Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår ble fire år nå i august. Vi sliter med at hun konsekvent ikke sier ifra når hun må på do i bhg eller går ikke dit selv. Hun er selvfølgelig på do når alle de andre må på do, som før utetid og etter måltider. Men utover de faste dotidene går alt i buksa! Slik har det vært siden bleieslutt rett før jul og det ble så ille en periode at vi tok på bleier i bhg igjen. Kan nevne at den perioden vi startet med bleieslutt var det veldig kaotisk i bhg av ulike årsaker, så oppfølgingen da var ikke godt nok. Nå er rutinene for slikt på plass, men ingenting ser ut til å hjelpe.

What to do? De ansatte i bhg gjør så godt de kan, og har forsøkt å mase på henne eller å la henne styre det selv. Men ingenting ser ut til å fungere.

Hjemme går alt fint, enkelte uhell en sjelden gang, men på langt nær de samme problemene som i bhg.

Hilsen frustrert mamma med stor skittentøyshaug!!

What to do??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner en ped.leder som forteller at det de gjør med slike barn er å ta dem på do en gang i timen uansett. Setter bare på en alarm på mobilen og barnet får ingen valg. Det pleier å hjelpe etter en kort periode. Barnet synes jo ikke det er noe gøy.

Skrevet

Har dere prøvd med et belønningssystem?

Hvis hun kan klare det hjemme så er det vel ikke et fysisk problem men kanske at hun blir distrahert/opptatt/ikke motivert for å prioritere det i barnehagen?

Hun er jo gammel nok til at man kan gjøre avtaler med henne av typen:

"Når du greier å gå på do i barnehagen, så du en hel dag ikke har tisset på deg, da skal du få pandekaker til middag/pakken som ligger oppå kjøleskapet/en tur på biblioteket med Mamma/en gullstjerne på skjemaet......" Eller hva som nå måtte passe for dere. Hvis man kan få det til å lykkes flere dager kan man begynne å få oppbygget en god vane og noe selvtillid.

Håper, dere snart finner en løsning.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei hei.

Har også slitt litt med at guttungen bare tissa i buksa i barnehagen.

Så begynte barnehagen å sette han på do annenhver time.

Det ble litt bedre, men hadde fortsatt daglige uhell.

så begynte jeg med belønningssystem.

Jeg kjøpte en Lynet MCqueen klistremerkebok å reglene var sånn:

klarte han seg en hel dag i barnehagen uten uhell i buksa så fikk han 2 klistremerker i boka si når han kom hjem.

Hjemme så fikk han 1 klistremerke for hver gang han var på do.

Kanskje ikke verdens beste belønning men det fungerte ivertfall. Har faktisk ikke hatt et eneste uhell etter vi starta med det........

Skrevet

Jeg synes ikke det holder når de sier at de "har forsøkt å mase på henne". Det er sjelden barn ivrer etter å avbryte lek for å gå på do! Dersom hun har så mange uhell i løpet av en dag, så må de faktisk ta henne på do hver time uansett om hun protesterer. Å sette på henne bleie igjen er ikke et alternativ synes jeg!

Skrevet

Kjenner jeg blir litt provoser av noen svar her og på andre innlegg om å tisse på seg. Det er jo VI foreldre som synes dette er fælt. Fordi vi må vaske mye klær o.s.v..Barna prøver så godt de kan og det kan være mange grunner for at man tisser på seg. Jobber selv i bhg og er helt uenig med det noen andre skriver her blir gjort i div bhg. Tvang og belønning blir helt feil synes jeg. Barna må selv lære å kjenne at de må tisse. Det er klart man kan ta de på do innimellom, men å bruke klokke med alarm blir helt på tryne. Det hjelper det ikke om voksne bestemmer for dem eller at de gjør det for å få belønning. Anbefaler å søke på Jesper Juul sine artikler om å tisse på seg og om belønning. Bhg som holder seg faglig oppdatert deriver IKKE med slikt opplegg som noen besriver her. Det viktigste er at du tar kontakt m personalet i bhg og sier det du tenker og bekymrer deg for. Kanskje de har noen råd? Men de som jobber i bhg kan ikke drive å sette barn på do hver time. Det kan være mange grunner for at et barn tisser på seg. Psykisk eller fysiologiske grunner eller at dere er kommet inn i en ond sirkel med for mye negativ fokus på dette. Fokuser på det positive. Bellønning er et gammeldags system som ikke anbefales i pedagogisk oppdaterte bhg nå til dags.

Skrevet

okei! Ikke så hissig da!

Det er faktisk ingen krise å sette ungen på do en gang i timen en periode så lenge barnet har vist at det er klart for å slutte med bleie. Årsaken til uhellene kan sikkert være så mangt, men skal ungen slutte med bleie før konfrimasjonsalder, så må dette å måtte tisse komme litt lengre frem i pannebrasken.

