Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 29. august 2011 #26 Skrevet 29. august 2011 Jeg antar nå at du, som alle andre, har visse rettigheter i forhold til barna dine og oppfølging? Som f.eks fri til å følge dem til HS, tannlege osv. Og med turnus har du jo stort sett mulighet til å bytte tid med andre (foreldre altså, ikke på jobben) dersom du ikke kan på oppsatt tid. Jeg som lærer har også selv funnet nye tider til foreldre som ikke kunne den dagen ejg hadde satt dem opp, men de åtte jo fortsatt komme i min bundne arbeidstid. Alle kunne på et eller annet tidspunkt, enten mor eller far. For barnets far har jo like mye ansvar her. Det er jo samme hvem av foreldrene som enten tar seg fri fra jobb, eller ordner seg til på andre måter. Poenget er bare at når man har barn, så vet en jo at de krever tid og oppfølging, og da må man jo klare å ordne det til på den ene eller andre måten. Det som jeg reagerer på er HI sin sutring over at hun må ordne seg med fri fra jobb for å følge opp barnet sitt, eller generelt over foreldre som mener de er for travel til å finne tid for barnet sitt på dagtid en sjelden gang i blant.
Gråsonen Skrevet 29. august 2011 #27 Skrevet 29. august 2011 Alva, forstår poenget ditt men, synes meningen din om å la være å bære frem barn fordi jobben kan sette stopper for div tilsettninger i arbeidstiden er for drøy. Jeg jobber med et fagfelt der det ikke bare er å bytte bort vakter i hytt og gæver. Vi som jobber der har bla. interne prosedyrer som må vedlikeholdes for å fungere. Derfor har vi veldig lite ekstravakter på denne avdelingen. Er det en korttidssykemelding er det ofte sånn at vi andre tar denne personens arbeidsoppgaver istedet for å ringe inn ekstravakter da det krever mer forarbeid og læring en det gir gevinst for oss. Selvfølgelig kan jeg evt bytte med andre foreldre og det benytter jeg meg av så langt det lar seg gjøre. Er ikke alltid noen vil bytte og det må jeg også respektere. fri for å følge til helsestasjon og lege er selvfølgelig lov! Pappan har en lederjobb og har nesten strammere tøyler en meg for øyeblikket. Denne situasjonen vil bedre seg etterhvert. Allikavel synes jeg det er veldig rart sagt av deg som lærer Alva. Hadde forventet litt mer forståelse akkurat der.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 29. august 2011 #28 Skrevet 29. august 2011 Nå snakket jeg aldri om diverse tilstelninger, men ting som timer hos HS, tannlege, utviklingssamtaler og annet "obligatorisk" som hører med når en har barn. At folk ikke alltid kan ta seg fri til alle påskefrokoster, se Lucia-toget osv av den type tilstelninger har jeg full forståelse for. Det kan da ikke jeg heller ;-) Så langt vi kan prøver vi å få til at en av oss går, evt hører vi med besteforeldre om en av dem kan gå. Tror nok vi har snakket litt om hverandre her? Men det finnes faktisk foreldre som rett og slett ikke dukker opp på utviklingssamtalene fordi de har det for travelt (deres ord), og mener at når vi ikke kan ha det på kveldstid, så får det bare være. De samme foreldrene er den typens om aldri tar seg fri fra jobb for noe. Ene ramlet enda til ut med at hun, da barnet var yngre, pleide å gi det paracet på morgningen før bhg dersom barnet hadde feber. Så fikk hun i det minste noen timer på jobb flr de ringte for å si at hun måtte hente. SLIKE foreldre mener jeg at kanskje ikke burde fått barn. Når de likevel aldri prioriterer barna sine.
ツ Skrevet 30. august 2011 #29 Skrevet 30. august 2011 Hmmm, her var det mye "ymse" svar... Sikkert stor forskjell fra skole til skole... Men, som 5 barns mor, må jeg bare si at om jeg ikke kan komme på et møte på dagtid, betyr ikke det at "jeg ikke burde ha barn"... som det stod et eller annet sted her... Det er faktisk ikke alltid det går an å komme på et møte på dagtid, uansett hvor mye man ønsker... Har selv 5 barn på skolen, og som regel så får jeg til å møte før 15-16 tiden...MEN - gudskjelov!! - så er man enda ikke blitt så firkantet her at man ikke kan få et møte senere enn det om det lar seg gjøre Har vært på slike utviklings-samtaler helt frem til kl. 19.00 jeg ) Jeg sitter både i FAU og SU og natteravn og alt mulig rart som ungene er med på fritiden. Ikke ofte jeg blir provosert, men når jeg får "høre" (lese) at jeg ikke skulle hatt barn, fordi jeg ikke kan komme på et møte i skoletiden - ja - da kjenner jeg at det "snører" seg litt i "hodekål'n"!! )
ツ Skrevet 30. august 2011 #30 Skrevet 30. august 2011 Glemte forresten å si at jeg er alenemor. Men, ønsker likevel å få til samtaler og ting som skjer på skolen Må og legge til at når det gjelder skoleforestillinger etc, så har vi 2 forestillinger på en dag. Eller elevene da selvfølgelig Da etter 5-6 klasse. Rett og slett for at: 1. det blir ofte veldig fullstappa i storsalen, 2. Noen kan møte på dagtid, andre på kveldstid - og sikkert noen på begge tider
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå