Gå til innhold

4 mnd. gammel baby med konstant forstoppelse og magevondt

Anbefalte innlegg

Det går 11-14 dager mellom hver gang babyen min har avføring.

Jeg vet at det anses som "normalt" med så sjelden avføring, men allerede 3-4 dager etter siste avføring har babyen åpenbart plager med dette. Det blir verre og verre til han etter noen døgn hyler i smerter store deler av døgnet.

Avføringen er, når den først kommer, ganske hard. Modelleire-konsistens. Noen ganger sprekker huden rundt endetarmsåpningen slik at det blør.

Babyen fullammes. Han har aldri fått mme engang da jeg har vært redd for hvordan magen hans reagerer på dette.

Jeg har prøvd alle råd fra helsestasjonen; massert magen, "syklet" beina hans, gitt maltekstrakt og sviskesaft, samt drukket litervis av vann for å tynne ut melka. Uten resultat.

Noen med tips om hva jeg kan gjøre? Vil det ha noen hensikt å ta med babyen til lege, eller gjør man ikke noe med dette hos så små barn?

Fortsetter under...

På helsestasjonen her sier de at det aldri skal gå mer enn en uke mellom hver avføring, det var i "gamle dager" det var greit at det gikk opptil 14 dager. Nå vet de at dette skaper ugreie for barnet og vil helst at de har avføring oftere.

Jeg ville tatt det opp med en barnelege, har de ikke en tilknyttet helsestasjonen?

Det var jeg ikke klar over, tusen takk for info.

Jo det er barnelege der men kanskje hun ikke er så oppdatert ettersom helsesøster der sier det et helt ok med 14 dager mellom hver avføring...

Men fastlegen min tror jeg også jobber på helsestasjon innimellom, kanskje han kan hjelpe.

Vet du hva som evt. kan gjøres med problemet?

Nei, dessverre, vi slet nemlig med det samme med eldstesønnen vår, han kunne også gå 14 dager mellom og det var en pine. Han hadde så mye vondt i magen stakkar.

Det var da vi fikk yngstebarnet for et par år siden at dette kom opp på helsestasjonen, hun bæsjet nemlig opptil 3-4 ganger om dagen når hun ble fullammet. Da jeg bemerket at det kunne være så stor forskjell på ungene og fortalte om eldstebarnet (som nå er 10 år) sa helsesøster: Uff stakkar, sånn er det heldigvis ikke lenger. Det er ikke greit at det går 14 dager mellom, det har vi gått helt bort ifra.

Men vet ikke hva de evt gjør for å hjelpe barnet, ta kontakt med lege du, og lykke til!

Jenta mi slet med det samme fra 5 mnd alder, inn og ut på helsest og hos leger.

Til slutt var vi på legevakta hvor legen sendte oss til Riksen.

Der tok i rtg, og sjekket tarmen, det for å utelukke en sykdom jeg nå ikke husker navnet på.

Hun hadde ikke det så de ba oss starte opp med Duphalc.

Dosen var 25 ml pr døgn, altså en voksendose.

Så skulle hun gå på denne over en tid hvor vi kunne prøve å redusere eller øke dosen.

Meningen var å gå på dette frem til hun var 2-3 år.

Hun er snart 2 år, og vi har kuttet helt ut hun er helt fin:)

Duphalac er ikke farlig for tarmen, de sa det er som å smøre et sykkelkjede.

Det mange gjør feil er at de kutter Duphalac hvis barnet får tynn avføring.

Men, de vil få tynn avføringen som passerer det som sitter fast av avføring i tarmen.

Altså viktig å forsette.

Du merker at hun har tømt seg når avføringen har normal lukt.

Lukter jo grusomt ille av den gamle avføringen.

Få en lege til å sjekke henne ut på sykehuset og spør om Duphalac/Lactulose.

Lykke til.

Annonse

Takk for svar 1420.

Legen min tok kontakt med barneavd. på Ahus. De ba meg prøve Duphalac. Sa det var helt ufarlig, da det ikke tas opp i kroppen. Så nå er jeg spent på om det virker!

Hvor lenge brukte jenta di det, og hvordan visste du når hun var klar til å kutte det ut? Tok det lang tid før det hadde effekt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...