★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 29. august 2011 #1 Skrevet 29. august 2011 gutten min er 10 mnd om 1 uke...og er ektremt vanskelig å få i mat for tiden..virker lei av alt av middagsglass og grøt..mye styr ved vært måltid.. det jeg lurer på er om han kan spise vanlige fiskekaker og fiskeboller kjøttkaker(uten egg og krydder?) som vi har til middag nå?
Bad habits har tre små Skrevet 29. august 2011 #2 Skrevet 29. august 2011 Ja, jeg har gitt mine vanlig middag når de har vært så store. Om det ikke var alt som passet, så fikk de potet og grønnsaker ihvertfall. Bare pass på at maten ikke er tilsatt for mye salt (noe ferdigproduktene ofte er).
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 29. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. august 2011 ja det var nettop det jeg tenkte på,dette med ferdigprodukter og salt osv... noen som vet hvilke merker jeg evt bør velge? og hvordan er det med spaghetti,lasagne og karbonader feks? er alt greit nå hvis det ikke har mye salt i seg? og hva er mye salt egentlig?
mastermind Skrevet 29. august 2011 #4 Skrevet 29. august 2011 bør vel være forsiktig med ferdigmat. f eks lasagne tror jeg er MYE salt i. Det ville jeg laget selv. Selv har jeg gitt fiskeboller, kjøttdeig, fisk osv siden 6 mnd. Min spiser ikke middagsglassmat. Men ikke saus! F eks fiskeboller er potet, gulrot og fiskebolle. Har i litt kokekraft, evt mme, litt smør eller olje og krydder (muskat). Spagetti er ikke salt i, men ferdig spagettisaus er salt! Han kan jo egentlg spise alt sånn sett. Er stor nå. Fra 10 mnd kan de vel kanskje få kumelk i mat??? Når den er varmebehandlet. Kan drikke biola og spise yoghurt
Bad habits har tre små Skrevet 29. august 2011 #5 Skrevet 29. august 2011 Ja, i prinsippet er vel alt greit nå:-) Men les på pakningsvedlegget. Lag kjøttkaker selv, bruk smør uten salt istedet for ferdigposene med saus. Ren fisk er fint, spagetti. Ferdigstekte karbonader er gjerne tilsatt en del salt.
enits40 Skrevet 29. august 2011 #6 Skrevet 29. august 2011 Kan jeg spørre hvor mye dere moser maten nå? Synes fortsatt at min lille hoster og harker og setter det meste i halsen.... Man skal vel ikke bruke stavmikser fortsatt?
kinaputten Skrevet 29. august 2011 #7 Skrevet 29. august 2011 moser med gaffel, men min lille liker biter og han vil gjerne plukke de opp fra bordet sitt selv, tar en evighet med måltider for tiden Men det er vel forskjellig hva de liker og ikke liker, noen liker biter andre vil ha det finmost, så jeg tror det er helt ok at du fremdeles moser med staven For å svare på det andre ang hva de kan spise, så kan de vel spise det meste nå. Her har mini fått, fiskeboller, de litt grove i hvit saus, laget av mme innen han ble 10 mnd, torsk med hvit saus også av mme, hjemmelaget bolognese uten salt også tilsatte bare vi voksne salten etterpå, hjemmelaget fiskegrateng, hjemmelaget fiskekake, hjemmelaget kjøttkaker, helstekt rosmarin og hvitløks kylling med grønnsaker (kyllingen blir utrolig mør når man steker den i ovnen leeeeenge), Kylling med brokkoli og pasta i hjemmelaget ostesaus (også av mme). Hm det var det jeg kom på i farta, men nå som han ble 10 mnd i går så kan han jo få sauser laget på kumelk.
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 30. august 2011 Forfatter #8 Skrevet 30. august 2011 takk for tips damer! men sausene er det pose eller hjemmelaget? jeg er ikke noe kjøkken dame for å si det sånn *kremt*
kinaputten Skrevet 30. august 2011 #9 Skrevet 30. august 2011 hjemmelaget og det er kjempelett, ta feks hvit saus smelt litt smør i en kjele og visp inn et par ss mel, spe med melk eller mme til ønsket konsistens, småkok noen minutter og voila det skulle bli en klumpefri saus
Nikkamoren Skrevet 30. august 2011 #10 Skrevet 30. august 2011 De skal vel ikke ha så mye stekt, men noen som vet om det er ok å steike kjøttdeig, eller har dere andre måter å tilberede den på?
mastermind Skrevet 30. august 2011 #11 Skrevet 30. august 2011 går fint an å koke kjøtdeig til de små, men så lenge du ikkje steker den i hel går det bra. men må vere gjennomstekt da. eneste som er om han ikke liker klumper så kan kjørrdeig gi en litt grov konsistens. ville begynt å mose med gaffel.
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 31. august 2011 Forfatter #12 Skrevet 31. august 2011 har planer om fiske kaker idag...fra butikken..står at det er salt og krydder i de...vente med det? lagde hvit saus med potet og grønnsaker igår...ikke over begeistret akkurat..men det kommer vel....veldig kresen for tiden! noen som har en fin pasta rett de små kan spise?
kinaputten Skrevet 31. august 2011 #13 Skrevet 31. august 2011 http://mamma-i-eksil.blogspot.com/2011/08/kylling-med-ris-10mnd.html http://mamma-i-eksil.blogspot.com/2011/08/pasta-med-brokkoli-i-ostesaus-10-mnd.html http://mamma-i-eksil.blogspot.com/2011/07/big-boy-food.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå