Gå til innhold

Bruker dere sukker i pannekakerøra?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke vant med det hjemmefra og har aldri brukt det. Jeg er fra østlandet.

Mannen min bruker sukker i pannekakerøra for det er han vant med hjemmefra. Han mener jeg er unormal og han mener det mest vanlige er å bruke sukker. Han er fra nord-Norge.

Bruker dere sukker i røra, og hvor er dere fra?

Fortsetter under...

Nei, men det hender at jeg tar en liten dæsj vaniljesukker oppi. Nå skal det nevnes at vi ikke spiser pannekaker til middag, da jeg mener at det er dessert, og at jeg helt klart ikke hadde puttet hverken sukker eller vaniljesukker i en pannekakerøre som var til middagsmat! Det blir da mer enn søtt nok med syltetøy.

Annonse

Er gudbrandsdøl, men vet ikke om det er typisk gudbrandsdølsk å ha i bittelitt sukker i pannekakerøra.

Jeg bruker altså bittelitt sukker i røra.

I vaffelrøra bruker jeg litt mer sukker og gjerne bittelitt vaniljesukker.

I risengrynsgrøt bruker jeg også litt (lite!) sukker og en liten teskje vaniljesukker. Det gir god grøt, det!

Piskar egg og sukker som base for røra, kun ei lita klype dog. Et ikkje pannekaker som eg lagar sjølv til middag, brukar lage det til sundagsfrukost etc. Har gjerne halvt om halvt med grovt og fint mjøl, og innbiller meg at det veg opp for sukkeret.

Om eg blir servert pannekaker til middag takkar eg ja, men då kan eg ikkje stå inne for ingrediensane.. Er einig i innspela at då er det unødvendig med sukker.

Er frå Hardanger.

Hvertfall en teskje sukker i røra. Grunnen er at det runder av stekesmaken av hvetemelet. Det er ikke for å gjøre pannekakene søte, men bare for å runde av.

I alt du lager med hvetemel/spelt, så skal det være både litt sukker og litt salt. Dette for å runde det hele av :)

Annonse

Vi har pannekakemiddag en gang i uka og bruker masse sukker i røra, samt sukker oppå etterpå for de som ønsker det.

Vi går etter hva som smaker best og ikke hva som forbindes med dessert.

Er fra østlandet begge to.

Fra Vestlandet her.

Fra jeg var liten av, skilte vi mellom middags-pannekaker (tykkere, gjerne med potetbiter og bacon i, men UTEN sukker!) og dessert-pannekaker (tynne med sukker i) Men er nok ulike tradisjoner her, for da jeg møtte samboeren min (også vestlending) mente han at søte pannekaker også var vanlig til middag.

Smaken er som baken, men jeg personlig syns ikke søte pannekaker hører til på middagsbordet - annet enn som dessert :)

Bruker ikke sukker, men sukrin. Bruker også mer havregryn enn mel, og da grovt mel. Steker i litt smør, bruker ekstralett melk og mange egg..Og det er veldig godt!

Fra Nordnorge,men kjenner ingen som lager pannekaker som meg..

Har selvfølgelig sukker i pannekakerøra, har aldri noen gang hørt om noen som ikke har det. Og pannekaker er middag, eventuelt litt grovere til frokost, aldri dessert. Er fra Trøndelag, og samboeren fra nordland har samme oppfatning. Kunne aldri falle meg inn å lage pannekaker uten sukker, evt. trygge sukkererstatninger som sukrin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...