Gå til innhold

Noe å bekymre seg over?

Anbefalte innlegg

Vår datter er 20 mnd og har gennerelt vært tidlig ute med alt; hun gikk tidlig, pratet tidlig, satte sammen tre og fire ord tidlig, kunne telle til ti tidlig. Gennerelt har vi fått beskjed fra HS, barnelege (har vært med i en undersøkelse om barns atferd) og barnehage at hun er ekstremt tidlig ute med alt.

Men det er en ting hun ikke kan, og som det virker som om hun ikke fatter og forstår. Nemlig farger. Hun kan ikke kjenne igjen en eneste farge! Hun kan peke/si navnet på ting og spørre om hvilken farge det har, men selv kan hun ikke se forksjell på f.eks en rød og en blå duplo kloss. Bhg har øvd masse med henne, og sier det er rart hun ikke skjønner det, for hun lærer alt annet så utrolig raskt. De andre barna i bhg kunne de ulike fargene ved ca 12 mnd alder, og det kunne mine andre barn også når jeg ser tilbake i babybøkene.

Jeg har ikke stresset noe med det, men i dag har jeg bekymret meg litt, for hun er virkelig helt blank når det gjelder farger.

Så nå lurer jeg på om hun kan være fargeblind? Men jeg mener å ha hørt at det bare er gutter som blir det..? Hun ser helt fint ellers.

Når kunne deres barn forskjell på et par farger?

takk for svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143525870-noe-%C3%A5-bekymre-seg-over/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både gutter og jenter kan bli fargeblinde, men det er vanligere hos gutter såvidt jeg har skjønt det.

Jeg ville ikke stressa. Hun er 20mnd. Jenta mi på 4 snakket rent da hun var 1 mens gutten min på 2 ikke snakker rent enda. Barn er så forskjellige :))

Jenta er jo ikke 2 år engang, rooo ned..Det er først NÅ min jente kan fargene ordentlig, og hun er 2,5 år gammel. Hun har leeenge vært flink å prate, hun hadde godt språk før fylte 2. Kanskje er hun tidlig ute, men hun trenger jo ikke det med alt? Det kommer nok, så slapp bare av.

Det er først når de er 4 år at det er forventet at barn skal kunne fargene og skille mellom dem, så tror ikke akkurat du skal stresse så veldig. Har selv en jente som har vært/er tidlig på det meste, hun er 2 år nå og kan enda ikke mer enn 2-3 farger. Broren på sin side var mer langsom med en del, men kunne alle fargene da han var 20 mnd. Da ble det kommentert som ekstremt tidlig av de i bhg, og noe de aldri hadde sett før.

Dersom de andre barna i barnehagen kunne fargene da de var ett år er de ganske eksepsjonelle! Jeg jobber i barnehage og det er vanlig at de ikke kan fargene når de er tre år, med mindre de har stor interesse for farger da.

Det er selvsagt noen som kan dem, men i treårsgruppa vår trener de på farger og da er d mange som er helt blanke når vi starter. Har også truffet fireåringer som ikke helt har kontrollen på fargene ennå, men det er skjeldnere.

Så du trenger ikke får panikk ;)

Start med en farge og øv lenge på den før du går videre til neste, så skal du se hun lærer det.

Annonse

Har slappa av med det helt frem til i dag hvor bhg uttrykte bekymring rundt det fordi hun ellers er veldig mye tidligere ute med alt enn de andre barna. Det ser jeg jo selv også, og når jeg testet henne i dag så skjønner hun virkelig ingenting selvom hun viser interesse for temaet. ikke en eneste farge, altså! Hun er visst den eneste på avd som ikke kan det også. De andre barna mine har kunnet et par farger ved 12 mnd alder, men jeg vet jo ikke når det er normalt å begynne å lære det...

Jeg har ingen planer om å løpe til øyelegen altså, bare lurer på om hun er seint ute på dette området, for det tror jeg hun er.

Takk for svar:)

HI

Tusen takk for mange og gode svar!

Ok, da vet jeg hva jeg har å forholde meg til:)

Kjente nå at det kanskje var litt unødvendig av bhg og utrykke bekymring rundt det dersom man ikke kan forvente at barna kan skille på farger før ved 3 års alder... jaja...

Jeg tror ikke de andre barne på avdelingen kan ALLE fargene altså, men fokuset har siden før sommeren vært farger, og de har fokusert på gul, rød, grønn og blå.Dette gjør de gjennom lek. Det er sikkert bare de fargene de andre barna skiller mellom.

Mine andre barn kunne bare skille på rød og blå ved 12 mnd alder.

HI

Synes det er rart bhg kommenterer at hun ikke kan farger.. Ei lita jente på 20 mnd?! Et godt tips er å etterhvert starte å se i bøker og lære henne farger. Jeg leser fargene til jenta min så spør jeg henne; Hvilken farge er det? Og da svarer hun. Jeg kan også "teste" henne med å spørre henne hvilken farge hun har på t skjorta osv. Hun er for all del ikke sent ute..Fargeblindhet kan ikke barn testes før de er 4 år uansett, men hun kan nok fargene til den tid skal du se;)

Annonse

Å, kan de ikke det. Jeg tenkte kanskje at det var et felt på øyet eller noe som man kunne se det på...

vet ikke egnetlig om bhg kommenterte det at hun ikke kan fargene og at det i seg selv er bekymringsverdig, eller at det er bekymringsverdig at hun lærer alt veldig rakst bortsett fra fargene. Jeg får høre med de.

Har lest bøker med fargetemaer for henne, men hun catcher det rett og slett ikke.

vel jeg tror i huner fargeblind! for da må dere begge to være bærer av fargeblind genet! vist mannen din ikke er fargeblind, kan hun ik være der. siden de har bare et X gen. å vist han arver det får han fargeblindhet. men siden kvinner skjeldent har fargeblindhet er siden vi har to XX gen, å vist fargeblindheten ligger på d ene genet, kan kroppen velge å bruke d friske X genet. så du må ha fargeblindhet på begge XX genene dine. da vil d si at du også skal være fargeblid.

så for å oppsumere, må du og mannen din være fargeblind for at hun skal bli d! men alle barn lærer alt i et forskjellig tempo. ville ikke ha stresset med dette om jeg var deg.

Det har vi gjort, og de går også på fargejakt osv i bhg, men hun forstår rett og slett ikke.

Men nå har jeg hvertfall bestemt meg for å la det ligge, så får de i bhg fortsette om de føler det er så viktig at hun må lære seg fargene nå. Likevel må jeg innrømme at jeg synes det er veldig rart, for hun kan så mye annet det ikke er "normalt" at hun skulle kunne... Vi får bare gi det tid:)

Takk for alle svar!

HI

Min sønn får spørsmål hvilken farge han vil ha. Han svarer ALLTID blå, og han tar alltid den rosa istedenfor. Han har ikke begrep om farger med andre ord. Men han er ikke fargeblind av den grunn. Han er 2 år blank.

Om jenta di skulle være fargeblind, hva så? Det er da ikke et handicap av dimensjoner. ;)

Barnehagen overreagerer fordi de forventer mer av henne siden hun er så flink ellers. Det er normalt, men det er en feiltolkning. Det ville jeg ikke tenkt mer på, var jeg deg..

Hvis de får vite at det ikke skyldes fargeblindhet kommer de til å tro det er omsorgssvikt :-P Tuller litt nå. Dumt at dere ikke skal få glede dere over alt som hun er tidlig ute med, og at de skal uttrykke bekymring for dette med fargene.

Syns ikke det er rart at hun ikke kan farger.

Men for å sjekke om hun evt er fargebling kan du se om hun klarer sortere farger. La hun legge alle røde klossene (f.eks) i en haug, blå i en osv. Klarer hun dette er hun ikke fargeblind...men kan bare ikke navnet på fargene :)

Ikke noe å bekymre seg over.

Det kan jo rett og slett være at hun ikke har noen interesse av fargene.

Kjenner flere barn som ikke har lært fargene før ved 4-års alderen. Altså, om du spurte dem "kan du gi meg den gule klossen" - så tok de bare en tilfeldig. Men om du f.eks spurte om de kunne tegne en sol - da tok de alltid gul tusj og tegnet med.

De kunne fargene og så forskjell på dem - de bare ikke brydde seg om hva de het.

Jøss, så mange svar det plutselig kom her...

Jeg er veldig fornøyd med barnehagen selvom jeg synes det er rart at de utrykker bekymring for at hun ikke kan noen farger (etter svarene jeg har fått her da...) Men som sagt vet jeg ikke om de er bekymret for selve fargene, eller at det bare er rart at hun ikke kan dette mens hun kan alt annet. jeg skal ta det opp med de. Jeg tror kanskje det er det siste og at de tenkte hun kunne være fargeblind fordi dette er det eneste området hun ikke mestrer.

Selv er jeg ikke bekymret lenger. Jeg har lest om fargeblindhet, og iom at hun er jente, og min pappa (hennes morfar) og hennes far ikke er fargeblinde, kan ikke hun være det heller. Jeg har slått meg til ro med at det rett og slett bare er en ting hun ikke mestrer, og det er helt greit. Hun kan ikke være tidlig ute med alt.

Som jeg skrev i tråden, mine to andre barn kunne forskjell på rød og blå da de var 12 mnd gamle (de kunne ikke si det, men visste forskjell ved å kunne sortere fargene, gi meg den jeg ba om osv). Dette er også et fokus de hadde i bhg for 6 mnd siden (da min datter var litt over året), og de fleste barna lærte det da, men ikke min datter. Hun er nå den eneste på avdelingen som ikke kan det, men det får bare være!

Jeg må også presisere at jeg ikke opplever det som et press fra barnehagen, jeg ser at all læring foregår gjennom lek og aktiviteter.

Igjen; tusen takk for mange gode svar:)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...