Gå til innhold

Noen gode tips til hvordan få junior til å sove lengre enn til 04-04:30?? Holder på å bli sprø!!


Nea og juniors mamma

Anbefalte innlegg

Om han legges kl 18 eller 20 så våkner han til samme tid hver morgen. Er nattavvendt, nå 7 mnd og får pupp til morgenen. Men i min verdenen er ikke 04-04:30 morgen og han vræler til jeg tar ham opp hvorpå han da er smørblid. Legger han til og håper i det lengste at han sovner igjen, noe som sjeldent skjer.

 

Hva kan jeg gjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok desverre en periode han er i vil jeg tro...

Mine har holdt på sånn i 1-2 uker innimellom.

Han er jo for liten til å skjønne at det er natt...

 

Har det holdt på lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hercule Poirot

Ekstremt dårlig trøst herfra, men det går over! Min erfaring er at nesten alle, i alle fall veldig mange barn har en sånn "stå-opp-nesten-midt-på-natta-periode". Her i huset varte ikke denne perioden mer enn noen få uker, 3-4 eller noe sånt. Var passe sigen og omtåket sjøl etterhvert, men så gikk det over og plutselig sov mini til rundt 06 - 0630, og det er jo helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det faktisk holdt på i noen uker allerede og gått fra kl 05 til 04-4:30. Vanskelig å tro det vil bedre seg og frykter nå allerede når vi skal skru klokken til vintertid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å kutte ut en av lurene på dagtid? Passe på at han ikke sover etter kle 15 og sånt? Utrolig hvor ofte slike ting kan hjelpe. Blir gjerne litt sutring og trøtt baby i overgangsfasen, men etter en liten uke har det som regel gått seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi opplevd. Morgenene ble bare tidligere og tidligere.

 

Vi fikk råd om (her inne) å bestemme et tidspunkt som vi syntes var "morra", og ikke ta barnet ut av senga før det. Vi lot henne selvsagt ikke ligge å gråte men vi fortalte at det var fortsatt natt og at hun måtte sove litt til. Selv om det bare var 10 min til "morra" så tok vi henne ikke opp, for ti minutter her og ti minutter der blir fort en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vår mellomste var en morgenfugl. Han "sto opp" mellom 04 og 05 fra han var rundt 5 måneder, til han var 1 år og 9 måneder. Vi holdt på å tørne fullstendig. Han fant rett og slett ikke roen etter dette tidspunktet, og gråt og gråt. Vi gikk turer med ham for at han ikke skulle vekke storesøster og resten av blokka. Helt kaotisk. Fikk ham utredet på Volvat (for å utelukke/bekrefte), men det feilte ham tilsynelatende ingenting.

 

Med ham hjalp det ikke at han sov mer, eller mindre på dagtid. Vi hadde gode rutiner, så det var ikke det som var problemet. Han la seg greit på kvelden, men våknet på morgenkvisten og var umulig å roe. Det var en forferdelig tid. Vi gikk rundt i ørska dag og natt.

 

Siden din junior er blid og opplagt, virker det jo som han faktisk er uthvilt og klar for dagen. Får han for mye søvn i løpet av døgnet tro? Det at han er glad og fornøyd gir et signal om at det ikke "feiler" ham noe ihvertfall.

Han er nok et skikkelig A-menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring er at det tar ganske lang tid fra man endrer på leggetidene til man ser resultater på når de våkner. Synes det høres tidlig ut å legge han kl 18 i allefall, ville prøvd å legge han f.eks 19 eller 19.15 over tid og sett om han sov litt lenger om morgenen av det. Og evt regnet litt på sovetid på dagen. Kanskje får han til sammen nok søvn til at han er ferdig uthvilt så tidlig?. Ellers sier jeg meg enig i at det ikke er så uvanlig med en periode med ekstra tidlige morgener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk jenter :)

Jeg konkluderer og tar til etterretning;

- Han sover for mye på dagen, har til tider hatt siste lur etter kl 16 og nå er det slutt på det. Prøver å holde ham våken fra 15 til leggetid. Han har frem til dette alt fra to til tre små/store lurer.

- Han legges nå når han viser han er trett, dvs fra 18:30 - 19:30 og holdes ikke våken lengre i håp om at han skal sove lengre (da det motsatte gjerne skjer, også vår erfaring).

- Tålmodighet settes inn for å se om tiden kan hjelpe uten at jeg blir sur og grinete for at han forkorter mammaens skjønnhetssøvn ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...