Gå til innhold

Uføretrygdet alenemor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du får uføretrygd, barnetillegg, utvidet barnetrygd, da vet jeg ikke om det er mer. Tror du helt sikkert du ikke greier arbeide mer da? Har du vært igjennom avklaring i fht arbeidsevne og langvarig aap- løp? Er det ingen form for arbeid du greier? Det er ikke mye man får i uføretrygd...

Jeg har gått på attførig i 6 år, og vært tidsbegrenset ufør i 3. Nå heter det vell aap.

Har forsøkt meg i mange forskjellige tiltak i løpet av disse årene, og har også forsøkt meg litt i denne perioden jeg har vært tidsbegrenset ufør, da jeg så gjerne vil brødfø meg selv og også ha noe fornuftig og gå til. Men det ser desverre ut som jeg ender opp med og søke varig uføretrygd.

Er sammen med barnefar nå, men ting har ikke vært så bra de senere år. Vi har forsøkt mang en gang og få ting til og fungere, men jeg er redd det går mot ett brudd.

Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal klare det økonomisk. Her er det dyrt og bo, men det er her barnefar har jobbmuligheter. Jeg vil ikke ta med sønnen vår og flytte langt fra faren hans. De forguder hverandre. Sønnen vår har også noen spesielle behov, som gjør at han ikke bør utsettes for alt for mange store forandringer på en gang, og både brudd mellom meg og faren og flytting til ny leilighet vil være store forandringer i seg selv, så han burde få gå i samme barnehage og bo her som han har vennene sine.

Annonse

Huffda :( Om dere deler omsorg med 60-40 der du har 60, vil du få den utvidede barnetrygden samt bidrag fra far. Mange velger å gjøre det slik, ja de som greier å være konstruktive mtp barna da. Du vil sikkert få bostøtte etter hvert også. Men det blir jo trangt selvsagt. Uansett, det er mange som har det slik, og det går rundt på et vis.

Du har jo krav på OS i 3 år, kanskje 5 år?? Sjekk med nav. Bostøtte kan du også søke, samt få dekket bhg/sfo når du blir alene. Faren må jo betale bidrag om du har omsorgen.

Hvis han ikke har omsorgen bør han kanskje være mer hos faren tatt situasjonen i betraktning.

Dersom barnet er over 3 år, må du være arbeidssøker for å få OS. Du får kun OS i ett år uten krav til at man er arbeidssøker. OS er en stønad som man skal ha på vei ut i arbeid. Er man uføretrygdet er man ikke arbeidssøker, man er ikke i stand til å arbeide.

Ja, det vil hun få. Tidligere ble bostøtten kun utregnet etter forrige års inntekt og da var det mange som ikke fikk selv om de hadde dårlig råd. Nå kan man beregne etter månedsinntekt på søknadstidspunktet om jeg ikke tar helt feil :)

Du vil få en ekstra barnetrygd.

Bidrag fra barnefar.

Du vil få dekket mesteparten av barnehageutgiften (mener det er 70% du får dekket)

Du kan søke bostøtte

Minsteutbetalingen som ufør med ansvar for barn (du får jo tillegg for barnet) er ikke så veldig lavt heller. Kjenner ei som har ca 14.000,- utbetalt og det er mer enn jeg tjener i min 70% stilling i butikk...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...