Gå til innhold

Seteleie : / (samme som 3. trimester)

Anbefalte innlegg

Er 38 uker i dag. Var på UL etter henvisning fra fastlegen min, og fikk bekreftet seteleie. Han har ikke festet seg der, og hun skrev på helsekortet at setet var høyt oppe. Men fikk inntrykk av at jeg må belage meg på setefødsel.

Er det noen her som vil dele sine erfaringer? Jeg har hatt en vaginal, normal fødsel fra før av.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143522173-seteleie-samme-som-3-trimester/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg har fått beskjed om at det alltid prøves vanlig vaginal fødsel først på Haukeland, men at de løpende tar vurdering om ks. Snu babyen sa fastlegen min at de veldig, veldig sjelden gjorde lenger. Forstod det slik på gynekologen at det var usannsynlig at småen snudde seg selv nå, siden jeg er såpass langt på vei. Men umulig er det jo ikke :)

Hei Rødrev :) Mine to siste barn, kom i seteleie begge to. Og for min del, så var faktisk setefødslene ikke noe verre enn vanlig hodeleie ( som jeg også har to av ) Tror ikke du skal grue deg, har pratet med mange som er av samme mening som meg at det ikke er noe verre . Men alle fødsler er jo ulike, så man kan aldri vite. Ønsker deg masse lykke til og en fin fødselsopplevelse ::)) Klem

Annonse

Nei, dette er mitt andre barn. Jeg velger å stole på vurderingen til fagfolk, og de sier altså at det beste er å forsøke vaginal fødsel. Ks blir vurdert dersom det er fare for liv og helse. Slik jeg ser det er det jo dritvondt å føde uansett, så..

har ikke noen personlig erfaring med seteleie, men kjenner en som fødte sitt barn i sete og det gikk veldig fint. hun sa vel noe sånn som at "det gikk som en drøm". kjenner også en som skulle settes igang på termindagen pga seteleie, men kom opp og da hadde visst gutten snudd seg likevel...

det kommer nok til å gå kjempe bra =) lykke til med siste tiden som gravid =)

Jeg ble født i seteleie selv, og atpåtil tatt med tang, og min mor påstår at det var en enkel fødsel!;)

Venninna mi fødte en stooor gutt i seteleie også, og hun synes det gikk helt greit. Vondt er det jo uansett.

Nå til dags er det helt vanlig at man ønsker at kvinner med babyer i seteleie i første omgang føder vaginalt, om ikke andre medisinske omstendigheter tilsier noe annet. Dette er, ifølge min jordmorvenninne, fordi at en setefødsel ofte likevel er bedre enn et keisersnitt. Iallefall så lenge alt er bra med mor og barn ellers. MAn overvåkes selvsagt nøye, og det er både leger og jordmødre til stede, i tilfelle man ender opp med keisersnitt. Terskelen for å ty til ks er også lavere enn i en "normal" fødsel.

Hei:) Det er jeg som skrev om at jeg hadde to i seteleie og to i hodeleie igjen. Jeg hadde ikke smertestillende på noen av fødslene jeg, pga at jeg har veldig høy smerteterskel. Fødselslegen ville at jeg skulle ha epidural på setefødslene, pga at det kunne bli fryktelig vondt om de måtte inn å ta de med tang. Men jeg nektet, for jeg hater rett og slett å ta smertestillende/medisiner i det heletatt. Men det gikk bra. Dro hjem 4 timer etter første setefødsel og 1,5 time etter andre. Var i helt toppers form:)))

Annonse

Jeg fikk også konstantert seteleie i uke 38, og igjen i uke 39 og uke 40, men tro det eller ei, hun snudde seg dagen før fødselen. Alle legene hadde sagt at det var lite trolig at hun skulle snu seg, og de ville ikke vende, og jeg belaget med på setefødsel. Ville bare fortelle deg at det faktisk er mulig at de snur seg helt i siste liten. Dette var med barn nummer to.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...