Gå til innhold

Fryktelig nervøs...

Anbefalte innlegg

Å få barn er noe jeg har ønsket meg i mange mange år..

Min forlovede og jeg er helt klare for det, men samtidig så er jeg ikke helt klar.. Å grunnen til det er at jeg er 156cm "Høy" og veier 94 kg...

BMI ligger på nærmere 40 selvom jeg ikke ser så særlig stor ut..

Nå er det mulig at jeg er gravid allerede, men er redd for å ta testen for å finne ut om jeg er det eller ikke..

Gruer meg mest til å se jordmor og lege med mine alt for mange kilo..

Fryktelig nervøs for å bli dømt ut i fra kiloene...

Var inne i et godt slankeår nå. Motivasjon på topp og kiloene går nedover.

Men jeg vil ikke slanke meg videre hvis jeg er gravid..

Hvordan reagerer legen og jordmor på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143527907-fryktelig-nerv%C3%B8s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg! Bare ta testen, og evnt gled deg over resultatet!

Jeg veide selv 165kg og var 168cm på max under svangerkapet (20kg vann) Har et bra kosthold, og er flink til å bevege meg! Har aldri fått høre noe negativt. Annet enn at jeg må passe meg for å spise søtt, legge på meg minst mulig, osv. Men det tenker vel de fleste på uansett vekt...

Nå, 1år etter fødsel, er jeg 20kg mindre enn det jeg var før svangerskapet!"

Sier meg enig med hun som har svart før meg, bare ta testen du! :) Gikk med mange av de samme tanken som deg, men er nå 5 mnd på vei og har enda ikke fått en eneste negativ kommentar (veier nå 100,5 kg og er 165 cm). Gruet med skikkelig til 1. sv.kontroll og veiing, men det gikk helt fint. Var kjempebekymret med tanke på overvekta, men jordmora var veldig forståelesefull og gjorde ikkje noen "stor sak" av det. Eneste man må regne med er litt ekstra oppfølging med tanke på vekta og sv.diabetes, og at du muligens må ta glukosebelastingstest.

Trodde også jeg skulle få et kjempetungt svangerskap fra dag 1, men har nesten ikke hatt vondt i ryggen, hatt vann i kroppen, følt meg kjempetung osv....så har gått over alle forventinger, så langt :)

Skulle det vises seg at du er gravid; så gled deg over resultatet! Ta plager og evt. som det kommer, og gå til svangerskapskontroll med hodet hevet. Det skal ikke være en skam å være gravid selv om man er overvektig, og du har like mye å glede deg over som alle andre gravid! :):) Lykke til!

Hei,

som de andre her sier: Ta testen, og gled deg over resultatet hvis det er positivt! :)

Det å være stor er ikke ensbetydende med at man får plager mens man er gravid, selv om "mange" ser ut til å tro det... Det er riktignok en høyere risiko for svangerskapsdiabetes og sikkert et par andre ting, men jeg kjenner flere store som har vært gravide og ikke hatt noen plager.

Jeg har selv fått to barn, og har ikke hatt noen spesielle plager i mine svangerskap. Jeg har blitt fulgt opp med glukosebelastningstest, og den har vært helt fin alle gangene.

Nå sist graviditet gikk jeg på Adipol på Riksen, og der får man endel oppfølging i forhold til kosthold og trim under graviditeten. Hvis det viser seg at du er gravid, og du bor i eller i nærheten av Oslo, anbefaler jeg deg å forsøke å få plass der. Uansett fikk jeg der beskjed om at jeg helst ikke skulle gå opp mer enn 5 kilo under svangerskapet (hvis man er i BMI-kategorien fedme), så det at du har blitt gravid, betyr ikke at du trenger å legge masse på deg. :) Hvis du er inne i en god rutine med å leve sunt, kan du fortsette med det selv om du er gravid, så lenge du får i deg nok næringsstoffer til barnet.

Sist graviditet gikk jeg bare opp 7 kilo, og hadde gått ned alle sammen når jeg kom hjem fra sykehuset. :) Og da hadde jeg ikke levd ekstremt sunt heller, men kun spist godteri på lørdager og forsøkt å holde kosten så sunn som mulig resten av uken, inkludert å spise masse grønnsaker. Så det å bli gravid betyr ikke at man må legge på seg mange kilo. :)

Jordmor og lege skal være profesjonelle, og håndtere alle typer gravide, også de overvektige. Bare husk å ikke bli fornærmet hvis de kommenterer vekten din, tenk heller at det er fint at de passer på. Du kan jo også være frempå og starte med å si at du er bekymret pga. vekten din og barnet og ønsker råd om hvordan du skal forholde deg i forhold til kosthold og trim, så skjønner de at du er bevisst dette. Si også at du ønsker glukosebelastningstest i uke 20, det er ikke sikkert alle fastleger er klar over at det er viktig. Jeg gikk til fastlege i første svangerskap, og hun nevnte vekten min, men ikke på en ubehagelig måte, så det ble aldri et "problem" for meg ovenfor henne.

Lykke til, jeg krysser fingrene for positiv test, jeg, og hvis den ikke er det, håper jeg slankeopplegget ditt går bra og at du blir gravid snart. :)

Heihei! =) Jeg er 154 cm og veide 95 kg da jeg ble gravid..

Ikke fått noe form for kritikk pga vekt eller noe.. Sist svangerskap veide jeg 87 ved starten av graviditeten..,ikke noe pes da heller..

Ultralydene har også gått helt fint! :D Har vært på 5 stk av ulike grunner (ikke for underholdningens skyld) og kun på en av dem har magefettet blitt så vidt nevnt..men da i en munter tone...og ikke noe jeg tok meg nær av.. men mer som en forklaring på at bildene kunne bli litt utydelige..

Ikke stress du! :D

Det eneste jeg fikk høre forrige svangerskap var at jeg ikke trengte å legge på meg så mye.. ellers gjorde det ingenting..

Og det skal vel sies at jeg gikk ned 10 kg.. så d gikk jo i grunn bra.. la om livstilen da jeg ble gravid.. Jeg slanket meg ikke..og trente ikke mer enn før..men spiste normalt og droppet brus og godteri.. gikk sakte ned i vekt uten at jeg merket det selv! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...