Gå til innhold

Må man være utdannet lærer for å søke lærerjobb?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser at den lokale skolen søker lærer i vikariat.

Er det en jobb jeg som ikke har lærerutdanning kan søke på? Tenker siden det er lærervikar.

Jeg har høyerer utdannelse, men ikke i fag som undervises på denne skolen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer nok an på hvor langt vikariat det er snakk om. Jeg jobber for tiden som lærervikar, men her er det snakk om alt fra en dag til 2-3 uker i strekk, og jeg fungerer som ringevikar. Går ikke tom for jobb!

Jeg er ikke lærer, har bare en mastergrad i kunst;-) Går veldig fint, det! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Lærer i vikariat er ikke det samme som Lærervikar. Høres kanskje vanskelig ut, men slik er det nå altså. Med dette mener de at de vil ha en utdannet lærer i et lengre vikariat. Lærervikar går inn i kortere, mer tilfeldige vikariater, ev. inntil 1 skoleår hvis det er annen utdannet lærer på trinnet, men dette BARE hvis utdannet lærer ikke er å oppdrive (dispansasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fullt mulig å jobbe som lærer selvom man ikke er utdannet lærer, men hvis de har søkere på stillingen som har lærerutdannelse, så kan de ikke ansette deg. Det er bare å sende en søknad, så kommer det an på de andre søkerene om de kaller deg inn til intervju eller ikke. Jeg vet om flere som har jobbet som lærere i flere år uten pedagogikk. Bla har søsteren min gjort det og hun har nå etter flere år i jobb som lærer, tatt pedagogikk på deltid (det finns studier tilpasset etter når lærere normalt har ferie), så nå er hun "ordentlig" lærer. Hun hadde et ikke veldig relevant hovedfag fra universitetet fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lærer uten godkjent utdanning kan ikke ha det pedagogiske opplegget for et klassetrinn. Derfor er det påkrevet minst en godkjent lærer på hvert trinn. Alt som strider mot dette er faktisk grovt lovbrudd fra skolen/kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være førskolelærer og få disp. til å jobbe i småskolen. Du kan også ha master i feks. norsk, engelsk, matematikk etc. og få disp. til å jobbe i barne- og ungdomsskolen. Har du ped. i tillegg så stiller du godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan søke på hvilke jobber man vil. Mer relevant om man får den.

 

Kjenner veldig mange uten pedagogikk som jobber som lærere. Problemet er altså at de ikke kan fastansettes, og at i det øyeblikket en med pedagogikk søker jobben så mister de den.

 

Men det går an å lese inn pedagogikk.

 

For øvrig mange skoler som bryter loven på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt søke, men jeg tviler på at du vil få jobben uten noen som helst relevant utdannelse. Det er en grunn til at normal lærerutdannelse er 4 år, og det er fordi at lærerjobben er veldig mye mer enn å bare ta med seg en bok til en skoletime og så gi undervisning. Man skal vite hva man gjør, og hvorfor. Det er også svært mye papirarbeid som er blitt en del av yrket, og man bør jo ha en viss peiling på hva dette går ut på ;-)

 

Når en stilling utlyses som et vikariat, så betyr det bare at de ikke kan tilby fast stilling, men at de trenger noen til å gjøre den normale lærerjobben i en gitt tidsperiode. Jeg jobber selv i vikariat og har gjort det i de årene jeg har jobbet som lærer, men jeg har jo like mye ansvar og oppgaver som de som er fast ansatte. Jeg må skrive planer, IOP'er, rapporter, delta på møter, føre inn fravær, være med på foreldremøter, ha utviklingssamtaler osv. Og så selvsagt planlegge og gjennomføre undervisning, og ta etterarbeidet med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du master i fag og i tillegg ped. er du adjunkt og ikke lærer. En adjunkt kan ikke ha læreransvaret på ett trinn i 1-10 trinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh.. Du er jo helt på jordet anno 15:32.

 

En som har mastergrad i et fag er ikke adjunkt, men lektor.

 

Skalaen er slik:

 

Lærer = 3 års utdannelse (gammel ordning)

Adjunkt = 4 års utdannelse (ny ordning)

Adjunkt m/tilleggsutdannelse = 5 år eller mer utdanning, men ingen master

Lektor = 6 år med master

Lektor m/ tilleggsutdannelse = 7 år eller mer, med master

 

Det er denne skalaen som blir brukt for å avgjøre lønn.

 

Alle på skalaen kan ha læreransvar på et hvilket som helst trinn de har undervisningsløyve i. Dvs at man kan enten være førskolelærer med ekstra utdannelse som kun kan undervise opp til 4. klasse, man kan være allmennlærer og undervise fra og med 1. klasse til og med 10. klasse, eller man kan være faglærer med ppu og undervise fra og med 5. klasse til og med vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp ferdig med min master, og sånn det nå:

 

lektor: 5 år med master

lektor med opprykk: 6 år med master(en lang master) eller 5 år med master+ et ekstra år med et annet fag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...