Gå til innhold

En litt interressant observasjon i barnehagen; Etter å ha blitt godt kjent med mine 5 åringer i fjor, tippet jeg hvem av de 21 barna som hadde DS ol hjemme.....


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja ikke sant ;) he he... =)

 

Sytes bare det er så morsomt at foreldre forsvarer barnas

 

Men ser jo det selfølgelig mest på de barna som får fritt spillerom med sånne type "leker" =)

Kan jeg spørre om forskjellen? Hva du ser?

Min 5-åring har IKKE ds, og heller ikke andre spill (ps2, wii eller lignende), men har egentlig ikke vært bevisst valg. Interessen har ikke vist seg, så da har vi ikke kjøpt noe heller..

Annonse

Jeg så på

Rollelek (så at de som brukte DS MYE, var langt tilbake her)

Konstruksjonslek (samme resultat som over)

Sosial kommpetanse / empati (så en antydning av forskjell her også)

Ro til samlingsstunden (helt klar de som ikke spilte mye

 

 

Nå er dette kun MINE (og mine kollegaers observasjoner) og det er jo ingen Fasit! =) Men det er kanskje et tankekors for noen?

 

For å nevne noe posetivt med DS/ Wii o.l er jo at ungene får en generell teknisk kompetanse, som er viktig i dagens samfunn.

 

hi

Det er vel noe som heter alt med måte. Og det burde gjelde for bruk av slike spill også, spør du meg.

 

Mener personlig at barna gjerne må spille, men de skal ikke bestemme selv hvilke spill eller hvor lenge. Og det funker bra.

 

Jeg har tenkt på nettopp de tingene HI påpeker, og det er bakgrunnen for holdningen min: Det er fryktelig fort gjort å få barn med veldig ensidige kunnskaper og interesser hvis man lar dem helt bestemme selv.

En ting som kan være viktig å huske når man ser på slikt er at årsaks-virkningssammenhengen kan være annerledes enn man først tenker. Har man barn som generelt har vansklig for å holde seg i ro ol er det kansje mer aktuelt å gi dem slike spill for i hvertfal å få ro den ti den. Det kan også være en sammenheng mellom hvordan de foreldrene som velger å introdusere DS ol tidlig ellers behandler barna enn de som velger å utsette det lengst mulig. Jeg vet ikke om det er noen slike sammenhenger, men man skal være forsiktig med å legge skylden på ting som dataspill ol uten å kjenne hele bildet. For å sette det på spissen kan det være som å si at ekstraundervisning på skolen gjør barna mindre flinke på skolen etter å ha observert at det er de svakeste elevene som får mest ekstraundervisning :-)

Tror du hadde tatt feil når det gjelder min datter på 4.5 år. Hun har ds, og får spille når det passer henne. Bortsett fra når hun skal sove eller vi skal andre ting. Hun bruker den kanskje 1 time i slengen når hun tar den frem, og det er maks hver 14. dag.

Datteren vår(10 år) har siden hun var 7-8 år(DS fikk hun da hun var fire) hatt egen PC, PSP, DS, iPod nano, Wii, PS2 og PS3, som hun fritt disponerer. Men hun bruker ikke disse tingene hver dag en gang, og som regel bare en halvtimes tid når hun en gang bruker det. Hun er mye heller ute sammen med venninner, sykler, spiller fotball, i stallen hos hesten. Eller hun sitter og tegner eller pusler med kortlaging.

Takkk hi, for at du belyser dette.

Mine barn har ds og jeg mener det er usunne redskaper.

Jeg har også skrevet innlegg her om spill og får som regel masse kjeft og drit tilbake.

Nesten samme raseriet som mødre som forsvarer tidlig barnehage.

 

Blir helt svett. Tror mange foreldre heller hadde hogd av seg høyrearmen enn å ta vekk spill etter det kom i hus.

Ble du først godt kjent med femåringen, så fortalte de deg vel at de hadde ds hjemme, eller andre spille systemer.

Annonse

De barna som har DS i området her er de barna som er mest aktive. De trener, de sykler, de leker ute og er i fysisk aktivitet store deler av sin våkne tid. De har også meget bevisste foreldre som er engasjerte.

Jeg tror deg gjerne!

Min datter har ds. Den ligger ikke fremme, så ofte går det lange perioder mellom hver gang hun spørr etter den. Om du hadde merket det på henne er vanskelig å si... Hadde vært artig om de tok en slik undersøkelse i vår bhg også;) Men vi er veldig streng på hvilke spill hun får spille! Streng er vi også når det kommer til tv og film. Hun må gjerne se på tv når hun vil, men vi styrer unna de "skrikete" og "voldelige" kanalene som disnet, cartoon osv.

JEG synes Super og playhouse har mindre av disse skrikete-pipete stemmene, og mindre skyting og annet slikt vissvass som f.eks beyblade eller hva alt det bosset heter! For det tror jeg kanskje du hadde merket forskjell på også?! Hvem som ser på "de" kanalene og ikke:)

 

 

*lotta*

Støtter 08:53...

 

Du kan ikke si at det er DS-spillinga som gjør ungene mindre flinke til rollelek eller urolige. Det er større sannsynlighet for at barn som er flinke til rollelek synes dette er gøy og dermed foretrekker det fremfor spill og igjen blir enda flinkere, mens barn som er mer urolige og ikke blir like fenga av rollelek i større grad synes det er morsomt med digitale spill.

 

Begge mine barn har DS, PS3 og fri tilgang til PC-spill, men det har aldri vært behov for å begrense bruken rett og slett fordi det kan g¨å dager mellom hver gang de bruker det. Begge er flinke til rollelek, rolige og empatiske og foretrekker i utgangpsunktet å leke med andre fremfor å sitte med spill.

 

Vi oppfordret faktisk eldste til å spille DS fordi det var det eneste stedet han ikke ga opp med en gang han støtte på problemer...

hos oss ser vi også stooor forskjell på barn fra by og bygd når det kommer til disse kriteriene.. samme med gutter og jenter, 3 og 4 åringer.. de har aallle hovedtrekk hver til sitt og det er slik en blir påvirket av interesse og miljø.. så dette er nok ikke noe nytt hi, men bra du gjorde et poeng av det.. revolusjonerende forskning var det nok ikke :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...