Gå til innhold

snar 4 års kontroll og jeg gruer meg litt...

Anbefalte innlegg

helsestasjonen har alltid kommentert så mye at jenta mi er i godt hold og jeg blir litt stessa av det. Det er akkurat som de mistenker oss for å fore ungen med masse godis. Men sannheten er at hun spiser veldig sunt og drikker nesten bare vann. Hun får sjelden godteri, kjeks og kaker utenom lørdager og bursdag og er i masse aktivitet.

Nå har vi ikke vært på noen kontroller siden hun var 2 år og jeg kjenner bare at jeg smågruer meg litt til å få høre at hun er rund nå igjen. Egentlig synes jeg ikke selv at hun er så rund etter hun ble 2 år, men man ser det kanskje ikke selv. På 2 års kontrollen var hun 84 cm og 11 kg. De sa liksom ikke at hun var FOR tjukk, men de kommenterte veldig at hun var god og rund og virket som hun var under oppsikt i tilfelle overvekt liksom.

Nå har jeg målt og veid henne hjemmme for å sjekke og det ser ut til at hun er 99 cm og 15 kg. Jeg synes hun ser helt passe ut i kroppen og håper at helsestasjonen endelig er fornøyde nå.

Fortsetter under...

Sukk. Da min jente var nesten 3 var hun 106cm og 16 kg. Det kommenterte helsesøstra. At hun v artyngre enn snittet, men tynn ift. høyde. Jeg byttet helsesøster. Jeg orker ikke å få høre piss om ungen min. Det vektfokuset har tatt helt av og normale barn blir sett på som feite. Ille.

hmmm... hun er like stor i høyde og vekt som sønnen min på 3 år, og vi har aldri hørt et ord om at han er for rund.. Faktisk kan man telle ribbeina hans. Dette hadde jeg ikke brydd meg om, om du selv mener vesla er normalvektig.

Jeg har opplevd det samme mange ganger. Sønnen min var nettopp på femårskontroll og var 104cm og 18kg. Har fått hørt siden han var bitteliten at han er så godt i holdt. Når han var liten var han kanskje det, men ikke nå synes jeg. Når han står naken ser jeg en liten mage (han har ennå mye av babykroppen, med rumpen ut og magen ut og svai i ryggen), men ribbeina synes og han har ingen valker noen sted på kroppen. Han spiser veldig lite godteri, han vil ikke ha. Spiser svært lite middag, men spiser brød. Han har spesielle behov og får fysioterapi i bhg hver dag og jeg går på trening med han en dag i uka sammen med med andre barn og to fysioterapeuter, så han får aktiviterer nok. Han er ikke så aktiv og rask og spretten som andre 5åringer, men han gjør det han klarer. Synes det er rart at helsesøster alltid skal kommentere at han er så godt i hold. Han er jo ikke tjukk heller..... men jeg har sluttet å bry meg. Gjør det du også, og slutt å grue deg. Det går helt sikkert fint :)

I mitt tilfelle har jeg hørt at hun er for slank,hun er lang og har alltid ligger i nedre del av skjemaet.

På skolen begynte de å fokusere på at hun vokser for fort i høyden,de blir visst aldri fornøyd.

Hun spiser godt,men er hyperaktiv så hun er sjelden i ro.

Fikk høre av min mor engang at da jegvar 9 mnd.

En gammel kommunelege hadde følgende kommentar.

"Du må slutte å gi barnet morsmelk, hun er for tykk"

Jeg synes at dette med "tykke barn" har tatt av noe helt enormt, fatter ikke de som setter slankekur på 5 åringer.

Det er media som gjør dette.

Jeg mener at barn har ikke vondt av å ha litt ekstra på kroppen, de strekker seg også så de er ikke dømt til å bli tykke som voksne.

Bare ta det med ro, jenta di er ikke tykk, hun er akkurat passelig.

Annonse

Hun må jo være helt normal og "god og rund" er mest sannsynlig ment positivt når det er en jente på 2år. Jeg har en som nylig var på 15mndkontroll og han var da 82cm og 11kg, tror han lå ganske midt på når det gjelder lengde i forhold til vekt. Eldste skal snart på 4årskontroll nå, han er ca 102cm og 16-17kg (en stund siden vi har veid han). Ingen av dem er i nærheten av å være overvektige. Eldstemann er heller tynn enn tykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...