Gå til innhold

Noen som vet ang b12-sprøyter?

Anbefalte innlegg

Har for lite b12, i juni lå det på 136 og det var nå sunket til 111. Derfor fikk jeg i dag en sprøyte.

Legen sa jeg skulle ta en ny sprøyte om 3 mnd, men leser på nettet at mange (som hadde høyere verdier enn meg) tar med en ukes mellomrom de første gangene.

Er det noen som har erfaring med dette, og hvor ofte tok/tar dere evt sprøyter?

Lurer også på hvor fort en kan føle bedring? Symptomene mine er trøtt/utmattet, hodepine og svimmel.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143526817-noen-som-vet-ang-b12-spr%C3%B8yter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk sprøytene mine med 3 mnd mellomrom slik som du skal ha, saken er at om det ikke er en helsetilstand, som tilsier at det må øke raskt, så håper de at første sprøyte påvirker at du får normal stigning på B12, uten å måtte få for mange sprøyter. Etter ca 2 uker letnet hodepinen og svimmelheten her, 1 mnd etter sprøyta følte jeg ølitte grann mer energi om dagene, fikk ny sprøyte 3 mnd etterpå, og en ny sprøyte ca 2 uker etter, da var alle symptomene mine borte, og siste sprøyta var mindre dose. Etter dette gikk vi over kostholdet mitt, og førte inn mer B12 på den naturlige måten.

Jeg har betennelse i skjoldbruskkjertelen og mangler B12, jeg får en sprøyte i uka i 5 uker. Legen mente jeg antagelig ville få tabletter etter det..

Jeg har ikke lavt stoffskifte, men pga betennelsen har jeg likevel symptomer på hormonforstyrrelser i tillegg til mangelen på B12. Har gått sånn siden juletider i fjor, legen trodde jeg hadde ME helt til jeg bestilte time hos en privat lege som faktisk tok litt flere prøver og fant ut hva som feilte meg.

Fikk andre sprøyten i dag og håper hodepinen, slappheten, håravfallet osv osv gir seg snart. Mulig jeg må ha hormontilskudd også om infeksjonen i skjoldbruskkjertelen har blitt kronisk.

Hva er årsaken til at du har mangel på B12 da, har legen en forklaring? Kan jo være flere grunner til at det er lavt.

Alle andre prøver var greie, så han mente bare jeg hadde stort forbruk...

Men dere som fikk hver uke i starten, vet dere hva verdiene deres var? Spurte legen en ekstra gang, men han mente fremdeles jeg ikke trengte før om 3 mnd...

Annonse

Jeg var mye trøtt, slapp og deprimert. Jeg hadde mye vondt på tungen. Legen sa at jeg var tom for b12 og jern. Fikk først b-12 to ganger i uken. fem sprøyter til sammen også jernsprøyter.

Fikk aldri oppgitt noen verdier. Dette er snart et år siden. Nå er jeg gravid og fikk testet verdiene i forbindelse med det. De var fortsatt grei. Hvet ikke hvorfor de ble så lav. Spiser normalt. Har lurt på om det kan være en sykdom som gjør dette men får ikke noen flere svar. Føler meg helt frisk nå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...