Gå til innhold

Fotsette å leie, eller vurdere å kjøpe? Vi er et ungt par.

Anbefalte innlegg

Vi har leid en forholdsvis dyr leilighet (iforhold til hvordan vi bor) i snart ett år nå, og selvom ikke det er lenge synes jeg det virker litt "bortkastet"... Vi har barn, jobber, betaler alle regninger og elsker hverandre veldig høyt.. Jeg vil ha hus!! Mitt eget, noe som er vårt, som jeg kan stelle og pynte, og som barna våre kan vokse opp i... Enn så lenge har vi bare ett barn, og vi er 19 og 20 år. Vi holder begge på med utdanning, men vi har jobber og har god økonomi til tross for alderen. Vi hadde ikke hatt noe problem med å få lån...

Burde vi fortsette å leie til vi er ferdig med utdanning, eller burde vi kjøpe noe nå, og betale ned på lån isteden for leie? Det blir større husutgifter de første årene ihvertfall, men så regner jeg med at det jevner seg ut ettersom vi får betalt lånet og tjent mer penger. Så om vi må leve noen år på litt strammere budsjett er jeg egentlig klar for. Men låser vi oss veldig fast ved å kjøpe oss hus? I og med at vi er så unge? Barnet er ett år, men vi ønsker å ha barna litt tette så allerede om 1-2 år ønsker vi å ha en til. Det er ihvertfall planen, slik vi ønsker at livet vårt skal utvikle seg videre..

Men dere som er veletablerte, hva mener dere? Er det ikke litt bortkastet å leie over lang tid? Jeg synes ihvertfall det virker litt bedre å betale ned gjeld enn å betale leie, for en gang må vi ta opp huslån uansett? Hvorfor ikke nå?

Håper på kloke svar fra kloke damer :)

Fortsetter under...

jg og min mann kjøpte hus i alder av 20 og 22.

angrer overhode ikke,. beste vi har gjort.

vi betaler 4300 kr i lån og kommunale utgifter i måneden.

vi betalte 7860 kr i felleskostnader der vi bodde før. greit og komme seg vekk fra det.

får dere et greit og levbart hjem for det lånet dere får. så kjøp.

hadde ikke tenkt meg om to ganger for det..

Unge i dag venter at alt skal være på plass med en gang.....

Jeg var 30 før jeg kjøpte hus selv, og det var da jeg hadde råd og ønsket å forplikte meg med lån.

Dere betaler dyr leie, men hvordan er markedet, og hva må dere betale på lånet? Det kan være langt over det dere nå betaler.

kjøp.. vi kjøpte da vi var 21 år, begynnte med en leilighet, men da mini kom året etter kjøpte vi hus, nå har vi kjøpt et større hus og venter nr 2 ;) bortkastet å leie over tid synes vi.. dessuten vil vi være ganske tidlig gjedsfrie.. de faste utgiftene kommer t ilslutt uansett, så hvorfor ikke kaste seg i det.. var også viktig for oss å eie bår vi skulle ha barn..

Vi får lån, har hørt med flere banker.. Grunnene trenger ikke å taes opp her, det viktigste er jo at vi får innvilget det.. Og vi kan få lån som dekker et "drømmehus", altså et hus jeg ikke kommer til å ville flytte fra igjen. Så da er det bare å hoppe i det? Elsker å se på hus og lete litt, er så lei av den lille, altfor dyre leiligheten vi leier nå....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...