lillespire <3 Skrevet 30. august 2011 #1 Skrevet 30. august 2011 Er det skadlig for bebisen om jeg tar solarium 1-2 gang i uka, max 18 min pr gang? Jeg ser ut som et vandrende lik for tiden, å ska i 2 bryllup iløpet av høsten. Å atpåtill være forlover i det ene.... Så hadde vært greit med litt farge til da :-) Men er det skadlig, så forblir jeg blek til over jul ;-)
Gjest Kira 1+1 underveis ♥ Skrevet 30. august 2011 #2 Skrevet 30. august 2011 Nei, jeg ville nok ikke tatt solarium! Har hørt at strålene ikke skal ha noen effekt på barnet, men det er ikke bra hvis mor blir for varm. I tillegg kan man få ganske så stygge pigmentflekker når man er gravid (pga hormonene tror jeg?). Skulle selv i bryllup forrige gang jeg var gravid, og da tok jeg heller spraytan.
jlille Skrevet 30. august 2011 #3 Skrevet 30. august 2011 Gravide og solarium Vanligvis så kan gravide ta solarium. UV-strålene går kun cirka 0,5 millimeter inn i huden. Fosteret blir dermed ikke berørt. Gravide kvinner kan imidlertid få pigmentflekker og oppnå ujevn bruning når de soler deg. I tillegg er det uheldig for fosteret hvis moren blir for varm. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1314163
Carebear77 Skrevet 30. august 2011 #4 Skrevet 30. august 2011 Har hørt både og jeg ...Noen påstår at det er helt greit å ta sol så lenge man ikke blir for varm av det. Og at babyen kan reagere på lyset så det er en ide å ha et håndkle over magen. Men sjøl er jeg skeptisk... Hva med selvbruningskrem da.. går jo ann å tynne den ut ved å blande litt inn i din vanlige krem eller bodylotion:) Bare for å ikke være helt likblek liksom..
Blinkimom Skrevet 30. august 2011 #5 Skrevet 30. august 2011 Jeg er veldig forsiktig med soling i svangerskapet. Forrige gang satt jeg mye i sola, fikk stygge pigmentflekker, og disse kommer tilbake hver sommer. Hadde ALDRI tatt sjansen på det igjen. I år har jeg brukt solfaktor 50 og heller smurt meg inn med bodylotion med litt selvbruning Har heldigvis ikke fått så mange nye flekker. Solarium har jeg ikke tatt, men har lest at det er mye delte meninger. Tror ikke det er farlig å ta litt
Trollmora86 - to fine gutter Skrevet 30. august 2011 #6 Skrevet 30. august 2011 Solarium er ikke farlig for babyen. Ta sol med måte og pass på at du ikke blir for varm. min jordmor tok nå det hele knusende med ro når jeg sa at jeg tok solarium regelmessig. folk ligger jo hele dagen i sola på sommeren. Hvorfor skal 20 minutter solarium være så mye verre?
Miss_Mina Skrevet 31. august 2011 #7 Skrevet 31. august 2011 jordmor her også snakket om at det er ikke påvist skade fra strålingen (de blir da noe mer konsentrert enn om du ligger i hagen og soler deg, så ikke bare bare å sammenligne med det...) men at det er nettopp oppvarmingen som ikke er bra for barnet, fostervannet "koker". og kan noen her si at de vet grensa på hvor varm du kan bli før det er skadelig for barnet? hadde ikke tenkt på annet jeg, hadde jg lagt meg i et solarium nå.. vil uansett tro det er alt annet enn behagelig for mor å ligge på ryggen der i harde senga, også så fort man blir varm og tungpusten når man går gravid. ! igjen til eksempelet om at folk soler seg hele sommeren, så ser man svært få gravide som ligger rett ut å slikker sol, rett og slett fordi det er ikke behagelig, og det kan være tungt å gå gravid i sommervarmen. tror jeg ville droppet det der og heller gått for spray tan om du vil ha litt farge. heller på den sikre siden:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå