Gå til innhold

Hater meg selv for å ikke ha fullført vgs! Sitter nå å er bekymret over hva det skal bli av meg :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 23 år gammel, har kun fullført første året på vgs, helse og sosial. Begynte på barn og ungdom, men jeg fullførte ikke, slet mye med meg selv i skoleårene, å jeg klarte ikke å fortsette. Året etter begynte jeg på helsefagarbeider, men jeg fikk tilbud om en 100% stilling, å jeg var så dum å takket ja til det, tenkte virkelig ikke langt! Så nå sitter jeg her da, gravid med vårt første barn som kommer i desember, å aner virkelig ikke hva det skal bli av meg! Er for tiden sykemeldt, å jeg går å tenker på dette heele tiden, å det gnager virkelig på meg:( Er butikkmedarbeider nå, men jeg vil så gjerne få meg en utdannelse..

Har jo tenkt tanken på helsefagarbeider, har jo det første året, så jeg trenger et år til, å så er det jo lærligstid. Men hvordan skal jeg få tatt det nå i en alder av snart 24 år?? Har jo ikke rett på mer vgs, å er jo også for gammel. Tenker på nettstudie, men hvordan er det å få lærligplass når man har tatt utdannelse gjennom nett? Å så tenker jeg også at jeg ikke blir prioritert som lærlig, fordi jeg er så "gammel"?

Har dere noen gode råd å komme til meg?

Fortsetter under...

Skrevet

Du er 23 - altså fortsatt ung! :o) Dette går helt fint, du er jo i jobb og har lyst til å utdanne deg. Altså har du en god start :o)

Hva med voksenopplæring? Undersøk i kommunen din.

Skrevet

Du, du vet at det aldri er for sent ja? Ok, kanskje må du jobbe litt mer enn de som er yngre og tilpasse litt etter baby-men fader heller, det er jo bare å begynne?

Nettstudier vet jeg ikke..

Jeg er 33, og har først nå motivasjonen til å begynne på høyskolen. Har vært hjemme i 12 år med barn, og er overmoden for å gjøre noe annet!

Søk deg inn på heløsefagarbeider, når det er det du vil gjøre. Men GJØR det, ikke bare tenk" men hvis og om og huff og nei".

For å si som guttungen når han mener jeg er for pysete: "gjør det, gjør det, gjennomfør det!"

Skrevet

Jeg er 38, har 4 barn, og tar studiekompetanse på kveldstid.

Du er 24 år og må absolutt ikke tenke at noe er for sent for deg. Noen tenker sikkert at det er for sent for meg, men med tanke på at pensjonsalder er ved 67 år, så har jeg (og du) mange år igjen i arbeidslivet.

Jeg har tatt 4 fag over to år nå og skal ta de siste i år. Etter det kan jeg endelig begynne på utdanningen min. Når jeg er ferdig er jeg altså 42 år, men har over 20 år igjen i arbeidslivet(!).

De årene skal jeg kose meg med å gjøre det jeg selv har valgt å gjøre:)

Lykke til!

Skrevet

Jeg tok aldri videregående, men har der imot tatt studiekompetanse som privatist da jeg var ca 25.

Sitter nå i en godt betalt høyere stilling, og er ettertraktet på arbeidsmarkedet på grunn av min kompetanse. Så du har ingen grunn til å fortvile, du har all tid i verden! bare kom igang!

Skrevet

Du er ung, og du har all verdens tid! Heldigvis så er Norge et land der de har gode muligheter og sjanser.. :) DEt er ikke for sent enda. :)

Jeg slet med det samme som deg, og jeg tok nettstudier når jeg var i permisjon. Du kan foreksempel ta helsefagarbeider vg1+2 på et år som privatist. gjennom NKI eller NKS. Folkeuniversitetet tilbyr og det kurset, men da må man som regel på skole 1dag i uka, om kvelden. Kanskje ikke så aktuelt. NKI og NKS er nettstudier, studer når det passer for deg. Ang lærlingplass så vet jegikke, men det er jo bare å ta en telefon til lærlingkontoret i fylke ditt. Det teller jo at du er hjemme i mammaperm.. Også er du ikke for ung til voksenopplæring. :)

Annonse

Skrevet

Hei!

Jeg hadde det på samme måte som deg.

Jeg gikk helse og sosial grkurs. Og omsorgsarbeider VK1.

Tok ikke lærlig...

da jeg var 22 år og gravid med nr 3 bestemte jeg meg for å ta skolegang... Ville bli tannlegesekretær.

Tok nytt VK1 (som det het da) husker ikke hva, men det føråret før VK2 som var da siste året.

Det nye året tok jeg som privatisk, og fordi jeg hadde tatt et år på VK1 før slapp jeg alle allmennfagene.

Tok opp eksamen, to på høsten, og tre på våren. (Fødte i mellomtiden)

Høste kom babyen i bhg og jeg begynte på tredje og siste året.

Fulførte med glans og er i dag tannhelsesekretær. :-)

Jeg fant ut da at jeg hadde rett på skolegang fordi jeg hadde 5 år totalt, men pga barn (fødte første da jeg var 19) var disse årene forskyvd. Jeg gikk grunnkurs og VK1 som utgjorde 2 år. Og et påbegynt påbygning som ble 1 år til = 3 år skolerett.

SÅ tok jeg et år fri før barna kom, og dermed hadde jeg 1 år tilgode...

Kom inn selv om klassen var full ;-)

Så sjekk opp og hør gjerne med skolens rådgivere. Om ikke klassen er full der du vil gå kan det hende du kan gå der, mot at du betaler litt kanskje, jeg vet ikke hvordan det funker.

Men det fins alltid en løsning!

Jeg hadde en som var 20 i klasse som tok voksen opplæring året før, mens det siste året mååtte dem fysisk på skolen dagtid...

Også var det 4 voksne over 30, de kom i andre rekk ved utvalg av klasse, men de fikk dog plass. :-)

Lykke til!!

Skrevet

Bruk tiden nå mens du er gravid og mens du har permisjon til å lese pensum i de fagene du må ha fr å gå opp som privatist. Det er enklest å ta allmenfag på den måten men om det er helsefagarbeider du ønsker å bli tror jeg ikke det er noe stort problem. Sansynlig vis er du mer atrktiv som lærling enn de som er noen år yngre. Hadde du vært 60 kunne jeg forstått bekymringen din, men du er så ung at det ikke betyr noe.

Skrevet

Jeg jobber ved en videregående skole og der har vi mange elver som er betydelig eldre enn deg. Jeg vet ikke om de er likt for alle fylker, men hos oss (Rogaland) er det en som har ansvar for alle som ikke har ungdomsrett. Så ring til en videregående skole nær deg og spør om å få snakke med den som har med inntak å gjøre, så får du vite hvilke muligheter du har.

Masse lykke til!

Skrevet

Du har alle muligheter i hele verden!

Jeg er 34 år, og skal nå begynne å studere ved siden av full jobb og to små barn. Alt går om man bare vil!

Hvor bor du?

Skrevet

Tusen tusen takk jenter, dere løfter meg opp, å får meg til å tenke litt mer positivt!! :) Er veldig negativ til meg selv ang det her, tenker liksom at det er for seint jeg.. Å at jeg ikke kommer til å klare det! Men da er det kanskje håp for meg også.

Det er nok helsefagarbeider jeg kommer til å sikte på da tenker jeg. Tenker kanskje da at nettstudie vil være det beste for meg sånn økonomisk, for jeg får vel ikke noe støtte hvis jeg skal begynne på vgs, hvis det hadde vært en mulighet for meg å gått der igjen? Tenker også på voksenopplæring. Lyst til å begynne ganske kjapt jeg, hvis det blir nettstudie da. Er jo ferdig med permisjonen neste desember, har et stoort ønske om å få mye gjort til da!

Dere som har tatt nettstudie her, vet dere hvordan det blir hvis jeg evt hadde tatt helsefagarbeider vk1 og vkt2, hvordan er det da med lærligstida? Har også hørt at "eldre" lærlinger også er veldig aktuelle, men jeg tenker bare så negativt jeg. Er privatist det samme som om man skal ta nettstudie? Eller hvordan er det? Jeg er helt blank på dette jeg.. Vet heller ikke helt hvem jeg skal kontakte for å få mer informasjon, finner ikke nr til opplæringskontoret her hvor jeg bor nå, bor i oppland nå, men skal flytte til hønefoss før fødselen, er iallefall planen. Ååå jeg ønsker meg så veldig dette her, at jeg skal få det til, en utdannelse!

Skrevet

Folkeuniversitetet har helsefagarbeider som nettstudie. Da går du opp til eksamen som privatist, men får undervisning.

Hvis du ønsker å videreutdanne deg etter dette, har de en egen helsefagskole der du kan spesialisere deg innen f.eks krefomsorg eller barsel- og barnepleie.

Skrevet

Du får vel stipend og lån fra lånekassen om du går vgs?

Annonse

Skrevet

Meg som skrev om tannhelsearbeider:

Jeg mener du får stipend om du har skolerett.

Sjekk skoleretten din.

jeg fikk fult lån og stipend. Selv om jeg var gift fikk jeg bortebostipend og noe for barna...

Fikk ca 6000 i stipend og lån.

Sjekk hva du har rett på, og om du har rett på noe via nav... Lurest å ta det i permisjonstiden, da får du penger derifra og... Hvertfall som privatist....

Jeg trodde kurs via nett kostet hvertfall en 15000 jeg... Og for meg hadde det blitt mye dyrere enn hva det kostet da jeg hadde rett på skole...

Skrevet

Jeg var 25 år da jeg begynte på voksenopplæringen, og tok opp 6 fag fra vgs. Med to barn, på 4 år, og 7 mnd.

Jeg hadde ikke fullført vgs, men stod med glans på voksenopplæringen.

Dette klarer du, du har fortsatt god tid på deg, ikke vær bekymret.

Sjekk ut voksenopplæring der du skal flytte, du får og støtte fra lånekassen hvis du tar et visst antall fag per år/semester.

Voksenopplæring er gratis, i motsetning til nettstudier, Bjørknes osv.

Skrevet

Du kan bli lærling når som helst. Jeg er 24 år og har begynt som lærling. Hvis du bare har tatt gk, så er det 3 år i lære. Det hørres lenge ut, men tiden går jaggu fort. Ring opplæringskontoret så hjelper de deg igang. Du kan også laste ned søknadsskjema ( eller elektronisk søknad) på de fleste opplæringskontor. Da er det bare å søke og vente på svar.

Skrevet

Bor du i nærheten av Oslo kan du ta helsefagarbeider-utdannelsen på Oslo Sanitetsforenings utdanningssenter. Da betaler du ingenting utenom noen startgebyrer som er under tusenlappen.

Jeg tok selv den utdannelsen og var ferdig med teorien da jeg var 23 år. Da det var veldig vanskelig å få lærlingplass valgte jeg å heller begynne på sykepleien, og stortrives der :) Jeg er nå 25 år og går andre året på sykepleien, blir ikke ferdig før jeg er 28 år. Men bedre sent enn aldri :)

Skrevet

Hehe jeg er 26 år nå.. huff har ikke helt vendt meg til at jeg har kommet på feil siden av 20-tallet.

Skrevet

Da jeg var i perm med førstemann (jeg var 20 og hadde brukt opp årene på vgs uten å å studiekomp.), så tok jeg fagene som privatist.

Det burde vel gå an? :-)

Skrevet

Hei på deg! Du har mange muligheter, så ikke fortvil.

Bare noen råd.

-Å få lærlingeplass når man ikke har rett på videregående opplæring kan være utfordrende. (Jeg fikk kun ett år læretid, etter det fantes det ikke plasser.) Så undersøk hvordan muligheten for læreplass er i din kommune.

-Syns jeg så noen skrev at du ikke er for ung til voksenopplæring. JO, det er du. 25 er grensen der, med noen få unntak.

-Hadde jeg vært deg ville jeg undersøkt 23/5- regelen å kanskje satset på studiekompetanse. Jeg gjør det selv nå på den måten og er like gammel som deg.. Nettstudier, 6 fag. Men det krever at du har 5 år med arbeid/praksis/skole eller hjemme med barn. Google 23/5, så finner du mye info om det

-Ta kontakt med OT eller en veileder på din nærmeste vgs. for råd.

Masse lykke til videre! :D

Skrevet

Kjempe mange gode råd dere kommer med her, tusen tusen takk! Har notert ned tips fra hver og en av dere. :) Jeg har tenkt på den 23/5 regelen,fyller det kravet når jeg er ferdig med permisjonen, men hvordan kan jeg da utdanne meg som helsefagarbeider videre? Tenker også på å feks Helsefagarbeider vk2 på nett, det koster en del, men det kan jeg vel ta i permisjonen min, å fortsatt på foreldrepenger? Det kan jeg vel ikke med feks kveldsskole eller voksenopplæring? Om jeg ikke har krav på lærlingsplass, har ikke krav på mer skole, kan jeg feks søke etter vikarjobber e.l på sykehjem osv? For så å opparbeide meg praksis innenfor det yrket, å at jeg da har vkt2 helsefagarbeider? Nei dette blir rotete ser jeg.. ;-) Jeg er ikke sånn kjempe skoleflink heller, så tror ikke høyere utdanning er noe for meg, ihvertfall ikke noe lang utdanning! Går det an å få jobb et sted om jeg har vkt2 helsefagarbeider, bare ikke lærlingstiden?

Har prøvd å leite opp nr til opplæringskontor her jeg bor nå, i oppland, men finner ikke noe jeg ;-(

Skrevet

Går nå 4. året på jus og dette blir mitt andre barn under utdannelsen, jeg er nå 29 og er ferdig i juni 2013. alt går :)

Skrevet

Det er godt å høre:-) Skal ta tak i meg selv nå, å begynne å undersøke litt, bare syns det er litt vanskelig å finne informasjon på nett!

Skrevet

Jeg er 28 år, tok Ambulansefaget som voksenopplæring ifjor :)

Det er skole 1 dag i uken, en del hjemmejobbing.

Jeg måtte også hospitere en del i ambulansen, for å kunne ta Prosjekt til fordypning faget.

her jeg bor er det sinnsykt vanskelig å få læreplass i ambulansen, så dette året går jeg på voksenopplæring igjen, Helsefagarbeider :)

Skole 1 dag i uken, en del jobb hjemme men slipper å hospitere da jeg har prosjekt til fordypning faget.

Jeg har heller ikke råd til å være lærling som helsefagarbeider da jeg ikke kan jobbe hver dag med så dårlig lønn i mnd'en. (ambulansen er bare 2 døgn i uken, så da kunne jeg hatt en annen jobb ved siden av)

Så da kan jeg ta fagbrev som Helsefagarbeider etter 5 år, alt ettersom hvor mye erfaring jeg får/har skole osv.

Ikke gi opp :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...