Vi brukte den metoden etter anbefaling fra en pedagog (vi hadde nesten aldri uhell i barnehagen, men mange hjemme). Det ble litt protester, men etter noen dager var problemet så og si borte.

Skrevet

Jeg har 7års høyere utdanning i pedagogiske fag, samt erfaring - og tør derfor å hevde at Jesper Juul ikke er pedagogikkens orakel. Etter min mening, forsøker han i noen sammenhenger å gi barnet for mye ansvar for egen læring og utvikling. At barnet selv skal ha ansvar for å bli tørr, er å dra barns medvirkning litt langt. Barn har ikke nødvendigvis verktøyene som skal til for å feks slutte med bleie, lære å sykle, slutte med smokk etc etc. Det er vi voksne som må ta ansvar. Dessuten må man se familien som en helhet. Dersom foreldrene synes det er på tide at barnet slutter med bleie, samtidig som det er grunn til å tro at barnet er "klar", da er det virkelig ingenting i veien for å forsøke en bleieslutt! Og belønningssystemer er da ikke utdatert! Brukes det riktig, er det flott! Dersom barnehagen hvor mine barn går i hadde hatt problemer med å ta mitt barn på do hver time i den ofte korte perioden en slik avvenning tar, så hadde jeg blitt grenseløst provosert. Det er foreldrene som kjenner sitt barn best, og barnehagene jobber på oppdrag. Barnehagene bør derfor innen rimelighetens grenser tilstrebe å etterkomme foreldrenes ønsker.

Skrevet

Er nok helt uenig med deg Bad habits... :) Jeg mener at barna fint klarer å kjenne etter selv når de er klare for å slutte med bleie. Jeg har mange erfaringer med foreldre som absolutt vil at barna skal slutte før de selv er klare og da blir det mange uhell. Men om barnet selv er motivert for å slutte og har lyst går det stortsett veldig bra. Det hender selvfølgelig uhell innimellom for noen, men ser en stor forskjell på de som ikke blir pusha for mye og de som blir det. Jeg er og pedagog, og mener ikke det finnes noen oppskrift, men om noen foreldre hadde bedt meg ta barnet deres på do hver time i mange uke så sier jeg nei. Har selvsagt gjort dette noen dager hvis barnet synes det er greit, men tvinger ikke barn på do om de ikke vil. Det samme gjør jeg heller ikke med barn som ikke vil spise. Man skal være rimlig forsiktig med å bruke tvang og bellønning her. Det er viktig å ikke skape negative opplevelser rundt do/tisse og også spising. Jeg ville ikke sendt mitt barn i bhg hvor de drev med både bellønning og dobesøk mot barnets vilje. Men om barnet synes det er helt ok å bli satt på do er det jo greit for en kortere periode. Men vil det da lære seg å kjenne etter selv når man er tissetrengt? Jeg tror man bedre lærer det ved å heller ha noen uhell eller måtte løpe på do i siste liten noen ganger, og det vil gå seg fort til. Jeg tror det som oftest er oss voksne som er utålmodige og roter det til. Men at JJ er noe orakel det mener heller ikke jeg:) Men synes absolutt han har et poeng når det gjelder å lære seg å kjenne etter at man må tisse, og synes godt barnet kan få ansvaret selv om de er 4 år og oppover. Ble litt mye her, men er veldig uenig med hvordan mange bhg driver nettopp med dette Jeg tror ikke vi voksne alltid skal styre eller bestemme i en hver situasjon, og vi må tørre å stole litt mere på barna og la de kjenne på sine egne behov. Og jeg mener IKKE vi jobber på oppdrag. Foreldrene har barna i en bhg og der er det faktisk vi som jobber og ser barna og har utdanning for å gjøre det beste for barna. Man kan velge bhg etter hvordan pedagogisk profil de har. (Hvertfall for de større barna) At man skal ta foreldrenes bekymringer på alvor er en selvfølge, og man må slevsagt gjøre det man kan for å møte deres ønsker, men som fagperson må man få utrrykke sin mening om man er uenig med foreldrene og kunne foreslå en annen metode. Der jeg jobber går vi imot bellønning og time-out som metoder og vil ikke anbefale at dette blir brukt som metode hjemme om man diskuterer dette med foreldre. Dette fraråder vi på det sterkeste. De kan selvsagt være uenig, men man må stole på seg selv og sine kunnskaper og dele de med foreldre som trenger det. Det er også vårt ansvar.

Man går jo ikke til tannlegen og bestemmer hva han/hun skal gjøre med tennenen mine heller. Det vet tannlegen best. (Selvom jeg ser at den sammenlikningen er litt drøy...men dere skjønner hvor jeg vil...kanskje?....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...