Gå til innhold

Hei jenter! Som en uerfaren guttemamma har jeg et lite sp.mål...


Sasiemta  ♀ ♀ ♂

Anbefalte innlegg

Hvordan skal egentlig forhuden være på de pittesmå..? Mini er snart to mnd gammel. Slik jeg ser det, er det ikke mulig å trekke forhuden tilbake.. Dette er vel egentlig nødvendig under vask, men er det noe som vil endre seg etterhvert som han vokser? Eller erdet noe som må oppereres med tiden..? Slik det er nå, er det bare en liiiiiten åpning på forhuden, slik at tisset kommer ut. En åpning på størrelse med hullet i en 1-krone.

Har to jenter fra før, og har ingen peiling på guttebabyer! Noen som vet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal ikke trekke forhuden tilbake på smågutter. Dette fikser seg selv/ fikser guttene selv, når de blir større. Når forhuden først kan dras tilbake, da skal man gjøre det for vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort noe forsøk på å trekke den tilbake, for det ser jeg lett at er fysisk umulig.. Så dette ordner seg etterhvert da? Det er ikke noe som må opereres..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rør sier jeg bare. Det skal ikke trekkes noe tilbake! Det kan gjøre skade, og evt bli infeksjon dersom man får såpe el.l. for langt inn og bli veldig vondt for den lille pjokken. Bra du ikke har forsøkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er guttene rundt skolealder når de er såpass utvokst og utviklet at forhuden kan trekkes tilbake, litt individuelle forskjeller, men på helsestasjonen sier de vel mellom 6 og 8 års alder.

 

Den skal aldri trekkes tilbake med makt, og ungen må gjøre det selv. Når de begynner nærme seg skolealder er det greit å ta en prat om hygiene og at de må prøve litt forsiktig å skylle under forhuden når de står i dusjen. Da kan de selv prøve litt, de vil naturlig nok stoppe så fort det er ubehagelig så da finner de selv ut når tissetassen er "klar" til å skylles under der.

 

Min eldste gutt var nok 8 år før han gjorde det, mens lillebror oppdaget selv at det gikk an da han var 5-6 år, han ropte fra dusjen; Mamma, mamma kom skal jeg vise deg noe kjempeekkelt! Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe! Skjønner deg veldig godt jeg HI. Har 4 jenter og 1 gutt. Min dro tilbake forhuden selv da han var litt over 4 år.

Satt i badekaret da han gjorde det. Holdt på å le seg skakk. Hugser jeg skvatt skikkelig, siden han hadde tatt skikkelig tak så tuppen var helt lilla ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det dem sier, jeg fikk beskjed av både sykehus etter fødsel og helsesøster at forhuden skal ikke draes tilbake før 6års alder. Det er ikke nødvendig å vaske der.

Rart dem ikke opplyser alle om det? hmmm :)

 

Lykke til og gratulerer med gutten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gul stjerne

Jeg har en sønn, han er snart fire. Han har kunnet dra forhuden tilbake så lenge jeg kan huske(han har gjort det selv leeeenge), og jeg mener å huske at han trolig har kunnet gjøre det fra han ble født, altså at jeg kunne se at åpningen ville vært stor nok.

 

Jeg har venninner med sønner som har hatt problemer med trang forhud, så jeg studerte ham tidlig hehe.

Smågutter er forskjellige, og det ordner seg naturlig for de aller fleste :)

La helsesøster ta en titt, kanskje bare for å berolige deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, tusen takk jenter. :o)

Har som sagt ikke prøvd å gjøre det, for jeg ser jo at det ikke er mulig.

Ha en fin dag alle sammen! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...