Gå til innhold

Da skal jeg igang med fysioterapi

Anbefalte innlegg

Jeg ba legen om henvisning på torsdag, og fikk henvisningen i hendene på fredagen. Idag morges ringte jeg en klinikk som holder til ganske nærme meg, og der kunne de få meg inn til første time allerede på onsdag. Jeg er kjempefornøyd. :) Nå håper jeg å kunne få litt behandling for bekkenløsningen og klare å holde det litt i sjakk. Jeg har jo en familie å ta meg av, og en hund som skal luftes og en gutt som skal følges på skolen. Ikke har jeg lappen heller, så det kan til tider bli litt gåing om mannen er vekkreist på jobb. Men når jeg ringte klinikken idag nevnte hun noe om gruppetrening for gravide. Er det noen som har vært på det? Er det noe som er gratis når en har henvisning, eller koster det flesk? Hva gjøres der? Det høres jo kjempebra ut, men om det koster dyre dommer så må jeg vurdere det.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143523783-da-skal-jeg-igang-med-fysioterapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kira 1+1 underveis ♥

Oj, så tidlig du fikk time! Jeg fikk henvisning til fysio av legen for 1,5 uke siden, og har ringt stort sett alle fysio i nærområdet. Så står på "venteliste". Ganske så håpløst når bekkenet er så vondt at man ikke helt fungerer i hverdagen. Kjenner igjen det du sier om at man har barn, hus og bikkje å ta seg av i tillegg til jobben. Må innrømme at i forrige uke var det rett i seng kl 16, og ble liggende til neste morgen. Får jo så dårlig samvittighet for familien.

Jeg bestilte i ren desperasjon time hos en naprapat, og skal heldigvis dit i dag. Alt må prøves ut, fordi orker ikke gå slik som dette i 5 mnd til. Så krysser alt jeg har for at det hjelper!

Hvor i landet holder du til? Har aldri hørt om gruppetrening for gravide, men enig i at det hørtes kjempe bra ut!

Hei! Jeg har også for alvor begynt å slite med bekkenløsning. Måtte gå hjem fra jobb i går, og er hjemme idag og i morgen før jeg har legetime torsdags morgen. Jeg har også tenkt å spørre legen om henvisning til fysio. Skal bekkenet være sånn hele svangerskapet så blir jo dette morro.. Var på butikken i går, og trodde underlivet holdt på å ramle av før runden var ferdig. Jeg har også en aktiv 2-åring å ta meg av, så det blir ikke samme sofa-avslappinga om ettermiddagene lenger. Har en fysisk jobb hvor vi står/går hele dagen, så jeg regner med jeg blir minst 50% sykmeldt. Har også veldig treig mage/avføring og hemorider fra sist fødsel...+ hatt noen voldsomme ilinger i underlivet en 5-6 ganger.

Kira: mener vi har omtrent jevnaldret unge fra før? Husker nicket ditt:) Jeg har vært veldig sløv på forum i det siste..har liksom gått i ett fra morra til kveld her etter at sønnen i huset kom til verden for 2 år siden. Jeg har termin i begynnelsen av mars sånn ca. Er vel 13-14 uker på vei.

Gruppetrening for gravide høres veldig bra ut ja. Så er flere i samme bås :)

Hei:)

Her jeg bor er det også fellestrening hos fysioterapeut for gravide med bekkenløsning .

Så lenge legen din har skrevet bekkenløsning som diagnose vil du få timene dekket.

Jeg har gått til både individuelle timer og gruppetimer i mine to tidligere svangerskap, og har akkurat kommet igang med individuelle timer i dette svangerskapet. Hadde første timen forrige torsdag. Slapp også lang ventetid:-) Regner med å komme raskt igang med gruppetimene også

Kan jeg spørre hvor du kommer fra?

Selv er jeg fra Karmøy

Gjest Kira 1+1 underveis ♥

Hehe, satt akkurat og tenkte på det samme når jeg så nicket ditt Tyren78-09;)

Datteren min blir 2 år om cirka tre uker, og er enig i at det går i et fra morgen til kveld. Kjenner at det er mer slitsomt denne gangen enn forrige, kan liksom ikke bare legge seg på sofaen når man kommer hjem fra jobb;)

Var hos legen igjen i går, og han mente at jeg hadde bekkenløsning. Ble faktisk sykemeldt i 3 uker (100%). Han prøvde å sykemelde meg for noen uker siden også, men da ville jeg ikke. Men nå klarte jeg ikke mer. Har konstante smerter i bekkenet, og sover ikke mer enn 2 timers tid i strekk på natten. Det er slitsomt!!!

Har forresten hatt første time hos naprapat i dag, og det gjorde VONDT! Hun sa at hun nesten ikke var borti meg, men det kjentes ut som nåler. Fikk beskjed om at jeg var helt hoven rundt hoftene (tror kanskje det var betennelse) og at bekkenet mitt var skjevt. Så krysser fingrene for at behandling hjelper, orker ikke dette i flere mnd til!!

Har forresten termin en gang i midten av februar;)

Morsomt, jeg regner med jeg har termin i begynnelsen av mars. Men blir det slik som sist, altså litt før tiden, så blir det vel heller i månedsskiftet febr/mars. Jeg har ikke våknet med smerter enda..kun når jeg står/går for lenge av gangen. Slitsomt når man ikke får sovet skikkelig ja. Våkner mange ganger om natta jeg og, men da helst fordi jeg må på do. Husker fra forrige gang at jeg sleit veldig med søvn på slutten pga smerter i hoftene...er vel bare å glede seg!...

Håper jeg blri henvist til fysio eller noe også. Har hatt litt bekkenløsning ved mens i flere år, så dette er vel noe jeg må slite med bestandig..men det går jo an når det er ca 1 gang i mnd da..ikke HELE tiden slik som nå :) Grur meg til kynnerne begynner å komme..de kom TIDLIG sist gang..så jeg fikk jo ikke gjort noe annet enn å sitte på rævva..kan trygt si jeg var i dårlig form etter fødselen..går ikke an å trene eller gå tur..baah. Jaja, bra det kommer noe godt ut av dette da i det minste :)) Gler meg veldig til å bli tobarnsmor! :)

Annonse

Jeg bor i Ålesund. :) veldig fornøyd med å få time så fort. Men hva kan jeg regne med i morgen? Må jeg belage meg på å ligge der i undertøy, eller får jeg ha på klær? Jeg fikk bare beskjed om å ta med en håndduk til benken.

På første timen min forklarte jeg hvordan jeg hadde det, arbeidsituasjon, hvordan det hadde utviklet seg sist (har gått der i mine to tidligere svangerskap også) deretter ba hun meg om å bøye meg i forskjellige retninger, samt stå på en og en fot og hele tiden fortelle hva jeg kjente. Ut i fra dette fant hun ut hvor problemet lå. Hos meg skyldtes mye pusten, at jeg stresser mye og ikke puster i magen. Deretter gikk vi gjennom 3 øvelser sammen. Disse skal jeg gjøre flere ganger til dagen. Tilslutt lå jeg på behandlingsbenken, mens hun masserte noen vonde punkter i ryggen og et punkt på innsiden av låret. Trakk bare opp genseren, så jeg slapp hvertfall ligge i undertøy.

Mulig de har forskjellig praksis fra sted til sted. Hun jeg går til jobber spesielt med gravide, i tillegg til vanlig praksis og akupunktur.

Idag skal jeg på gruppetime. Der gjør vi øvelser som går på holdning, pust og styrking av bekkenmuskulaturen.

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...