Gå til innhold

Kan man gjøre barn utrygge av for mye kjærlighet?

Anbefalte innlegg

Jeg vokste opp uten "glad i deg" og andre kjærlige ord. Jeg var dermed vekdig bevisst på dette da jeg fikk et barn for 3 år siden. Jeg sier hver dag at jeg er veldig glad i han, elsker han, at han er den beste gutten i livet mitt, at jeg alltid skal passe på han (det siste sa jeg til han var ca 2 år). Høres nesten litt for klissete ut, så må bare si at jeg er en kjærlig, men streng mamma.

Han sier også til oss at han er veldig glad i oss, daglig. Koselig det, men jeg lurer på om det kan ha ført til utrygghet. Hvis vi er ute og leker, hos andre på besøk e.l sier han alltid ar han er glad i oss, og det gjerne 30 ganger i løpet av to timer. Han vil ha bekreftelse på at vi passer på han selv om han ikke ser oss, hvis han er i et annet rom. Da spør han rett ut, eller så kommer han og vil ha kos (midt i leken), og roper på oss. "Mamma, du passer på meg??"..

Huff... pga mine ord føler jeg at jeg har gjort han utrygg og ønsker sterkt å endre dette. Veldig dårlig samvittighet, men har ment det godt:(

Noen råd?

Fortsetter under...

Jeg tror ikke for mye kjærlighet gjør ham utrygg, men om dere gir han intrykk av at alt og alle andre er så farlige og dere må passe veldig godt på ham for at det ikke skal hende noe galt kan det kansje bli et problem.

Kan du fortelle ham at du er stolt av at han klarer ting på egenhånd og av at han blir selvstendig også kan han muligens bli tryggere på seg selv. Uansett er han såpass liten at jeg ikke tror det er noe å bekymre seg for.

Har fokusert veldig på å vise han at vi er stolte av han, også ved å si det til han. Vi må vel bare fortsette med det til han føler seg trygg nok. Til vi ser en endring mener jeg.. Huff.. Han kan nok ha tolket det slik (at jeg passer på han), for har ikke sagt at ting er farlige e.l. Jeg har kun brukt de ordene, men de lager seg jo mange fantasier i hodet selv, og han tenker masse i løpet av dagen, som han snakker om på kvelden.

Takk for innspill:)

Hi

Han er bare 3 år, og da kan det bli litt "usikkert" om dere er der når han ikke ser dere ;)

Jeg har trygge barn, som midt i lek kan komme for litt kos og koseprat :) De bare trenger det, men det har med behov for nærhet og bekreftelse å gjøre, og ikke trygghet :)

Og en annen ting er at slike ting går litt i perioder, og blir litt som en "uvane". Slik andre ting barn henger seg litt opp i når de begynner å forstå nye ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...