Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #1 Skrevet 27. august 2011 Har tatovert ganske store deler av ryggen sist uke, og nå klør det så vanvittig at jeg blir gal! Så, jeg tenkte å smøre den med Hydrokortison, men er usikker på om kanskje det ikke er så greit? Skal jo egentlig bare smøre med sårsalve. Har prøvd å google, men finner ikke noe særlig. Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #2 Skrevet 27. august 2011 Ikke bruk hydrokortison. Bruk bephantol eller åssen det skrives og ikke klø på det. Det klør fordi det gror og jo større tatoveringa er, jo mer klør det. IKKE pell av skorpa, da blir den bare stygg
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #3 Skrevet 27. august 2011 Bestill legetime, evt ring legevakten før du gjør noe sånt... Jeg klødde fælt på rumpa for noen år siden. Smurte meg med hydrokortison og fikk blødende sår på rumpa. et som klødde var (uten at jeg visste det) sopp i huden, noe som reagerte voldsomt på hydrokortisonen. Har arr på rumpa fremdeles fra sårene jeg fikk.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #4 Skrevet 27. august 2011 Har Bepanthen, men den hjelper ikke mot kløen...Klør ikke. Eller, bare litt utenpå tøyet, og veldig forsiktig. Får håpe jeg får sove inatt. Må vel sove i genser, så jeg ikke klør meg i søvne Takk for svar! hi
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #5 Skrevet 27. august 2011 Takk for svar, men det er ikke det som er problemet. Problemet er t jeg har et stort skrubbsår på halve ryggen som holder på å gro, og det kløøøør hi
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #6 Skrevet 27. august 2011 Hydrokortison må du ikke smøre på iallefall, det kan ødelegge tatoveringen din. Hydrokortison skal helst ikke smøres på åpne sår. Noe jo en tattoo er.
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 27. august 2011 #7 Skrevet 27. august 2011 Dessuten vil hydrokortison bleke tatoveringen, og da er jo vitsen med en svær tatovering borte. Du får bare lide deg gjennom det. Klapp, ikke klø. Det hjelper
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #8 Skrevet 27. august 2011 Ja, det var jo det med åpne sår jeg var i tvil om. Vet jo det ikke skal brukes, men akkurat nå har jeg mest lyst til å klø med en stor gaffel Tusen takk for svar
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #9 Skrevet 27. august 2011 hei, samboeren min er hudlege. Bare bruk kortisonkrem du det hjelper. her i huset bruker vi det til det meste god bedring........vet av erfaring at det hjelper mot kløe
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #10 Skrevet 27. august 2011 Si takk til mannen din Orket ikke mere, så klødde meg, utenpå klærne, så klart, og smørte godt med HK. NÅ skal jeg få sove Takk for svar
Anonym bruker Skrevet 27. august 2011 #11 Skrevet 27. august 2011 Skulle bare mangle, sov godt hilsen 01.12 og mannen
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #12 Skrevet 28. august 2011 Hallo... det behøver ikke å være sant at mannen hennes er hudlege, eller at hun har en mann i det hele tatt...
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #13 Skrevet 28. august 2011 Nei, det vet jeg, men hun svarte og da pleier man å si takk hi
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #14 Skrevet 28. august 2011 Også smurte du på hydrokortison... Skikkelig smart.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #15 Skrevet 28. august 2011 Nei nei nei, hydrokortison skal ikke smøres på en tattoo!!! Hadde mannen din vært hudlege ville han ALDRI sagt ja til dette uten å ha undersøkt sårflaten først!! Aldri!! HK skal ikke smøres på åpne sår, det kan i visse tilfeller smøres RUNDT såret, men det bør være i samråd med lege. Ikke sitt å gi sånne her råd på nett når dere overhodet ikke vet hva som stemmer da!
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #16 Skrevet 28. august 2011 Det hadde jeg gjort uansett. Det stod imellon et tynt lag med HK, og å klø den istykker. HK tok det verste, og det er bedre idag hi
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #17 Skrevet 28. august 2011 Det er forresten ikke et åpent sår lengre, det har kommet skorpe, og det er derfor det klør. Bedre å prøve å lindre kløen med HK, enn å risikere å klore istykker hele tatoveringen hi
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #18 Skrevet 28. august 2011 Nei det er faktisk ikke det, HK er et steroid og det kan trekke ut blekket fra tatoveringen, en lege ville aldri sagt kjør på over nett, han ville sagt nei, ikke uten samråd med lege. Og selv om det er kommet skorpe på så er grunnen til at det klør fordi det gror og da er det områder som ikke er dekket, evt. sprekker i rurflaten. Når en tatoverer seg må en bare bite tenna sammen eller kjøpe en antikløsalve uten kortison.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #19 Skrevet 28. august 2011 Ja, det er det første jeg skal gjøre imorgen. Eurax har jeg hørt skal gå bra, så da blir det å smøre den inn med det når det klør som verst. Jeg biter og biter, men kløen er så og si uutholdelig Var ikke så ille sist gang, men da var det snakk om en liten filletatovering på håndleddet. Når halve ryggen kjennes ut som en pissemaurfest...gi meg styrke Takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #20 Skrevet 28. august 2011 Bare fortsett du Hi Vi sitter og ler litt av hr bedreviter 10.47 som tydligvis har mer peiling på dette en samboer som er avdelingsoverlege på en hudpoliklinikk.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #21 Skrevet 28. august 2011 Tosk. Ingen lege ville sagt ja til det uten å ha undersøkt sårflaten først.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #22 Skrevet 28. august 2011 Dessuten vet han tydeligvis lite om tatoveringer i tillegg. Ikke alle "overleger" er flinke nok tydeligvis, men vi leser jo stadig om det.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #23 Skrevet 28. august 2011 Og du 11.04 har du sett såret? og hvilke kvalifikasjoner har du? bare lurer da du gir henne så presise råd. Og hvordan kan du vurdere min samboer som lege, når du aldri har møtt han? Slik som HI har beskrevet såroverflaten, så er det bedre HI smører tynt med reseptfri kortison krem som lindrer kløen, enn at hun klør seg ihjel. Time will tell
Anonym bruker Skrevet 28. august 2011 #24 Skrevet 28. august 2011 Nei, jeg har ikke sett såret og anbefaler derfor å ikke bruke HK. Som enhver annen innen medisin ville gjort, jeg sier i samråd med lege og at hun bør isåfall smøre rundt sårflaten fordi HK kan trekke ut blekket. Jeg sier også at hun bør skaffe seg kløsalve uten kortison første mulighet hun får. Jeg vurderer en som sier "hennes mann er lege" som sier kjør på uten å ha sett på såret, noe jeg vet ingen leger ville gjort, da det til og med står på pakningsvedlegget og i legemiddelhåndboken at HK bør brukes i samråd med lege. At det er rur på overflaten betyr ingenting fordi rur er full av sprekker og det er ikke gunstig at kortison trekker ned til sår og heller ikke til blekk. En lege ville sagt vent med kortisonen da han ikke vet hvordan tilstanden til såret er basert på skriverier på BiB eller BiM. Jeg kan heller ikke si noe sikkert, så for å være sikker anbefaler jeg ikke HK på en ryggtatovering, både pga at HK ikke skal brukes på åpne sår, fordi HK kan trekke ut blekket fra tatoveringen, noe som jo ville vært synd i og med HI har gått igjennom dette og nok vil ha tatoveringen finest mulig og fordi jeg ikke har sett såret. Isåfall bør hun holde seg til sårkantene - noe som også står i bruksanvisningen og i legemiddelkataogen og som din mann som er overlege på hudklinikk ville visst isåfall. Men det er ikke min tattoo. Jeg bare påpeke fakta. Og hadde det vært meg ville jeg ventet til en lege hadde sett på det, en med peiling å tatoveringer, istedet for å kjøre på fordi noen her inne sier de er lege. Jeg har ikke sett autorisasjonen for å si det slik og da burde mannen din som er lege være fullstendig enig med meg i at det beste er å vente med medikamenter og behandlinger til man har fått kyndig hjelp med undersøkelse framfor å høre på noen på nett? Uansett hvor flink han måtte være ...? Ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå