Mammahjertet <3 Skrevet 29. august 2011 #1 Skrevet 29. august 2011 Jenta mi er snart 13 måneder og jeg ammer henne litt enda. Det har lenge vært kun morgen og kveld, bortsett fra nå som hun har hatt innkjøring i barnehagen. Da har hun krevd en ekstra dose pupp midt på dag av og til. Har tenkt å amme henne et par-tre måneder til. Må se litt hva som føles naturlig og hva hun ønsker også. Hvor gammelt er barnet ditt og hvor ofte ammer du? Har du noen tanke for når du skal gi deg med ammingen? Jeg er opptatt av at barnet mitt skal føle det trygt og nært å få pupp. Hun er jo bare ei lita tuppelure enda. Men vil samtidig ikke amme så lenge at det blir vanskeligere å avvenne henne. Greit å høre andres tanker og erfaringer.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2011 #2 Skrevet 29. august 2011 Jeg har nettopp avsluttet amminga av min gutt nå- han er 21 mnd. de siste 5-6 mnd har jeg bare ammet på kvelden før leggetid- (en sjelden gang på dagtid etter kvilen hvis vi har vært hjemme, men ikke ofte) Det har vært mest kos- og en rolig og trygg avslutning på dagen:-) Men de gangene jeg har vært ute på noe har han ikke fått melk- og nå er han på tredje kvelden uten, det går helt fint både for meg og han:-) Slutta mest nå fordi synes han begynnte å bli litt stor- men også fordi vi har begynnt å tenke på en til og greit med litt pause mellom amminga;-)
Mammahjertet <3 Skrevet 30. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 30. august 2011 Det høres ut som en fin måte å avslutte ammeperioden på. Når det er greit for både deg og han liksom. Vi har også tenkt å prøve på en til snart. Har sluttet på pillen for å få litt orden på syklusen min. Har nemlig ikke sett snurten av mensen siden lille jenta vår ble født. Er redd ammingen skal gjøre at jeg ikke kan bli gravid. Så hvis ikke mensen kommer tilbake så må jeg vel bare slutte snart selv om jeg ønsker å gi henne(og meg selv) den kosen i noen mnd til.
The Bad Gal Skrevet 30. august 2011 #4 Skrevet 30. august 2011 Jeg ammer enda mi yngste på 19 mnd, regner med det fortsetter enda noen måneder. Jeg amma storesøstra til hun var 21-22 mnd, da ville hun ikke ha mere.(jeg var da halvveis i svangerskapet med lillesøster, med ekstremkvalme og lite jern, så var greit at hun ikke ville ha mer da) Jeg ammer litt sånn i hytt og pine, men mest på morgenen og før hun legger seg for formiddagsduppen og før legging på kvelden. Idag skal hun sove i barnehagen for første gang(nylig begynt og jeg har hentet henne før luren de første 3 ukene), så dette blir første gang jeg ikke ammer henne før hun legger seg, så håper de fikk i henne mat!!!! (hun er ingen storspiser akkurat)
lillenims Skrevet 30. august 2011 #5 Skrevet 30. august 2011 Går sikkert fint å få i henne mat, husk at en god dose morsmelk er ganske mye mat så da er det ikke så rart om hun er litt mett heller (Eller så kan det hende hun vil ha mye mer pupp når hun kommer hjem i stedet.) Ang avvenning så har jeg ikke hørt at det er vanskeligere for eldre barn. Det er vel kanskje heller enklere, fordi det er lettere å forklare dem at de ikke kan få mer. De kan ha lite språk selv, men forstår jo mer og mer. Jenta mi på 17 mnd prøver å lukke amme-bh-flappen når hun er ferdig
Anonym bruker Skrevet 30. august 2011 #6 Skrevet 30. august 2011 Jeg ammet sønnen min morgen, kveld og natta til han var ca 15mnd. Da hadde vi forsøkt en gang tidligere å slutte med nattamming, men det fungerte så dårlig at vi ga opp. Noe av problemet var at han fikk på morgenen selvom vi droppet natta og han ble forvirret av når det var morgen ettersom han da fikk være med inn i senga mi og av og til sovnet igjen der... (og jeg vet det var vår feil...) Derfor fant vi ut at når vi skulle gjøre et nytt forsøk på å slutte med nattamming, så skulle vi også kutte ut morgenammingen og etter et par netter gikk det veldig bra. Kveldsammingen fortsatte jeg med så lenge det gikk, men med en amming i døgnet ble det raskt mindre melk og når jeg i tillegg jobber kveld en dag i uka, så stoppet det seg egentlig selv litt etter han ble 16mnd. Og det var egentlig ganske godt ettersom han aldri har tatt flaske med melk så han har vært veldig avhengig av å ha meg i nærheten.
Trultemor73 Skrevet 3. september 2011 #7 Skrevet 3. september 2011 Lillegutt på staks 16 mnd blir ammet en gang om dagen og om natten og om morgenen. Vet ikke når jeg gir meg, men rundt 2 års alderen tenker jeg. Eller når han ikke vil ha lengre. Har vel liten tro på at han slutter av seg selv, da han koser seg så masse. Storesøstrene ble ammet til de var 13 mnd og 26 mnd.
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 4. september 2011 #8 Skrevet 4. september 2011 Jeg avsluttet nylig ammingen, da gutten min var 21,5 mnd. Det var helt uproblematisk. Han var på ferie sammen med faren sin i en uke, og da han kom hjem igjen, sa jeg at det var tomt i puppen. Han godtok det med en gang, helt greit. Nå er det vel en måned siden, og han prøver seg enda av og til ("Smake puppen, mamma?"), men da gjentar jeg at det er tomt, og så spør han etter eplejuice i stedet, hehe. Det siste året jeg ammet, ammet jeg bare en eller to ganger om dagen. Jeg hadde egentlig ingen planer for når jeg skulle slutte, men når det plutselig en dag ikke var koselig å amme lenger, fant jeg ut at jeg like gjerne bare kunne slutte. Det var fint så lenge det varte, men nå var det på tide ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå