Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min begynte for en mnds tid siden å øke antall nattmåltider fra 1-2 til 3(!). Jeg tenkte dette var en økeperiode i tillegg til at han var mer tørst etter innføring av grøt. Dette betyr at han skal ha pupp i tolv-tiden, 2-3 tiden og så 5-tiden.

I det siste har jeg merket at han ikke spiser så mye som før ved disse måltidene og jeg mistenker at han våkner og spiser litt pga kosen også.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan kutte ned på disse? Han spiser jo litt, men er så usikker på om det er pga sult?

Han tar dessverre hverken flaske eller smokk så jeg kan ikke prøve å gi vann i stedet.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt- kunne skrevet akkurat det samme selv, bortsett fra at frøkna mi er 4 mnd - noen dager.

Når gir du grøt? Jeg tenker på å begynne å gi velling på kvelden snart i håp om at det hjelper. Før kunne hun sove hele natten fra 19-6. Nå er det opp 2 og 3 ganger.....

Skrevet

ååå..vi sliter med akkurat det samme! Gutten er snart 5 måned og våkner 4-5 ganger i løpet av natta for å spise litt..! pleide å våkne en kansje to ganger. No sover han fint fra kl 19 til 23 ca..og da er det i gang. Han våkner ikje ordentli engang vrir bare på seg og klager, men har det tydeli "vondt" så kan ikje la han bare vri og sutre heller. Litt av problemet er jo at jeg er selv så trøtt at jeg ikje klarer å tenke rasjonelt eller holde meg våken mens han spiser. Så ender opp med å sovne med han i senga vårres for så å våkne om en times tid til at han knør og vifter med armer og bein. Jeg er altså oppe nesten hver time helt til vi står opp i syv tia! Og sånn har det vært i to uker no..håper virkeli det er noen der ute som har tips og råd hvordan vi kan komme oss ut av dette!

PS. Gutten her tar heller ikje smokk eller flaske..

Skrevet

Hm, nå føler jeg meg som hun sure, strenge her. Forventer dere virkelig at baby skal sove så mange timer sammenhengende pr natt i denne perioden? Husk, dte anbefales ikke å innføre fast føde før ved 6 mnd, med mindre det er særskilte behov for noe annet. Babyene har jo en enorm vekstperiode mellom 3-6 mnd, og dette gir jo selvsagt et økt kaloribehov. Før baby er godt over 6 mnd og inntar 3 måltider fast føde om dagen, har iallefall ikke jeg forventninger om at jeg skal nattamme mindre enn 3 ganger pr natt. Jeg synes ærlig talt ikke det er mye for en baby som kun får melk og som vokser masse! Å gi vann til så små babyer er jo helt på trynet synes nå jeg. De skal ha melk, enten mm eller mme. Noen er kjempeheldige med babyer som sover lange strekk om natten. Men jeg tror ikke det gjelder majoriteten.

Jeg kan imidlertid anbefale å løfte opp baby og legge h*n til brystet når du selv legger deg. det tror jeg gjør at ammingen ved midnatt forsvinner. Og det vil lette masse=) Jeg har siden han var ca 4 mnd ammet kl 1830, kl 22 (eventuelt 2230) når jeg selv legger meg (selv om han ikke har gitt tegn til sult, spiser han når jeg legger ham til), kl mellom 01-03 og igjen mellom kl 05-0530. Dagen begynner kl 0630 om jeg er heldig. Da er han ikke interessert i pupp før kl 08.00 igjen. Og dte er klar jeg skulle ønske den siste ammingen ble forskjøvet en time frem, men sånn er det nå en gang. Han er en stor gutt, 72 cm og 8500gr og 6 mnd om en uke:) Da begynner jeg så smått med innføring av fast føde, men har som sagt ikke forventninger til noe nattavvenning før vi er oppe i tre porsjoner fast føde pr dag (som såklart skal innføres sakte). :)

Kanskje jeg er helt på trynet i følge dere andre. Men men. Jeg tenker iallefall at så lenge baby ernæres på min melk, er det han som bestemmer når måltidene skal være. Det er jo dette som anbefales også, selvregulering, altså.

Skrevet

Til magpie: Å være oppe hver eneste time høres jo i overkant slitsomt ut=/ Og det regner jeg med er mer uvane fra babyens side, med mindre han spiser så hyppig på dagtid også. Vi hadde også en sånn periode på nesten tre uker, hvor jeg ammet langt mere natt enn dag. Ble en ond sirkel av uvane! Og da tok mannen tak;) hehe. Jeg ble beordret til å ligge på sofaen i tre netter. Så kom han inn med baby når lille trengte mat. Og det viste seg at samboers antagelser om uvane var helt berettiget. Når jeg ikke var på soverommet, sov nemlig lille lengre strekk:) Og etter tre netter var uvanen borte, og jeg ammet igjen "bare" kl 22 når jeg legger meg, mellom 01 og 03 og igjen sånn 05-0530. :) Da er baby sulten og spiser ordentlig, samta t det gir alle i familien bedre søvn!

