Gå til innhold

Forholdet som skranter....

Anbefalte innlegg

Siden vi fikk vårt første barn for 4,5 år siden har vi sklidd mere og mere fra hverandre. Perioden etter at vi fikk vårt første barn var vanskelig. KRevende barn, ekstremt lite søvn på meg, og jeg ble skuffet over hvor lite min mann bidro/ hjalp meg. Barnet begynte først å sove hele netter fra 2 år. Og i måneder av gangen sov jeg i snitt 4-5 timer i døgnet, (det var heller ikke sammenhengende...)

Jeg har vært mye dårlig humør, sliten og nedfor. Vi har også lite tid til å jobbe med forholdet pga bla ingen tilgang på barnevakt.

Jeg ble gravid igjen sommer 2009. Jeg gledet meg lite til barnet kom, da jeg var redd for at det skulle bli like tøft som forrige gang. Jeg gikk til ekstra oppfølging hos fastlege da det muligens var snakk om en fødselsdepresjon jeg hadde etter førstefødte..

Det viste seg at det ble en helt annen opplevelse, pga en god baby som likte å sove masse, og skreik lite- ogå på natta.

Livet med 2 barn er derfor en opptur. Men forholdet til mannen min er på bunn. Vi kommuniserer dårlig, har ikke sex, krangler lett, og jeg beskylder han for å bidra lite på hjemmebane ang husarbeid. Føler jeg går som en virvelvind hele dagen/kvelden, mens han setter seg i sofaen, eller låser seg inne på do i 3 kvarter etter middag, og tillater seg å ta livet heeeelt med ro. Han godtar ingen faste husarbeidsoppgaver, men har faktisk vasket litt klær i det siste. Jeg blir da oppgitt når han vasker, ull, sengeklær og skjorter i samme vask, og dermed er det i gang igjen...

Jeg er frustrert/ lei meg, og er nå redd for at vi er på vei utfor stupet- og ender opp som skilt...

Vet ikke hvordan jeg skal ta tak i dette. Det latterlige er at jeg forstår det som at mannen min hadde vært fornøyd, om vi bare hadde hatt sex. Mens jeg for min del- må ha et godt forhold for å ha lyst på sex...

Føler vi er helt fastlåst....Klarer heller ikke snakke med noen om dette av mine venner...

Noe erfaringer? Liknende opplevelser? Råd?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143527961-forholdet-som-skranter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff da, dette hørtes ut som en mindre morsom ond sirkel å være i .... Først og fremst, husarbeidet! Han kan ikke si at han ikke "godtar" faste arbeidsoppgaver, for hvis han ikke gjør rent er det faktisk det han må ha - du også - at dere deler opp og plukker hver sin ting. Dette har jeg faktisk gjort i praksis, og det funket. Jeg skrev om de 10 vanligste tingene å gjøre, ba kjæresten plukke de 5 han ville ha, og tok resten selv. Da gjorde han det uten å mukke . MEN , det skal sies, at jeg ALDRI klagde hvis han ikke hadde riktig brettekant, hvis han satt på feil vask osv. Du må velge, vil du at han skal hjelpe eller vil du ikke. Du må ta det med en klype salt, og fortelle (ikke kjefte og smelle og bli oppgitt, kan du tenke hvor frustrerende det er for han når han faktisk prøver) han hvordan han skal gjøre det. Eller sørg for at tøyet er riktig sortert før vask.

Over til sex - det er ikke alltid like romantisk og heftig, sånn er det bare. Desverre. Men behovet er der uansett, så jeg skjønner mannen din godt jeg. At han vil ha sex bare for å ha sex, for å få det litt "ut av systemet" , og ofte hjelper det også for å få litt gnist og lyst tilbake igjen... Dere hadde nok hatt godt av en prat. Du irriterer deg jo helt kalrt over han, og han synes sikkert du hakker og klager litt på han og alt blir bare verre... Kanskje dere skulle avtalt å snakke sammen i kveld eller i morgen (slik at dere begge kan forberede dere på å ikke hugge hodet av hverandre) , og også fokusere litt på de positive sidene med hverandre, og ikke bare de negative? Lykke til!!

Takk for at du svarte meg... Godt å få andre øyer på problemene...

Vi må definitivt snakke sammen, mannen min og jeg. Han er bortreist nå, men til helga kan være en godt tidspunkt.

Og ei sånn husarbeidsliste var en god ide!! Vi har et stort hus som skal holdes i orden, så det er altfor mye for meg. Og jeg hater å aldri være ajour...

Ta tak og gjør noe med situasjonen!

Få dere vaskehjelp, her ordnet vi det sånn at far jobber overtid fast to ganger i måneden og pengene går til å lønne en vaskehjelp.

Gjør noe sammen, trenger ikke ha barnevakt. Vi fant ut at vi kunne ta langt lunsj fra jobb en gang hver fjortende dag og spise lunsj sammen på cafe. 30-45 min alene bare vi ved et kafebord er faktisk veldig koselig, vi snakker godt sammen da.

Dere må prøve å bryte den onde sirkelen ved å gjøre ting på en helt annen måte. Kan dere klare å skaffe barnevakt en gang i uken i 1 time, en naboungdom som kan sitte etter at ungene er i seng f.eks. Bruk timen til å gå en tur sammen. Første gangene går dere kanskje bare ved siden av hverandre uten å ha så mye å si, men etterhvert blir dette en kjærkommen voksensamtale hvor dere kan snakke om alt mellom himmel og jord, få en god stemning sammen.

Prøv å fokusere bort fra de tingene du/dere er misfornøyd med og prøv heller finne positive ting, nye ting. Så kan dere ta tak i de negative etterhvert, men dere må ha balanse. Det er helt greit at det er noe grums i et forhold, at man ikke er 100% fornøyd med alt, så lenge det også er ting som er bra.

Kanskje noen samtaler hos en familieterapeut kunne hjelpe dere på vei?

Lykke til!

HI her... Takk for svar. Har tenkt på familieterapeut som et bra alternativ. Mannen min er veldig hissig, og går raskt over til roping når vi skal snakke/diskutere helt enkle ting. Da hadde det vært greit med en som kan gi litt råd om hvordan snakke sammen- uten å fly i taket....

Egentid- sammen , er også viktig ja. I andre omgivelser en hjemme...

Man snakker kanskje sammen på en annen måte da. Og hjemme stjeler ogte tv eller andre gjøremål kveldene...

11.31 igjen her :)

Ja det hjelper som regel med litt andre impulser! Ryddeliste vet jeg har fungert for mange. Da kan han velge selv, og dere har hver deres "plikter". Da slipper dere å irritere dere over hverandre , og bare se rotet rundt omkring - da har dere en fasit.

Et lite tips til: Ta opp alt dette på en ordentlig måte. Gi han tid til å forberede seg, f.eks ved å sende ei mld nå som han er bortreist at du ønsker at dere setter dere ned og tar en ordentlig prat når han kommer hjem, så kanskje dere kan få snakket ut litt :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...