*Nøtta* Skrevet 29. august 2011 #1 Skrevet 29. august 2011 Littla har fått feber for første gang og jeg kjenner at dette ikke var så ukomplisert som jeg har innbilt meg at det skulle være. Jeg har alltid tenkt at " æssa...litt feber er da ikke farlig!?" ..men hvordan vet jeg det da,når det nå gjelder mitt eget barn? Hun hadde 38,2 i 4 tiden i ettermiddag og har gradvis blitt slappere og slappere,men i godt humør. Har lagt veldig mye i sofaen og på fanget,men ingen sutring. Veldig,veldig sløv til mi jente å være. Nå klokken åtte var feberen oppe 39,2 og hun sovnet nå for natten i sengen sin. Men jeg bekymrer meg. Tenker tanker som "når må man ringe legevakten"? "Hva om hun får feberkramper inatt og jeg ikke merker det"? "Hva om tempen bare stiger og stiger ,hun blir slappere og slappere og tilslutt bare... forsvinner?" Uten at jeg merker det. Uff..jeg tror jeg tar henne med meg i sengen min inatt. Hva gjør dere når deres små har feber? Noen med en link til en god side hvor jeg kan lese om feber?
*Nøtta* Skrevet 29. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. august 2011 Ved hvor høy feber gir du ditt barn en febernedsettende stikkpille?
enits40 Skrevet 29. august 2011 #4 Skrevet 29. august 2011 Skjønner godt bekymringen din (er litt sånn sjøl), selv om det heldigvis stort sett går veldig bra! Jeg gir en stikkpille paracet hvis temperaturen går opp mot 39 grader. Vet ikke om dette er "etter boka", men det er i alle fall sånn jeg gjør det! Jeg sjekker han ofte, prøver å få i ham mye væske og kler av han så han ikke blir for varm. Hvis feberen går litt ned, blir det ofte lettere å få i dem mat/drikke også, synes jeg. Og så drypper jeg nesa med saltvann/ev. nesedråper. Hvis nesa er tett, synes jeg fort det kan spre seg til ørene også... Håper det går fort over og at din lille kommer i god form raskt! God bedring!
*Nøtta* Skrevet 29. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 29. august 2011 Takk for svar enits40. Hun føles ikke noe varmere ut enda iallefall,så nå tar jeg henne med meg inn i senga mi for å ha henne i nærheten inatt. Så får vi se..
Lillepusen-78 Skrevet 30. august 2011 #6 Skrevet 30. august 2011 Ikke noe moro når de små har feber. Jenta mi på 6 mnd hadde feber fra natt til i går og frem til i dag tidlig. Høyeste hun hadde var 38.7 (det var tidlig på dagen). Hun var i god form og soiste og sov godt på dagen, men vi merket i går ettermiddag/kveld at hun var mye stillere og slappere enn vanlig. Da vi la henne hadde hun 38,6. Hun sov fortsat da vi la oss, og vi diskuterte frem og tilbake om vi skulle vekke henne for å måle på nytt. Endte med at jeg ringte legevakten for å høre deres mening. De sa at fra 39 og oppover bør de få en paracet før legging. De hadde egentlig ingen formening om jeg burde vekke henne eller ikke. Jeg fikk selvsagt ikke sove, så vi vekket henne, tok tempen, ammet og så sovnet hun heldigvis fint. Vi er restriktive med bruk av febernedsettende, og tenker at om barnet er i fin form, så er det best for kroppen å ha feberen, slik at infeksjonen blir bekjempet best mulig.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 30. august 2011 #7 Skrevet 30. august 2011 Barnets allmenntilstand er egentlig mye viktigere å se på, enn akkurat hva tempen viser... Fra Apotek 1; Små barn får lettere feber enn voksne. Feber er et vanlig tegn på sykdom og en del av kroppens naturlige forsvar mot infeksjoner. Feber defineres som en kroppstemperatur på 38 oC eller mer målt i endetarmen. Passerer temperaturen 39 oC og barnets allmenntilstand er dårlig, kan man bruke febernedsettende legemidler. Dårlig allmenntilstand Det er barnets allmenntilstand som gir en pekepinn på hvor sykt barnet er, og om det trenger behandling. Hvor høy feberen er, eller hvor lett den senkes ved bruk av febernedsettende legemidler, har ingen betydning for sykdommens alvorlighetsgrad. Med dårlig allmenntilstand mener man: Barnet virker slapt og sløvt og er ikke slik det pleier å være. Barnet orker ikke å være oppe og leke, selv i korte perioder. Barnet vil ikke spise og drikke som det pleier. Tegn på uttørring er mørk urin og tørr bleie (små barn bør tisse hver tredje til fjerde time, større barn bør tisse ordentlig minst tre ganger i døgnet). Flere tegn (fra lommelegen): Tegn på dårlig allmenntilstand kan være: Passivt og søvnig barn. Lavmælt, svak gråt. Manglende protester og lite motstand når barnet blir undersøkt. Manglende blikkontakt. Blek eller gråblå hudfarge. Motvilje mot å drikke. Tegn på uttørring. Når bør du kontakte lege? Ved feber hos barn under tre måneder. Ved feberkramper. Ved svært nedsatt allmenntilstand og/eller mistanke om alvorlig sykdom. Hvis barnet er medtatt etter avkjøling og febernedsettende medisin. Ved feber og pustevansker, mye hoste eller nakkestivhet. Nakkestivhet kan være et symptom ved hjernehinnebetennelse. Ved feber og hudutslett, magesmerter eller smerter ved vannlating. Ved feber og barnet tar seg til ørene. Det er likevel sjeldent nødvendig med legetilsyn midt på natten. Ved feber som varer lengre enn 3 dage På dagtid ser jeg an allmenntilstanden - er den OK, gir jeg ikke paracet selv om feberen er høy (forleden dag hadde hun f.eks 39,5 i feber, men hun fikk ikke noe paracet siden formen var OK. Dvs hun var litt mer sutrete enn vanlig og ville bæres mye, men hun orket å sitte litt å leke osv, var ikke heelt slækk og sløv). Men jeg hadde en litt ekkel episode tidligere i sommer, da loppelille hadde feber opp mot 40,7 og var skikkelig sløv og dårlig, reagerte ikke på navnet sitt, og sovnet sittende over spyhåndkleet sitt, nektet å drikke osv. Da ringte jeg legevakten, og fikk time til undersøkelse (viste seg å være streptokokker) Før legging om kvelden pleier jeg å gi en Paracet når tempen bikker 39, så den ikke skal stige ytterligere, og for at hun skal få sove godt, eller ihvertfall så godt som mulig m sykdom i kroppen.. På natta pleier jeg å sjekke henne et par ganger, eller så har jeg henne gjerne vedsiden av meg i senga, så har jeg litt bedre kontroll i forhold til feberkrampe, oppkast osv God bedring til din lille:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 30. august 2011 #8 Skrevet 30. august 2011 Her står det forresten mange nyttige råd og tips; http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/feber-og-smerter/feber-hos-barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå