Zana123 Skrevet 28. august 2011 #1 Skrevet 28. august 2011 Jeg er en ganske "grønn" mamma og har hørt veldig forskjellige ting om hvor lenge et spedbarn kan sitte i bilstolen før de må ha pause. Har hørt alt fra 45 min til 2 timer som maks grense. Er det noen som vet hvor jeg finner noen vitenskaplige artikler eller noe om dette?? Eller noen som har mye erfaring?? Skulle gjerne hatt med baby til min bestemor og det er tre timer unna, kan jeg kjøre to timer i strekk går det helt fint, vi pleier jo å stoppe på veien uansett, men å stoppe tre eller fire ganger blir litt slitsomt, og da tar turen veldig lang tid i og med at vi må kjøre tur-retur samme dag..
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #2 Skrevet 28. august 2011 Hei hei Kan si at når vår datter var 2 måneder så skulle vi 70 mil som vi til vanlig bruker 9 timer på... Hun på helsestasjonen sa at kjør til hun sier i fra. Så vi kjørte tidlig på morgenen og stoppet når hun sa fra. Så når vi kjørte hjem så hadde vi bare 2 stopp. Så det første strekket kjørte vi i 4 timer før vi stoppet. så kjør til barnet sier i fra men da er det viktig å stoppe og ikke vente for lenge....
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #3 Skrevet 28. august 2011 Vi fikk beskjed på sykehuset at ungen sier ifra selv da den ikke vil sitte lenger. Så gi babyen din mat og tørr bleie før dere reiser så er det ikke sikkert dere trenger å stoppe. Det var visst bedre å komme frem så fort som mulig. Skulle aldri vekke barnet for å ta det ut av bilen. Da kan du plutselig sitte der med en baby som ikke vil i bilen igjen.. og hva gjør du da?? Så lenge barnet ditt sover i bilen så er det ingen grunn til å stoppe da du kun skl kjøre 3 timer. Ta heller å stopp og gi mat og bleie hvis ungen våkner selv.. Dette er en evig diskusjon.. Men etter hva vi fikk vite på sykehuset så er det bedre å kjøre fra A til B så fort som mulig uten en haug med pauser.. Så lenge barnet sover så er det ikke noe problem.. MEn vi fikk beskjed om at IKKE vekk barnet for å ta pause.. ta heller å kjør til barnet våkner selv..
Anonym bruker Skrevet 29. august 2011 #4 Skrevet 29. august 2011 Jeg er enig i det de skriver ovenfor. Fysioterapauten her i kommunen sa at å ta en langtur en gang i blandt er hel greit, men at ryggen til barnet ikke har godt av masse daglig lang kjøring.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2011 #5 Skrevet 29. august 2011 Jeg har mye erfaring med baby i bil. Vi har familie på vestlandet og vi bor på sørlandet. Turen tar 8timer eller mer om det er kolonnekjøring osv over fjellet. Har vært der ca. 1gang i mnd siden han ble født. Noen ganger fler ganger på en mnd og. De skal vel helst sitte max 45min, men kan sitte mer om man har base og de har riktig liggestilling er det jeg har hørt. Jeg pleide å kjøre på når han sov, men ikke mer en ca. 2 timer. I begynnelsen pleide jeg å kjøre etter et måltid, sånn at han sov, så stoppet jeg og hadde en god og lang pause der han fikk mat og strekt seg ut. For å slippe å stoppe hele tiden så kjørte jeg på når han var blid og fornøyd og ikke klagde. Og kjørte da til han våknet. Tror du fint kan gjøre 2 timer i strekk. også ha en pause. Prøv å samkjøre det med måltid og søvn, da blir det mye enklere.. Det går nok veldig fint. God tur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå