Gå til innhold

Helsestasjonen er bekymret for at gutten min utvikler seg for fort?!?! hvor var deres barn "i løypa" ved 6-7 mnd alder???

Anbefalte innlegg

gutten er 9,5 kg og 74 cm. han er ikke tykk og ikke tynn.

han er 6,5 mnd.

han er en glad gutt og babler og koser seg masse.

han har begynt å krabbe og er ganske rask..

han strekker ut bena og står på tå med strake armer i gulvet med rumpa i været..

han strekker seg opp til hyller for å finne gjenstander og han åpner skap og skuffer noen ganger..

holder man ham i hendene går han også bortover gulvet med ordentlige skritt.. (noe jeg ikke gjør til vanlig bare for å ha sagt det)

han sitter ikke på rumpa enda da :) og fysioterapauten sa at om han i tillegg hadde klart det så ville hun gå inn og undersøke det.. :S

hva betyr det?

nå er visst helsestasjonen (mest fysioterapauten) bekymret for at han utvikler seg for tidlig.. men jeg kan da ikke holde han igjen??

skal jeg binde ham til en stol for at han ikke skal klare å utvikle seg videre da eller??

hvordan var deres unger da de var 6-7 mnd?

flere som har hatt unger som utviklet seg tidlig?

kan jo legge til at jeg selv begynte å gå da jeg var 10 mnd da.. men jeg var ikke like tidlig ute med alt det andre..

hva kan det bety at hun vil undersøke det?

er det noen sykdommer som kjennetegnes ved tidlig motorisk utvikling som de kan være redd for??

blir rett og slett redd når de sier sånne ting til meg..

Fortsetter under...

det var godt å høre!

da er det sikkert bare fysioterapeuten her som er ivrig på å finne feil :P

noe hun egentlig er litt "kjent" for å gjøre..

HI

Likt her og, hun var tidlig ute med det fysiske, reiste seg opp etter stuebordet og gikk noen skritt fram og tilbake etter bordet. begynte å gå da hun var 9-10 mnd.

Høres helt merkelig ut at de skal være "bekymret" for det? Høres HELT normalt ut. Kanskje han har høyde og vekt til en 9-10 mnd gammel gutt men det har vel ikke noe å si. Her var hun 74 cm på 18mnds kontroll... Så liten for alderen..

Høres ut som jenta mi på litt over 6 mnd. også(utenom gåingen).

Bare att hun er en 9 cm kortere og 2 kg. lettere... Men det har jo ikke noe å si, noen er jo lenger enn andre og da må jo vekten også følge den kurven:)

Han må bare få utvikle seg i sitt tempo- på alle områder...:)

Annonse

Bortsett fra at min ikke dro seg opp etter ting helt ennå i 6 mnd alderen, også legge til at min satte seg opp alene, så er det helt lik min...

Bortsett at det er først nå (17 mnd) at hun veier 9 kg.

Nå er hun 9 kg og 80 cm. 17 mnd.

Krabbet da hun var 6.5 mnd, satte seg opp før det.

Begynte å gå ved 11 mnd...

Jaj det var da også noe å være bekymret over. Hadde han vært 4-5 mnd. hadde det vært unikt, men dette var da ikke noe å bekymre seg for. Bortsett fra at han sansynligvis får noe flere knall og fall fordi han ikke har utviklet den kritiske sansen i samme tempo.

Høres ut som min også dette :) Han er "til gjengjeld" 72 høy og veier 9,8 kg. Men er veldig aktiv, og gjør det samme som din sønn, men han sitter på egenhånd da "istedenfor" å gå. Aldri hørt noe om at dette er unormalt hvertfall, helsesøstra mener han har en god motorisk utvikling, rett og slett.

Høres ut som datteren min. Fra hun var 5 mnd og 3 uker til hun var 6,5 mnd lærte hun å åle, krabbe, sitte og heise seg opp etter ting. Holder du henne i hendene så "går hun". Ingen låsninger her i gården heller, vært å fått henne sjekket hos manuellterapeut.

Min gutt var oppe på alle fire ved 5 mnd alder og han drev også å stod med strake bein og armer med rompa i været. Han begynte han å gå langs møbler etc. da han var 6 mnd, og lærte også å krabbe på den tiden. Ingen uttrykte at de var bekymret for han, men sa at han var litt tidlig ute. Han gikk ikke ordentlig før han var omtrent 1 år :)

Næh, skal ikke være skadelig. Min er 9,7 kg, 74 cm lang, krabber, setter seg opp, går med hjelp, snakker, sitter stødig, babler i vei og får tak på akkurat det han vil.

HS er hysteriske i enkelte tilfeller. De er redde for overstimulering,

Annonse

puh! dette var god lesning!!! :D

nå kan jeg dra til helsestasjonen i morgen uten å være bekymret ;)

Tusen takk til alle som tok seg bry med å svare! :D

HI

min ka e 6 måna gammel. han år også vist æ holde han i hende, begynt å krype, prate å pludre. han snur sæ alle veia å e som en makk ifra han står opp til han legg sæ på kvelden! veldig aktiv unge, han kan også stå på hender å fær me rompa høyt i været. han e 66 cm og 7.3 kilo..

Mi minste rullet fra rygg til mage 3,5 mnd, krabbet 6mnd, satte seg og reiste seg 7 mnd, gikk 9,5 mnd. Ho er helt normal i dag - bortsett fra veldig motorisk flink, og nå kommer språket også for fullt (straks 2 år)

Merkelig at fysio reagerer på dette.. de fleste unger krabber ikke før de er klare for det liksom..?

Min minste datter klattret når hun var 6mnd. Hun klatret på alt og ingen ting, var plutselig i toppen av bokhylla osv.

Krabbe begynte hun med like etter hun klattret, jeg tror hun ble lei av at jeg alltid tok henne ned (hun kom seg rundt før det, men ikke i krabbende form. Rulling, åling eller en eller annen måte jeg aldri skjønte)

Hun gikk når hun var 9mnd.

Motorisk sett har hun vært tidlig ute, ingen som har vært bekjymret for at det har vært noe galt.

Eldste jenta mi begynte også å krabbe ved 6mnd alder. Hun gikk da hun var 11mnd. Hun var veldig treg med språket så hun tok vel igjen der.

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Merkelig, så lenge ungen ikke viser noen tegn til ubehag selv var jo det en veldig rar ting å si!? Jeg er ingen fysioterapaut, eller helsesøster, så skal ikke være for bastant.

Gutten min var 1 time gamme da han heiset opp hodet og tittet på meg før han snudde hodet andre veien og la seg ned igjen. Jordmoren som var vitne til dette sa at det var ganske normalt blant de mer "robuste" barna. Han var 53 cm og 4010 g, førdt akkurat på termin.

Da han var 3 mnd rullet han fra mage til rygg, helsesøster mente dette var tilfeldig da jeg nevnte det, men uka etter kunne han rulle begge veier, og rullet rundt i ring stua. Da han var 4 mnd sto han på alle fire og vugget frem og tilbake, så gikk det en mnd og 1 uke, da satt han seg opp selv, uka etter krabbet han. Og uka før han var 6 mnd reiste han seg opp ved bordet og begynte å gå rundt. Allikevel begynte han ikke å gå uten å holde seg før han var nesten 10 mnd (tidlig det altså, men alle spådde at det ville skje før). Vi presset han aldri til noe, og han tok tydeligvis ting i sitt eget tempo.

Helsesøster her har aldri vært noe annet enn imponert, aldri nevnt noe om at det kan være farlig. Hun sa bare at vi ikke skulle hjelpe han noe videre på vei da han var 5 mnd iom at han hadde så rask utvikling selv.

Nå er han 1 år på lørdag, løper rundt og klatrer i alt som er, ingen problemer med låsninger som vi kan se eller merke på gutten. Han er blid som sola og sover godt om natta, han har heller ikke blitt noe som helst hjulbeint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...