Gå til innhold

Skjerme liten baby eller bli med på det som skjer?

Anbefalte innlegg

Er så usikker på hva som er forsvarlig av meg når det gjelder hva jeg kan ta med den lille babyen min på, hun er en måned for tidlig født og er nå blitt fire uker gammel. Vi har vært mye hjemme men også vært ute og møtt folk, men merker jeg får dårlig samvittighet når det har blitt mye..hvor mye støy og styr fra andre tåler hun egentlig? Nå er vi bedt i en stor bursdag til helgen og jeg har sagt ja til at vi kommer, men lurer nå på om det er lite lurt? Føler meg som en dårlig mor som drar henne med meg på alt mulig når hun er så bittelita.. samtidig sover hun veldig mye så hun er kanskje litt skjermet allerede pga det? Ville du holdt deg hjemme og begrenset samvær med andre nå i starten eller dratt på sosiale sammenkomster og heller dratt hjem tidligere osv? Tenker da på at det blir mye bråk når mange mennesker prater + at det kanskje blir mye "sending rundt" av henne da så mange ønsker å holde henne..synes det er vanskelig å si nei også :/

Fortsetter under...

Så lenge hun sover mye av tiden så får hun fordøyd mye der. Det går nok greit uansett.. Du orker da ikke sitte hjemme hver dag vel? Du kan jo bare holde deg litt unna det verste bråket i bursdagen. Evt sette vogna utenfor huset når hun sover.

Nei jeg vil jo ikke sitte inne hele tiden, men tenker jo på om det blir for mye for henne, så vanskelig å vite (første barnet mitt dette). Og så fordi hun var så lita da hun ble født tenker jeg på at hun kanskje tåler litt mindre også. Det med at mange vil holde også..hun har vel ikke det beste immunforsvaret, men jeg ammer så det burde vel hjelpe også.

Uff ikke lett å være usikker førstegangsmamma med dårlig samvittighet for alt ;) Men hun tåler vel mer enn jeg tror, er bare så redd for henne.

Jeg hadde med baby i bryllup når hun var 6 uker (ikke prematur da). Hadde henne i mei tai på magen min hele tiden (borsett fra en god soveøkt i vogna på bakrommet, samt amming på bakrommet). Når hun satt fast der kunne hun ikke sendes rundt (det hadde jeg ikke likt), og hun følte seg trygg og var rolig hele tiden. Vi ble til dansen (høy musikk) begynte.

Ikke noe fasitsvar på dette, du må bare kjenne etter hva som er rett for deg og følge det.

Gutten min ble født 3 uker for tidlig, og på nyfødtintensiven ba de meg vente 1 uke eller 2 før jeg tok ham med ut på kjøpesenter og andre steder med mye mennesker. Siden jenta di nå er 4 uker, ville jeg tatt henne med i bursdag o.l. med god samvittighet.

Jeg har prematurbarn. (2 mndr) Kan bare snakke av egne erfaringer, men min vesle gutt har vært med meg overalt, og det har gått helt bra. MEN, vi var på sykehuset i 6 uker. Så det var ikke før etter dette jeg begynte å ta han med bort (naturligvis). Ja og så brukte vi ett par uker hjemme for å "bo oss til". Men da fikk vi mye besøk hjem.

Du må kjenne hva som er rett og galt for deg. Det finnes nok dessverre ingen fasitsvar på dette. Det er du som er mammaen, og kjenn på hva du føler selv!

Lykke til

Annonse

Tusen takk for svar :) Da skal jeg dra med litt bedre samvittighet, og får bare følge med på henne om hun virker sliten eller ukomfortabel. Det var et godt tips å ha henne i bæresjalet, da blir det litt enklere å unngå at "alle" skal holde henne :) og så får hun det trygt og godt inntil meg. Også lurt å legge henne ute i vognen når hun skal sove :) Så avslutter vi nok kvelden tidligere uansett også. Godt å høre fra flere med tidligfødte også og at de på nyfødtintensiven bare ba deg om å unngå folkemengder første ukene, de må jo vite hva de snakker om :)

Fikk selv en gutt 2 mnd for tidlig. Her ble vi rådet til å skjerme så mye og lenge som mulig. Skjermet rundt et år før vi slapp alle restriksjoner og har virkelig fått belønning for strevet. Han blir veeeldig sjeldent overstimulert. Vi fulgte rådene til haukeland og han var ikke innom døren på et kjøpesenter før han var 6 mnd korrigert pga immunforsvaret. Men selvsagt det er stooor forskjell på 1 og 2 mnd for tidlig.

Følg magefølelsen og det er alltid lurt å være hjemme en gang for mye mener nå jeg. Lykke til.

Jeg skrev tidligere over her. Min sønn er 2 måneder prematur. Men vi fikk ikke de samme restriksjonene som dere. Vi fikk beskjed om å være forsiktige med offentlige steder de første par månedene hvis vi følte for det. Og at vi ikke skulle ta med jr i svømmehallen før det hadde gått ett år. ca.

Rart det blir gitt forskjellige tilbakemeldinger på slik. Kan jo være at det er fordi omstendighetene rundt barnet er forskjellig og da men..

:)

14;39 her, var ingen komplikasjoner med vår sønn som tilsa at vi fikk spesielt strenge restriksjoner. Det er de rådene de gir ut til de som er så tidlig født, men har skjønt det slik at det er enorme forskjeller rundt på landets nyfødtavdelinger mtp hva de anbefaler. Merkelig egentlig. er rimelig stor forskjell på 6 mnd og noen uker liksom.

uff nå ble jeg mer usikker, rart at dere har fått så forskjellige retningslinjer. hva var grunnen til skjermingen da, du som fikk beskjed om å ikke gjøre noe på 6 mnd.. for mye inntrykk på barnet? og hva kan det forårsake egentlig?

hi

Jeg kunne ikke gjøre det i starten med min pga at hun var så veldig var for lyd. Det har du vel merket om hun er allerede.

Dersom du vil, så kan du jo spørre de som holder selskapet om å få låne et rom du kan være litt på og som babyen kan være på i hovedsak. Min var også var for andre inntrykk. Jeg valgte å ha henne i sjal for da kunne hun vende seg inn mot meg når hun ville.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...