Gå til innhold

Arg, så irritert på barnehageregelen!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med helsesøster på Helsestasjon i dag, som kunne meddele at det har vært rekordmange fødsler ila sommeren i år. Det strømmer visst på med nyfødte. Hun trodde foreldre planla fødsel før 1. september for å sikres bhg.plass.

Hun sa det var det samme i fjor, og at septemberbarn som søkte plass i bhg i år visstnok ikke hadde fått plass i vår kommune. Og hun mente det kom til å bli enda verre til neste år!

Jeg trodde ikke det skulle bli noe problem å få bhg.plass neste år siden jeg føder i september. Tulla vår blir nemlig 2 år i november, men det var ikke noe problem å få plass til henne i bhg fjor. Men det spøker visst for plass til vår nye tulle til neste år :(

Kjenner jeg blir helt deprimert! Var faktisk gravid med termin i april, men så mistet vi den lille :( Og det tok 5 forsøk å bli gravid igjen. Og nå klarer jeg ikke tenke annet enn at vi hadde fått plass hvis vi ikke hadde mistet, eller om jeg bare hadde blitt gravid litt før. Kjenner at jeg faktisk er litt forbannet på mannen min som reiste bort med jobben en gang jeg hadde eggløsning, og derfor sløste bort en sjanse til at babyen hadde blitt født i begynnelsen av august, istedenfor slutten av september!!! hehe, det er jo helt teit. Jeg skal jo ha en nydelig liten jente.

Tenk at en så tullete regel kan få så stor betydning!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg HI. Vi venter nr 3 i oktober og han har ikke krav på plass til neste år. vil jo være 10 mnd i august når opptaket starter. Denne regelen skaper jo masse trøbbel for mange barnefamilier. økonomi er jo en ting, om vi ikke får tilbake til jobb så vil vi jo ikke ha nok penger til å forsørge familien og hva med dem som ikke får innvilget forlenget permisjon uten lønn? de må si opp jobben sin. Er helt horriblet dette synes jeg.

Skrevet

Fortgjortienport: man har krav på å få ulønnet permisjon i inntil 2 år for å kunne ta seg av eget barn så de ter ikke noe problem.. Og ser man på denne problemstillingen i et historisk perspektiv så er vi faktisk heldige for det har aldri før vært så mange og billige barnehageplasser som nå.. En stor mengde unger begynner på skolen i august og dermed frigjøres det en masse plasser i barnehagen - ergo er hovedopptaket i august.. Skjønner ikke at dette er noen slags overraskelse - det eneste som er annerledes nå kontra tidligere er at barn født før 1. sept har KRAV på barnehageplass i året etter...

Skrevet

Vi får akkurat samme problemet, og vet vel ikke hvordan vi skal løse problemet enda... En ting er helt sikkert! Politikerne skal ikke komme til meg å si at det er full barnehagedekning, når de har regler som tilsier at ikke alle som vil ha plass får det...

Skrevet

Forskjellen for vår del er at da vi fikk førstemann, var det plenty av plasser (alle i kommunen fikk plass, 7 år siden). Til neste år er det foreløpig meldt at kommunen (på tross av at det er en liten kommune) mangler 80 barnehageplasser, og de regner med at det vil øke.

Jeg skulle ønske det var lettere for private barnehager å vokse å gro i dette samfunnet, for staten klarer tydeligvis ikke å sikre alle barn plass i barnehage..

Skrevet

Når jeg leser dette, så blir jeg så overlykkelig over at jeg bor der jeg bor. Her har vi nemlig full barnehagedekning, og vel så det. Så min lille prins vil høyst sannsynlig få plass til tross for at termin er i september. Og til dere som har flere barn i barnehage. Dere stiller lenger frem i køen. Søskenansinitet har mye å si for opptaket. Så bare søk, søk plass med en gang barnet har personnummer og navn. Jo tidligere dere søker jo mer sannsynlig er det å få plass. Ikke sikkert alle som får barn før fristen vil ha de i barnehagen heller. Så ikke ta sorgen på forskudd. Grensa må jo gå ett sted, ikke sant, og da er det jo mest logisk st den går samme mnd som hovedopptaket. Det hadde uansett vært noen som ikke fikk plass. Syns ordningen her i landet er super jeg. Kontantstøtte og alt, vi har i bunn og grunn ikke noe å klage på.

Skrevet

vi er heldige, for vi har 3åringen vår i priv. bhg og dem har søsken prioritering...heldigvis....

Skrevet

søskenprioritering har vel alle barnehager, men den gjelder fortsatt innenfor de som har lovfestet rett til plass. Så den hjelper egentlig ikke, jo man havner litt lenger opp på lista blant de som er ute av lista i og med at vi ikke har lovfesta rett til plass. De private barnehagene kan gjøre litt mer som de vil og kan velge å ta inn søsken under 1 år. Vår styrer har sagt at vi får plass til lillesøster selv om hun er født 1 uke for sent. Men flytter vi til et annet sted er løpet kjørt.

Skrevet

Hvis det er noen trøst, så ordner ting seg som regel. Dere bør ringe familiebarnehagene i området, de bryr seg lite om reglene ofte, og har plasser til de minste. Vi bor i et område der det ble født altfor mange barn i fjor, og ingen av de minste får plass i vanlige barnehager.

Vi har endt med å betale for plass fra september selv om vi ikke skal ha ham i bhg før etter jul. Gjør vi ikke det får noen andre plassen, og da er det ikke håp før neste høst når han er nesten to... Og dette er i faniliebhg altså!

Men tenk på hvor kjipt det er å føde på Ullevål i juli/august når det er altfor mange fødende og altfor få på jobb...

Skrevet

Vi bor i Oslo og vår bydel er en av de med dårligst barnehagedekning. Storebror går i kommunal barnehage, så der er det ingenting vi kan påvirke. Og det hjelper ikke med søskenansennitet når det allikevel ikke er flere ledige plasser...

Det er jo bare et tidsspørsmål før de må gjøre noe med denne håpløse regelen, det har jo vært en del i media om hvilke ulemper den medfører. Men det hjelper dessverre ikke oss...

Skrevet

Alle som får barn på "feil" tid er vel irritert på denne regelen... :( For oss klaffet det før vi rakk å begynne og prøve denne gangen, vårt planlagte tidligst januar-barn blir november-barn... men jeg ønsket meg jo ikke sommerbaby denne gangen, så barnehageregelen får bare være. Her er det ikke flust av barnehageplasser, så det blir krevende å få det til å ordne seg, men med deltidsjobb og hjelp fra besteforeldre skal vi vel klare det. Jeg har dessverre ikke troa på at barnehageplassen er på plass før i august 2013, men jeg håper regjeringen endrer denne regelen i mellomtiden, for den kan da ikke føre til ønskede konsekvenser for noen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...