreldrene til biteren og at både barnehagen og hjemmet har en konsekvent reaksjon på bitinga.

Men mange barn biter, uheldigvis. Jeg vet ikke hvordan det er for foreldre som kommer hjem med bitte barn, men jeg kan love deg at det ikke er gøy å være foreldern til den som biter. Det er ikke gøy for noen, men det er veldig vanlig.

Gjest Kira 1+1 underveis ♥
Skrevet

Jeg er også mammaen til en biter...., og sier som "arachnia"; det er helt forferdelig!

Er helt enig i at barnehagen snakker med foreldrene til den som biter, slik at man finner ut i fellesskap hvordan man skal reagere og hvilke konsekvenser barnet skal få. Synes også det er viktig at barnehagen er obs på barn som biter, slik at de finner ut i hvilke situasjoner det skjer.

Vår lille bet de gangene hun ble frustert, hvis f.eks et annet barn tok fra henne en leke. Når barnehagen vet dette, så kan det være enklere å forhindre at biting skjer.

Heldigvis er dette som regel en kort periode som går raskt over, men det er ikke noe morsomt for noen parter så lenge det står på. Her ga det seg etter noen uker, så håper det går bedre for dere nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...