Gjest Madolyn
Skrevet

mamma050311: det føle så utrulig godt å lese innlegget ditt!! I disse dager hvor man hører om babyer om sover hele natta, føler man seg nesten mislykket som mor fordi man selv har det annerledes. Jeg har vært såpass "uheldig" å ha 4 venninner med små babyer som sover natten gjennom fra de var få uker gamle, og det har føltes tøft å amme x ganger hver natt. Men for meg har det vært tøffest fordi jeg har vært bitter og frustrert, fordi det virker/t som om "alle andres" babyer sover så lenge og godt.

Som du sier - før babyen er oppe i minst 3 måltider med fast føde på dagen, så er det jo ikke rart at de ikke sover natta gjennom! De vokser utrulig masse, får tenner (hvertfall min), utviklingen fysisk og mentalt er jo enorm fra uke til uke <3

Her hjalp det imidlertid når gutten tippet 4 mnd, vi starta med kveldsgrøt og jeg kuttet all koffein og utsatte leggetid fra kl 19 til 21; da gikk vi ned fra 4-8 oppvåkninger til 1-3.

Skrevet

ja, det er nok blitt en lei uvane dette med urolige netter. Hørtes ut som et godt forslag å legge meg i stua mens pappaen tar seg av styret på soverommet ;) Vi har prøvd litt sånn at pappaen tar seg av han om natta, men det funker jo ikje når jeg ligger ved siden av og er våken og følger med :P Pappaen våkner ikje alltid heller, men kansje det blir bedre hvis han vet at jeg ikje er der for å ta gutten. Og altså MÅ være den som har ansvaret. Det skal vi jammen prøve! Syntes også at det er greit å amme 2-3 ganger i løpet av natta, egentli oftere også hvis det er behov for det og hvis babyen klarer å sovne etterpå uten så mye kaving..vi har heller ikje begynnt med fast føde ennå og har tenkt at vi prøver å vente helt til han seks måned. Er jo ikje så lenge til egentli! :)

Skrevet

Ja, prøv det med sofaen i tre-fire (deilig!) netter. For det første er det sykt digg, og for det andre så ga det merkbare resultater:) Jeg var skikkelig nervøs første natta. men er nok som du sier, når pappaen MÅ, så går det igrunnen helt bra=) Avtalen vår var at mini ALDRI skal gråte for mat og om han savner mamma for mye, kommer jeg løpende. Pappaen så på klokka og ga smokk ved oppvåkningene. Ammet før jeg la meg kl 22. Det første matbehovet viste seg å faktisk ikke være før 0345! Dette har aldri skjedd med meg på soverommet, så aner ikke om det er et resultat av at jeg faktisk ikke var til stede eller om pappaen hadde litt for stram jernhånd i dette "hvordan få mamma og kjæreste til å virke igjen på dagtid-prosjektet" ;) Når vi var ferdige med sofaammingen, bar jeg lille inn igjen. Og han kom ikke tilbake før 0600-aktig!!!!!!!!!!! Følte jeg kunne løpt New York maraton de dagene der;) Kan høres ut som om det beste hadde vært eget rom ut fra innlegget mitt, ser jeg. Men lille er dessverre (sikkert vår skyld) avhengig av smokkedytting, litt stryking på hodet etc ved de små oppvåkningene/urolighetene som ikke handler om mat.

Skrevet

Min lille på 5mnd og 2 uker sovner mellom 18-19 og til 22.30, så er det pupp, så sover han ca 2,5 timers intervaller. Fra ca kl 4 kan det bli 1- 1,5t mellom hver, frem til ca 7-8, da er det dagen. Prøver å få ham til å spise litt mer når han skal få, men han sovner etter bare noen minutter og er helt håpløs å holde våken! Har skrudd på lyset, prater hele tiden, dytter/stryker på ham, tar puppen litt ut så han våkner til og suger seg på igjen + + + + +...men det er håpløst! Har pumpet på kvelden før jeg legger meg, sånn at han får en skikkelig flaske (ca 150-180ml) når han våkner ca 22.30. Da kan han sove til 2-3. Det kan jo tyde på at det er mengden som er problemet. Men jeg kan jo ikke stå opp på natta for å pumpe!

Han får forresten 2-3 ss grøt kl 15 og 5-6ss kl 18 + sviskemos eller annen frukt midt på dagen. Har ikke hatt noen betydning så vidt jeg kan forstå...

Har ingen ting i mot å amme 2-3 ganger per natt, men når det blir 6-8 da synes jeg det blir litt mye...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...