78girl Skrevet 28. august 2011 #1 Skrevet 28. august 2011 Vet det finnes en milliard innlegg om dette, men blir ikke helt klok, så jeg prøver... Jeg har fått et jobbtilbud jeg kommer til å takke ja til. Dvs at jeg skal si opp den jobben jeg har nå... Jeg skal egentlig tilbake om 6 mnd og har 3 mnd oppsigelse, men kommer til å si opp så snart jeg har fått kontrakt på den nye arbeidsplassen. Jeg får jo permisjonspengene fra NAV uansett, og da har min arbeidsplass veldig god tid til å finne en erstatter. Kan de allikevel kreve at jeg jobber mine 3 mnd etter at permisjonen er ferdig? Noen som vet...?
Endelig mamma:):) Skrevet 29. august 2011 #3 Skrevet 29. august 2011 Nei, det kan de ikke kreve. Du kan fint ha oppsigelsestiden i permisjonen din. Det skal jeg også ha:)
<3 Mamma til Birgitte&Lucas <3 Skrevet 29. august 2011 #4 Skrevet 29. august 2011 det stem det 06:52 sier
snipp&snapp Skrevet 29. august 2011 #5 Skrevet 29. august 2011 takk for svar men mister man foreldre pengene fra man sier opp da?
Anonym bruker Skrevet 29. august 2011 #6 Skrevet 29. august 2011 Du mister ikke foreldrepengene;) Dersom det er opphold mellom ene og andre jobben får du betalt fra NAV. Ville ventet med å si opp slik at oppsigelsestiden er ferdig samtidig med permisjonen.
Endelig mamma:):) Skrevet 29. august 2011 #7 Skrevet 29. august 2011 Av personalkontoret på jobben min ble jeg anbefalt og si opp jobben etterhvert slik at siste dagen i oppsigelsestiden også var siste dagen i permisjonen:)
Anonym bruker Skrevet 29. august 2011 #8 Skrevet 29. august 2011 Dersom du får foreldrepenger og evt mellomlegget opp til lønna di betalt direkte fra arbeidsgiver, ville jeg ventet med oppsigelsen slik at permisjonen og oppsigelsestida var ferdig samtidig - ellers må du nemlig stole på at NAV klarer overta utbetalingen feilfritt, og du vil også miste evt mellomlegg mellom foreldrepenger og lønn etter at oppsigelsestida er ute. Om du alt får pengene rett fra NAV, og ikke tjener mer enn NAVs inntekstgrense så spiller det ikke så stor rolle, men pass likevel på at du er ansatt et sted hele tiden. Enten sier du opp den gamle 3 mnd (eller liknende) før permisjonen går ut, eller så ber du om å få tiltre i ny stilling fra den datoen du har sluttet i den gamle. At du starter med permisjon gjør ingenting (jeg startet med 4 uker ferie), men du bør ha en kontrakt som sier at du er ansatt der fra den datoen. Dette fordi det er en del forsikringsordninger i arbeidslivet (livsforsikring, pensjon) som det er lurt å være dekket av hele tiden, og så gjør det seg bedre på CVen om du ikke har et gap på noen måneder (det spiller neppe så stor rolle, men nye arbeidsgivere er gjerne nyskjerrige og det kan være forskjell på om du hadde foreldrepermisjon eller reiste rundt i Asia i de månedene, dessverre). Pass også på at du tar ut ferien du må, og at du ikke svir av feriepengene du får utbetalt fra gamlejobben - du får mindre feriepenger neste år... (Ved oppsigelse er det vanlig å utbetale utestående feriepenger med den siste lønna, og det trekkes da skatt av dem. Skatten får du tilbake neste år, men du vil kun få feriepenger fra nyejobben neste sommer.)
78girl Skrevet 29. august 2011 Forfatter #9 Skrevet 29. august 2011 Tusen takk for svar!! :-) Jeg får pengene direkte fra NAV, så det er ikke noe problem...men det med pensjon etc har jeg ikke tenkt på!! Takk for tipset...! Tipper nok jeg sier opp så snart jeg har ny kontrakt...men ber nok om ansettelsesdato fra tidligere dato hos ny arbeidsgiver med tanke på pensjon...!! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå