Gå til innhold

Hydrokortison på kløende, ny tatovering??

Anbefalte innlegg

Hei!

Har sett diskussjonen en stund og føler bare at jeg må skrive en kommentar, selv om jeg ellers ikke liker inblande meg. Her er det dog tydligen en persjon som har problemer og er syk og da synes jeg hun skulle få verdifull og riktig råd og ikke vare nøtt å høre på en diskussjon av folk med tvilsomt kunnskap eller halvvitende.

Jeg synes at hun må bestemme selv om hun skal bruke kortison eller ikke. Jeg selv skulle bruke det om jeg hadde beskrevne plager på en tatowering. Grunnen er at det består ellers faren at det beskrevne såret blir mye verre en det alerede er og dette er ikke ønskelig. Etter hydrokortisonbruk skal hun imorgen oppsøke en lege som kan vurdere hvordan hun skal fortsette behandlingen. Dette er det mest fornunftige alternative. Og ja, hydrokortison kan brukes på opne sår, det finnes flere studier på dette tema f.eks. J Am Acad Dermatol. 2008 Feb;58(2):185-206.

Treating the chronic wound: A practical approach to the care of nonhealing wounds and wound care dressings.

Fonder MA, Lazarus GS, Cowan DA, Aronson-Cook B, Kohli AR, Mamelak AJ.

Articeln er fra Department of Dermatology, Johns Hopkins University, Baltimore, Maryland, USA, mer en sannsynlig en mer troverdig entitet en alle her samlede diskussjonsdeltakere. Les artikeln om dere ønsker å hvite mer.

Forresten Hydrokortison er en gruppe I steroid som har kun svak effekt. Når pasienten lider trenges ingen videre vurdering for å bruke den og den er i tillegg frikjøpspreparat. Er dog tross allt for en mulig snarlig legevurdering imorgen. Dette sier meg min erfaring med pasienter og preparatet, som strekker seg over en del år.

Ned hensyn til at "Hydrokortison skulle trekker ut blekket" fra tatooveringer så er dette ikke lengre state of the art tenkende og har i flere publikasjoner blitt motbevist f.eks.:Adolesc Med Clin. 2006 Oct;17(3):505-19; abstract ix.

Body art: piercing, tattooing, and scarification.

Braverman PK.

Source Division of Adolescent Medicine, Department of Pediatrics, Cincinnati Children's Hospital Medical Center, University of Cincinnati College of Medicine, Cincinnati, OH 45229, USA.

Ensiste ting til kløsalve: Kløesalvre er det siste som skulle anbefalles, da disse salver i de fleste fall inneholder hyppig allergifremkallende substanser. Da er en gruppe I steroid en bedre alternative.

Til siste "skribenten" og "kapasiteten" i faget se ovenfor kan jeg bare si at om du holder deg til fakta som du sier, så må du bekrefte fakta med bevis ellers har det ingen verdi for andre.

Jeg håper jeg kunne hjelpe deg som startete artikkeln og du klarer sove godt ikveld.

Til de som er uenige, jeg hører gjerne på andre meninger, men bare om disse er veldokumenterte i pålitlig literatur eller i kontrollerbar studie.

Fortsetter under...

Jeg tok ny tatovering på fredag, og den klør og... Men jeg bruker bepanthen og det funker, vask med kroppsgrønnsåpe minst 2 ganger daglig, bruk papir litt forsiktig så "klør" det litt for deg :) smør på krem og ta på plast, da merker du ikke kløen ;) funker for meg ihvertfall!!!! og hold deg opptatt

14.27, tusen takk for godt og utfyllende svar :)

Har begynt å flasse ganske mye, men ikke noe skorpe som detter av, så er nok det som klør.

Har smurt med HK en gang i går kveld, og en gang idag. Klør fortsatt som bare rakkern, men skal nok klare å holde ut :)

hi

Jeg sier kløsalve fordi jeg ikke aner hvilken hun har fått anbefalt å bruke men det bør være en uten kortison. At du sitter å klipper og limer her for å "bevise et poeng" gir jeg blaffen i. Og jeg bryr meg forsåvidt heller ikke egentlig om tatoveringen, jeg svarer på et spm om hydrokortison og sår, deretter hydrokortison og tatovering. Hva noen i Cincinatti har kommet fram til ifølge din intense søken på google får så være, jeg derimot har erfaring med at hydrokortisonsalver trekker ut blekket og ødelegger helingen til tatoveringen. Men for all del, smør på. Bare synd om en tattoo som dekker ryggen skal bli ødelagt fordi en eller annen idiot skal leke overlege.

Man gir ikke råd om behandling uten å ha undersøkt noe selv først, dette er da alt medisins personell inneforstående med, med mindre du er en sånn allvitende, stor på det idiot som har noe å bevise.

Når man ikke har fått undersøkt så anbefaler man å ikke smøre på f.eks. hydrokortison til pasienten har fått snakket med sin lege.

Om noen i Cincinatti mener det er trygt så ....men du, jeg her i Norge jeg sier at en bør bruke salve uten kortison for å ikke ødelegge tatoveringen.

Hva er best tror du?

Å ta sjansen å høre på noen som sier bruk det eller bare høre på de som sier ikke gjør det, bruk andre alternativer.

Det alternativet jeg presenterer vil GARANTERT IKKE skade tatoveringen og heller ikke gjøre noe med såret, det andre alternativet KAN ødelegge tatoveringen og er kanskje ikke det beste å bruke på åpne sår. Men jøss - må'ru så må'ru liksom.

14:27

Det du her driver er rett og slett farlig. For det første så er det ingen som er syk her. Og det du presenterer her er rett og slett svada enhver stakkar kunne googlet seg fram til.

En salig blanding av engelsk og dårlig norsk og en bedreviter holdning som er helt på trynet.

Man gir ikke råd om behandling på nett. Skal man gi råd er nettopp det beste rådet som her er gitt, nemlig å ikke bruke den salven evt. til man har fått konsultert sin lege. Det er et godt råd, det er et smart råd og det å påstå denne personen med det rådet er uvitende faller liksom litt i grus med denne klipp og lim fanfaren din her som om det har noen sannhetsgehalt.

Ja, da kan man se hvordan folk er nøtt å svare når de ikke har flere argumenter igjen. At du må bruke ordet "idiot" i en diskussjon "gir blaffen" og kaller meg eller andre navn er jo bevis nok at du kan lite. Kanskje ikke enns google noe. Forresten, artikklene er ikke søkt med google. Om du vil vite hvordan man gjør også for å kunne lese disse, kan jeg gjerne vise deg en gang. Kanske det hjelper å få litt mer innsyn i saken. Ellers ikke verdt å diskutere mer med deg på dette nivå, sorry. Heldigvis kan hun som skrev innleget og ønsket råd beslutte selv hva hun skal gjøre. God bedring! ;-)

Annonse

Du motsier deg i siste avsnittet 17:17. Les den igen.

Klart kan man gi medisinsk råd på nettet. Se på lommelegen.no for eksempel.

Om man skal tror allt som man finner her i forum det er en annen sak, se ditt innleg og flere eksempel i denne diskussjonen.

Beklager at du ikke liker norsken min. Vi kan jo gjerne skrive på engelsk om du ønsker, suits me. I expect your next reply will be in at least average English. Let's see if you can manage.

Ellers vær saklige i diskussjon. Det hjelper å gi deg mer troverdighet i diskusjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...