Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #1 Skrevet 28. august 2011 Han er 3,5 år.. Vært tørr dag og natt i 1,5 år. Har bæsjet på do nå og da det siste året, men har ikke vært flink til å si fra når det gjelder bæsjing. Etter mye lirking og luring gjorde vi det vi ikke skulle, han fikk godteripremie.. Det var ikke planlagt, han spurte etter noe som hans eldre søskenbarn hadde tidligere på dagen, og i et desperat øyeblikk sa jeg han skulle få en sånn PEZ godteri hvis han bæsja, og jammen gjorde han ikke det.. så de neste 14 dagene ble det en pezgodteri for hver gang.. Så begynte vi å trappe ned, og bort forsvant hans motivasjon for å bæsje på do. Så det blir endel uhell.. han gjør seg sjelden ferdig, men litt i trusa blir det nesten hveeer gang. Vi er frustrerte og lei... Så lurer jeg på, han har veeeeeldig lyst på tohjulssykkel med støttehjul.. Blir det HELT feil om det blir en premie han skal få hvis han begynner å bæsje på do igjen... og blir det enda mer feil om vi tar den tilbake hvis han slutter å si fra igjen?? Jeg bare lurer... Jeg er så lei at jeg klarer ikke å se om det blir helt feil eller om det går??? Mitt innlegg for et par dager siden uten så mye respons, så jeg spør igjen.. og legger til en liten oppdatering. Siden fredag har han bæsjet seg ut mange ganger, kommer litt og litt.. sier ikke ifra og vi er bare kjempe skuffa. Sa imorges at hvis det fortsetter sånn må han bruke bleier igjen. Det var skrekken med stor S tydeligvis og han gikk rett på do og bæsjet, skulle IKKE begynne på bleie igjen sa han. Så da trodde vi, nå var det kaaanskje løst.. Så gikk det et par timer, det kom litt i trusa igjen uten at han sier ifra. Så da fikk han beskjed om blir det en gang til, så må vi finne fram bleiene... og en time etterpå, bæsjer han seg ut... Så nå er bleia på, og han er sint på oss.. Dette skulle ikke være en straff, men han kan jo ikke fortsette sånn... ÅÅå han som var så flink den første mnd, med premier dog... HVA I ALLE DAGER SKAL VI GJØRE?=?????
mT3 Skrevet 29. august 2011 #2 Skrevet 29. august 2011 Det skulle vel gå bra med en STOR premie (sykkel), om han bæsjer på do. Men da kanskje over lengre tid enn en måned? Slik att det har blitt en inngrodd vane, når han får sykkelen. Start med klistermerkekalender og del opp ting til sykkelen som bjelle, støttehjul, reflekser og nye truser o.a som mindre premier innimellom. Men det går definitivt ikke ann å ta fra sykkelen om han begynner å få uhell igjen, men det går muligens ann å sette på lås så han ikke får bruke den mer akkurat den dagen uhellet skjer.
Vi3&EttLiteFrø;) Skrevet 30. august 2011 #3 Skrevet 30. august 2011 Hei! Er ikke enkelt dette! Jeg ser mange har dårlig erfaring med godteri-premiering.. Men, "hva gjør man ikke i desperasjon"? Har ingen problem med å forstå deg/dere! Vi har selv brukt klistremerkeplansje på veggen ved do, og en liten "lomme" på veggen der han plukker klistremerker i fra.. Gjerne med noen figurer barnet liker ekstra godt, og kanskje har fått være med å velge selv!!) Når plansjen var fylt opp (ca 20. dobesøk) fikk han velge seg noe i "premie"... Dette gjorde vi ca. 3 ganger.... Dvs. over måneder.. Etter det "fadet" det bare ut, og han spurte ikke mere...plansjen hang der fortsatt og han klistret nå og da...Lot den henge til han hadde sluttet helt å bruke den...Da fjernet jeg den:) Da gikk han på do automatisk! Ting tar tid og det tar tid å lage en ny god vane... LYKKE til!
Vi3&EttLiteFrø;) Skrevet 30. august 2011 #4 Skrevet 30. august 2011 Og den sykkelen kan jo være en premie når han har fylt f.eks en plansje...eller kanskje til og med flere...Den kan ikke komme FOR lett heller! Og har han fått sykkelen så er den hans....Den kan ikke "inndras" om uhell skjer.... Barn glemmer seg ofte i starten og klarer kanskje ikke kontrollere hvor raskt bæsjen kommer...så mange faktorer inn i bildet:) Men, som sagt..jeg ville latt d gå en stund...Og MASSE oppmuntring! Se forbi uhellene! (Vet det ikke er lett) .... "Nå tar vi på en ny truse og prøver igjen! DETTE vet jeg du klarer!" Barnet trenger å vite at vi tror på det, ikke bare blir oppgitt (selv om vi ofte kan bli det i en slik situasjon...... - Jeg har gått veldig inn for å ALDRI si slik "nei, uff, klarte du ikke å gå på do denne gangen heller?????! " POSITIVE tilbakemeldinger(på de bra tinga!) gir positive resultat! Vi lærer så utrolig mye , på veien som foreldre....
lille sprelle Skrevet 1. september 2011 #5 Skrevet 1. september 2011 Det bør du faktisk snakke med legen om - om det er slik at han bæsjer bare litt av gangen. Det kan være tegn på at det ikke bare er manglende vilje, men også noe fysiologisk.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2011 #6 Skrevet 2. september 2011 Men det har ikke alltid vært sånn, bare i en periode etter at han slutta med bleien... så for meg virker det som han holder igjen og gjør seg ikke ferdig, at det er derfor... men vi skal se det an. Har begynt med klistremerke premiering igjen, der det blir en premie for hvert 4 klistremerke, og han er veldig motivert og flink. 3 dager, 3 klistremerker, ingen uhell... Tvi tvi sier jeg bare... Tror bare han ikke var helt klar for det tidligere jeg, også er det langgt fra usannsynlig at vi har håndtert det feil den siste mnd, tror nok han har merka vi var lei og frustrerte..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå