Gå til innhold

Må man være utdannet lærer for å søke lærerjobb?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser at den lokale skolen søker lærer i vikariat.

Er det en jobb jeg som ikke har lærerutdanning kan søke på? Tenker siden det er lærervikar.

Jeg har høyerer utdannelse, men ikke i fag som undervises på denne skolen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer nok an på hvor langt vikariat det er snakk om. Jeg jobber for tiden som lærervikar, men her er det snakk om alt fra en dag til 2-3 uker i strekk, og jeg fungerer som ringevikar. Går ikke tom for jobb!

Jeg er ikke lærer, har bare en mastergrad i kunst;-) Går veldig fint, det! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Lærer i vikariat er ikke det samme som Lærervikar. Høres kanskje vanskelig ut, men slik er det nå altså. Med dette mener de at de vil ha en utdannet lærer i et lengre vikariat. Lærervikar går inn i kortere, mer tilfeldige vikariater, ev. inntil 1 skoleår hvis det er annen utdannet lærer på trinnet, men dette BARE hvis utdannet lærer ikke er å oppdrive (dispansasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fullt mulig å jobbe som lærer selvom man ikke er utdannet lærer, men hvis de har søkere på stillingen som har lærerutdannelse, så kan de ikke ansette deg. Det er bare å sende en søknad, så kommer det an på de andre søkerene om de kaller deg inn til intervju eller ikke. Jeg vet om flere som har jobbet som lærere i flere år uten pedagogikk. Bla har søsteren min gjort det og hun har nå etter flere år i jobb som lærer, tatt pedagogikk på deltid (det finns studier tilpasset etter når lærere normalt har ferie), så nå er hun "ordentlig" lærer. Hun hadde et ikke veldig relevant hovedfag fra universitetet fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider