Gå til innhold

Bf arb.ledig. Mindre i bidrag?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser innlegget kunne være missvisende.

Min mann og far til mine barn er blitt arb.ledig. Han har barn fra før, de har privat avtale ang økonomi.. Vi strammer inn på alle punkter i budsjettene våre, men barnebidraget "kan ikke gjøres noe" med sier han.

Regner med han ikke har lyst å bidra mindre nå enn før til sine største barn, og vil føle det som svikt overfor moren. Meeen, synes det er litt dumt når vi strammer inn overalt ellers..1000 kr mindre eller no hadde jo hjulpet veldig..

Det er desverre slik at naturalise instramninger man av og til må gjøre bare rammer halvparten av barna.

Vi bestemte at hele vår familie (hans barn inkludert) skulle ha en skikkelig ferie i år. (Det var vårt valg, oss voksne, og vi tar selvsagt konsekvensen av det!) Før vi reiste måtte vi spare, og alle merket det, men barnebidraget gikk som før. Når vi reiste brukte vi, vi var lenge vekke, men underholdskostnaden hos mor dekket han som før. Vi gikk utover budsjettene, nå er det stramt en stund fremover, men bidraget går jo som før, så det er kun oss og våre som merker det.

Det er egentlig litt surt. Hadde alle barna vært fastboende så hadde alle barna merket det før og etter kalaset.

En ting er de tingene et barn trenger, hus, mat etc. Annerledes blir det når bidrag er fastsatt etter berettiget forventning om levestandard, da blir det ofte skeivt.

Si om vi kjøper en syv seter, så får hele familien fordelen av den, også hans barn, men det går jo gjerne på bekostning av andre ting. Men det å sørge for noe sånt her teller ikke med på forventet berettiget levestandard for ans barn.

Samme nå, ikke sikkert inntekta reduseres nok til å justere bidrag hos NAV, men reduseres nok tilstrekkelig til at fastboende barn merkes at det strammes inn.

Jeg er helt for å ha en fast bidragssum. Om noen barn klarer seg med 1300 i bidragsforskudd greier andre barn seg med det samme. Jeg ser den med at økonomi ikke skal brukes til å lokke barn med, fra ene til den andre forelderen.

Men jeg synest det argumentet er mindre viktig enn foreldre sin valgfrihet og egen rådighet og egne prioriteringer over egen inntekt.

Av og til prioriterer vi sparing, av og til større innkjøp, av og til forbruk, på oss, på barna, på fellesskapet, (som årets ferie) av og til prioriterer vi

Investeringer.

Jeg er glad jeg har den friheten når det gjelder mine penger, og jeg synest det er litt surt på hans vegne at han ikke har samme friheten.

Jeg øker inntekt og jeg øker verdier med mine investeringer, dette er da inntekter som blir mine, og som jeg setter i verdiøkning eiendom etc som jeg har større prosenter i, og hvis utbytte er størst for meg. Dette er jo noe våre barn får glede av i etableringsfasen og senere i arv.

Jeg setter inn mer, jeg vinner mer. Om hans eks hadde krevd mindre i bidrag, økt hans økonomiske handlefrihet, så hadde vi investert likt og kunnet tatt ut likt. Han er rimelig frustrert over et stort bidrag som blir forbruke opp.

Viktige poeng her. Det er 40% reduksjon i inntekt ved dagpenger. Bidraget må endres med minst 10% for at NAV setter bidraget ned. Det kan være verdt å prøve seg.

Annonse

01.44

Du er jo helt på viddene.

Selvfølgelig går ikke bidraget ned om dere velger å dra på ferier, kjøpe bil eller annet.

Det er noe helt annet å bli arbeidsledig og miste inntekt.

SER DU VIRKELIG IKKE DET.

Har lest dine innlegg om dette før og du er ikke helt god.

Jeg er for et fast bidrag, og ikke etter inntekt. Om du av den grunn mener jeg ikke er helt god, så er det opp til deg.

Jeg ser virkelig ikke hvorfor det er riktig at bidragsyter skal løfte økonomien i bidragsmottaker sitt hjem utover det aller mest nødvendige, og ikke heller ha valgfrihet i forhold til egen økonomi hos seg selv. Noe særkulls barna også nyter godt av, som større hus, egne rom, større bil, ferier, klær og utstyr, bedre mat, og alt som tilfaller hele familien.

Klart det er problematisk når far og mor er uenig om prioriteringene, og den ene er uten stemmerett.

Og som andre har spurt deg om før: Hvilket fast bidrag skulle det være?

500 kr 1000 kr 9000 kr

Klart ungene skal nyte godt av at far og mor tjener mer.

At far eller mor får nye partnere og heller vil bruke penger i det nye hjemmet skal ikke gå ut over de første ungene.

Og om du lurer. Jeg har kun barn sammen med han jeg er gift med og har ingen stebarn.

Synest en tusenlapp er naturlig sum, om man enker hva som er halvparten av en barnesats etter ulike budsjetter.

Barna nyter jo godt av eventuelt fars høyere inntekt hos sin far, og den levestandard han gir dem i samværshjemmet. Hvorfor er det kun i hovedhjemmet det er behov for økonomisk trygghet?

Klart barna får nyte godt av bidragsytere sterkere økonomi, hele samværet vil jo endres.

Annonse

Veldig enig med deg anonym 01.44! Lei av å føle at man blir "robbet" for penger fordi bidraget er skyyhøyt....Nav går kun etter inntekt, og tar ikke hensyn til at far faktisk har utgifter, lån osv...

Har to barn med mannen, han har ett barn fra tidligere. Vi er ikke i nærheten av å bruke så mye på de to barna vi har sammen, som nav har regnet ut at barnet hans koster å "ha i hus" hver måned.

Og ja, HI, tror nok bidraget blir endret. Nå er han jo faktisk ikke betalingsdyktig lenger. Bidraget står jo i forhold til inntekt.

her er også barnefaren arbeidsledig så jeg får bare 800kr som forskudd fra nav. men nå er det jo sånn at han ikke betaler regningene de sender han ang. barnebidraget så da er det jo bare moro å se at hans gjeld bare øker:))

En må alltid søke om endring. Det skjer ikke av seg selv.

Og det er 12% endring på ny utregning før bidraget endres, og ikke 10% slik noen her sier(det var før i tiden).

Og de som mener de bruker mer på særkulls enn på egne her - dere må regne rett. Alt av forsikringer, husleie, renter, fritidsinteresser, kommunale avgifter, telefon, media, toalettartikler osv osv, må deles også på kostnader barna skal "bære" hver enkelt. Sjekk på NAV.no om hva bidraget inneholder.

Ja, om det er hos mor barna bor fast, så er det der det skal dekkes, ja. Det er fars del av barnas del av husholdet.

Her er ekstremt mange her inne, som trenger et grundig kurs i hva bidaget skal dekke. Det er tragisk å lese mange av de "stemødrene" som okker seg over størrelsen på bidraget. Det er en grunn til at regelverket er som det er, og nå er det faktisk et bra system som tar hensyn til mye.

Men å ta hensyn til at en som betaler bidrag skal ha luksus, selv om han har barn i et annet hjem å forsørge.... nei, det er jeg glad for at staten har forstått ikke er bra. Der er fradrag for samvær, og det fradraget skal dekke akkurat det samme hos bidragsyter som bidraget skal dekke hos mottaker. Og det fradraget er faktisk høyt i forhold til bidrag.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...