Gå til innhold

Hvor lenge fikk du betalt ammefri på jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Morten minstemann blir et år om et par uker. Jeg startet arbeid for en drøy måned siden og går tredelt turnus. Det er ingen tvil om at to timer betalt ammefri hver dag bidrar til at jeg fortsatt ammer mitt barn. Uten denne ordningen hadde jeg trolig mistet melka, fordi uregelmessige arbeidstider går ut over faste ammetider, (her morgen, formiddag og kveld).

Jeg tenker litt på hvor lenge jeg skal holde på, og føler litt sånn at jeg blir sett "skjeivt" på på jobben fordi jeg forlater kollegaer i "stikken" fordi jeg må hjem og amme mitt barn. Kan hende jeg tar feil, men føler meg litt slik. Spesielt siden barnet snart er et år, og han overlever jo uten morsmelk.

Jobber forresten i staten.

Er det flere av dere som får ammefri, og hva tenker dere? Hvor lenge skal du holde på?

Hilsen nysgjerrig

Skrevet

Jeg fikk 1 time pr. dag til gutten var 1 år, men det er i privat sektor og regulert av tariffavtale. Vet ikke hvordan reglene er i det offentlige, men tror kanskje at 1 år er vanlig? Jeg avsluttet amminga da han var 1 år, men det var av andre årsaker...

Skrevet

Jeg hadde ammefri 2 timer pr dag fra jeg begynte på jobb igjen. Da var mini 10 mnd. 2 timer pr dag hadde jeg i 2-3 mnd, da gikk jeg ned til 1 time om morgenen (ammet bare morgen og kveld da, jeg har 8-16-jobb). 1 time perm hadde jeg til mini var 15 mnd, da var det ferie, og nå har han begynt i barnehage. Sluttet helt nå da han var 16 mnd.

Jeg synes det var helt heeerlig med en "myk start" på arbeidslivet igjen, etter å ha vært hjemme så lenge. Jeg begynte da med 6 timers dager (inkl.lunsj). Nå gikk det ikke så veldig ut over kollegaer at jeg var der mindre, jeg måtte bare ta igjen arbeidet neste dag.

Jobber i staten jeg også, på kontor.

Skrevet

Jeg oppfattet reglene sånn at man har rett på ammefri så lenge man ammer uansett alder på barnet. Men dette kan du sikkert sjekke med fagforening. Jeg ammet morgen og kveld til han var 13 måneder,, da sluttet han av seg selv. Jeg måtte levere attest fra helsesøster på at jeg forsatt ammet (selv om han bare var 8.5 mnd da jeg begynte å jobbe)

Ammefri er en rett man har og da er det ikke dårlig gjort å benytte seg av denne rettigheten. Det vil jo være dumt å slutte å amme fordi man får dårlig samvittghet pga jobben. Det er jo uansett ikke så lang tid det er snakk om når man tenker at man skal jobbe i 30-40 år til sammen :)

Skrevet

Retten er på mors side, vi har rett på den fritid vi trenger for å amme eller pumpe, så lenge vi trenger det. Punktum.

For arbeidsgiver kan det være greit å tenke på at dette er en veldig kort periode. Det er snakk om 20 timer pr måned i kanskje 4 måneder, altså 80 timer - omtrent 2 uker, spredt utover, planlagt og organisert. Det burde være mye mindre problemer med det enn dersom en ansatt går hen og brekker en fot under Birken - eller blir liggende i to uker med magesjau etter å ha spist for mye myrgørr undervegs... (Jobber du i helsevesenet blir det vel fort et par uker karantene etterpå også.)

Klart det er upraktisk å måtte legge til rette sånn! Klart det hadde vært fint å slippe! Men det er jammen mye det hadde vært greit å slippe, og ammefrien er vel egentlig den enkle biten av det. Tenk når sykt-barn-dagene begynner å strømme på, eller når barnehagen ringer klokka 10 og forteller at ungen har spydd. Det er mye mer tungvindt - men det faller oss vel ikke inn å la være å ta telefonen eller å ikke dra hjem av den grunn? (Vel, det faller oss kanksje inn. Men vi gjør det ikke.)

Ammefri er ikke for at mor skal få slappe av eller få en pause fra jobben. Ammefri er der for at barnet skal få morsmelk. Mor kan gjerne amme uten ammefri, men så lenge hun trenger ammefri eller tilrettelegging for å kunne opprettholde amminga, bør hun for barnets del bruke den rettigheten.

Skrevet

Jeg ammer morgen og ettermiddag, og håper å fortsette med det en stund utover høsten. Mini er 16 mndr og har gått et par uker i barnehage nå. Har ammefri 1,5 time på slutten av arbeidsdagen, men er det kaos på jobb blir jeg litt lenger akkurat den dagen. Barn har godt av morsmelk selv om de har passert 1 år, så synes ikke du skal ha dårlig samvittighet:-) Ammefri er en rettighet man har så lenge man ammer, og er det ingen som benytter seg av den rettigheten, vil den forsvinne - tenker jeg, da.

Skrevet

Hadde ammefri så lenge jeg ammet. Det ble til han var 12,5mnd. Men da ville han ikke ha lenger. Jeg kunne nok fått enda lenger perm dersom jeg hadde hatt behov for det. Det kan være greit å være klar over at du kan ta ut permen i begynnelsen eller slutten av en dag, dersom det blir mer praktisk for deg og jobben.

Skrevet

Jeg fikk ikke ammefri! Jeg sa opp jobben!! Det som sagt over her for barnets del du har ammefri, ikke for å få dårlig samvittighet for arbeidsplassen. Jeg valgte å imøtekomme babyens behov, ikke arb.giver. Det føltes helt rett!

Nyt ammefri dere som kan!:-)

Skrevet

Jeg fikk IKKE ammefri. Jeg jobber som lærer.

Han sa at kona hans sluttet å amme da barnet hans var 4 år, så han skjønte ikke vitsen med å amme et barn på 9 mnd.

Denne gangen er barnet 7 mnd når jeg kommer tilbake.

Men jeg sa til han før jeg gikk ut i permisjon at jeg SKAL ha ammefri denne gangen!

Er blitt tillitsvalgt på jobben, så jeg aksepterer ikke lenger å bli overkjørt.

Skrevet

Jeg innbiller meg at det står i en eller annen lov at man har krav på inntil en time ammefri uten lønn per dag. Tror imidlertid det på de fleste arbeidsplasser er forhandlet fram en bedre avtale. Jeg er usikker på hvor lenge man har krav på ammefri...

Det som praktiseres der jeg jobber (på sykehus i tredelt turnus) er inntil to timer betalt ammefri. Etter at barnet er fylt ett år kan arbeidsgiver be om bekreftelse/anbefaling fra helsesøster el lege på at man fortsatt ammer.

Jeg jobbet i 6 uker i vår. Da var mini 10-11 mnd. Jeg hadde en halv time ammefri om morgenen og 1,5 time på slutten av vakta på dagvaktene. På aftenvaktene og nattevaktene gikk jeg to timer tidligere.

Begynte å jobbe igjen 25. juli. Fra da har jeg kun hatt ammefri to timer på slutten av aftenvaktene. Ammet morgen og kveld, men mini våkner så tidlig at jeg rakk å amme før dagvaktene. Hadde en periode uten nattevakter. Avdelingssykepleier ba om bekreftelse på at jeg fortsatt ammet da jeg begynte igjen, men vanligvis blir man ikke bedt om det her (på andre avdelinger). Jeg tror vi kan få ammefri til barnet er to år.

Nå har jeg nettopp sluttet å amme. Mini er 15 mnd. Det var delvis fordi jeg syntes det var litt pes med ammefri... Jeg har ikke hatt dårlig samvittighet, men det er likevel ikke noe særlig å forlate kollegaene sine når det er virkelig hektisk på jobb... Har fått et par kommentarer på at de ikke trenger mm når de er så stor, men det går inn det ene øret og ut det andre. Andre har kommet med støttende kommentarer. Tror nok ikke det hadde vært særlig populært om jeg fortsatte til mini var borti to år...

Andre grunner til at jeg sluttet å amme er at vi vil gjerne ha flere barn. Vi trenger hjelp til det og jeg må ha vært ferdig med ammingen noen mnd før vi kan gå i gang. Dessuten syns jeg det er deilig med friheten jeg nå har. Kan være borte i leggetiden. Trenger ikke vente til etter leggetid før jeg går på kafè el.l. Jeg synes også jeg har gjort en veldig god jobb som har ammet så pass lenge:-)

Skrevet

Anonym 10:43 7.09.2011: klart du har rett på ammefri! I følge arbeidsmiljøloven har kvinner rett på opptil 2 timer ammefri pr dag så lenge de trenger det (ingen aldersgrense). I følge loven er det ulønnet, MEN fagforeningene har forhandlet frem lønnet fri mange steder og sannsynligvis har minst 2/3 av mødre i Norge en eller annen rett på lønnet ammefri. Dersom jeg ikke husker helt feil har lærere (i det offentlige) rett på 2 timer fri i minst 2 år (eller uten aldersgrense).

Antar du er medlem i en fagforening? Kontakt dem så tidlig som mulig for å få oversikt over rettighetene dine, så tar du det skrifltig med rektor deretter. (Heh, antar han mente kona sluttet å amme da barnet var 4 mnd; til å være far til en ammet 4-åring var han jo nokså tverr ;-))

Morsmelk er nyttig for alle ammebarn så lenge de får den, blant annet gir antistoffene barnet noe beskyttelse mot infeksjoner (mindre sykt-barn-fravær!) og amming beskytter mor mot brystkreft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...