Gå til innhold

Mitt drømmehus gikk i tusen knus :( Hvordan bor dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte i fjord en helt ny tomannsbolig på 94 kvm, fikk samme år kjæreste så da den sto ferdig flyttet vi inn sammen. Nå har vi en datter i lag, er forlovet og eier både huset og bil sammen, men vi ønsker noe større. Har reservert tomt og hadde tegnet drømmehuset som ble alt for dyrt for oss :( Det kom på 4,4 mill før egeninsats :( var på 270 kvm..har folk virkelig råd til hus på nærmere 5 mill? Vi må tegne nytt og jeg har mistet motet :( Min samboer mener vi må ned i ca 200 kvm..er dette lite? Vi sitter interiør høyt i et hus og vil gjerne kunne velge litt finere ting for å få det slik vi ønsker :) Vi tjener til sammen 1,1 mill i året. Hvordan bor dere andre? Hvor mye tjener dere og hvor mye har dere i lån? Jeg mener vi kan låne Max 3,5 mill slik at vi ikke bor oss ihjel..eller? Håper vi kan få oss et nytt drømmehus :)

Skrevet

Har omtrent samme årsinntekt som dere. Vi bor (med 3 barn) i et gammelt hus som vi holder på å pusse opp. Stor tomt og deilig med plass. Vil heller ha stor hage enn digert moderne hus plassert på et frimerke og kliss oppi naboene. Men det er oss da. ;)

Skrevet

Du kan ikke være finere enn du har råd til! Det er første bud.

Ei jeg kjenner jobber ikke og mannen har en relativt lavtlønnet jobb, de leier ut noe da, og har lån på 5 mill, så det går an. Men om du stiller så store krav til hvordan du "må" ha det innvendig, så er det nok urealistisk likevel.

200 kvm burde nå vært mer enn stort.

Som vi sier i trøndelagen: Fint ska d vårrå om hælve røva heng ut...

Skrevet

Vi tjener til sammen 1.7 mill i året og bor i en leilighet på 75 m2 med to barn. Går helt fint det. Vi skal kjøpe noe nytt i løpet av året, antagelig nærmere 100 m2, noe jeg synes er gigantisk;)

Jeg er glad jeg ikke bryr meg om interiør i så stor grad som du og en haug med rosabloggere. Synes andre ting er langt viktigere.

F.eks kunne jeg aldri tenke meg å ofre reisingen. Vi tar barna med på masse reiser (ikke sånn all inclusive, men til Afrika, Asia osv. på mer backpackeraktige turer). Det tror jeg er viktigere enn å ha akkurat riktig kjøkken eller en superdyr designerlampe. Unger driter i slikt.

Kunne aldri tenke meg å ha så mye som 3.5 mill i lån, og vi har ikke noe særlig annet lån, har igjen ca.50 000 kr i studielån, thats it.

Kanskje du heller bør tenke over hva som er viktig i livet?

Skrevet

I fjor altså? Dere har jo ikke vært lenge sammen og vært to om utgiftene. Tar tid og penger å etablere seg sammen også. De fleste har ikke lyst å ha 5 mill. i boliglån selv om de har en inntekt på 1.1mill.

Det vanlige er vel å jobbe seg gradvis opp i boligmarkedet sammen. Etterhvert har gjerne boligene økt i verdi slik at man får høyere egenkapital for hver gang.

Men det skulle vel være mulig for dere å bygge dere et hus på 270 kvm. Men dere må kanskje vente med å innrede en del, ta billige løsninger som kan skiftes ut på sikt og muligens skaffe dere en billigere tomt.

Skrevet

Men herregud! Vi har da forskjellige verdier og meniger om hva som er viktig her i livet. Jeg likte aldri å reise når jeg var barn, foreldrene våre dro oss med på turer hver gang vi hadde ferie. Jeg hadde lyst å være hjemme, og ofte drømte jeg om at de kunne brukt litt mer penger på det materielle så jeg hadde sluppet å være så flau over enkelte ting.

Skrevet

Vårt hus er på 200 kvm og er med seks soverom, i tillegg til garasje. Vi har godt med plass for oss to og snart fire barn. I tillegg har vi hytte.

Vi tjener omtrent det samme som dere og har lån på til sammen 3,7 mill, dette inkluderer bil og hytte.

Hvis det er mulighet for å bygge kjeller hos dere, så vil jeg anbefale det. Dere trenger ikke innrede den med en gang, men får flere kvadrat tilgjengelig hvis dere skulle få behov for større hus. Da kan dere kanskje får råd til litt finere interiør.

Skrevet

Et hus på 200kvm er stort! Tenk på at du skal bebo alle rommene også. Varme dem opp og vaske dem ned.

Vi har nettopp fått lån av banken på 4 mill. Eller 3,6 blir det vel mer for vi har 400 000kr selv. Vi har 1 mill i årsinntekt. Vi leter nå etter hus, men det er ikke lett. Her hvor vi skal bo er det dyrt. Får rett over 100kvm for den prisen - om du ikke ønsker et oppussingsprosjekt da. Og med to barn så trenger vi iallefall 150kvm.

Skrevet

200 m2 er da langt fra lite!

Dere er 3 personer (foreløpig), og trenger absolutt ikke så mange kvadrat å boltre dere på.

Dere får vel heller bygge et normalhus, da, og heller bygge på etterhvert. Det er ekstremt mange her i landet, meg selv inkludert, bor på godt, godt under 200 m2.

Bare dumt å bo seg i hjel bare for å ha det "fint" i alle fall! 150 m2 er et middels stort hus som dere kan bo godt i, i mange mange år.

Skrevet

200 kvm er ikke lite i det hele tatt. Vi tjener ca like mye som dere og vil ikke låne mer enn 3,5 mill. Har 2 mill i dag og lever romslig med mye penger på ferie osv, ser at hvis vi skal få oss noe større så må vi låne endel mer. Vi kjøper fort bortimot 5 mill, men har egenkapital i boligen vi selger i dag.

Skrevet

Mange gode svar :) Forstå meg rett, jeg velger ikke hus forran alt annet og er nettopp derfor jeg ikke vil ha mer i lån enn 3,5 mill (gjerne mindre) :) Vil kunne ta barn(a) med på ferier og ha råd til litt hverdagsluksus som kino, middag ute og andre ting av og til :) Ja, vi ble sammen i fjord og deler all økonomi. Vi planlegger allerede neste barn og har det fantastisk sammen :) Vi har tenkt "hvorfor ikke?" :) Man lever bare en gang og når man endelig finner kjærligheten så er det bare å gi gass :) Jeg kan fint klare meg med 200 kvm har jeg funnet ut, kanskje mindre også :) Jeg liker veldig godt interiør, men det trenger ikke være dyrt altså :) Var ikke sånn ment :) -HI-

Skrevet

Ja, jeg tenkte ikke at det var galt at dere bbare har vært sammen siden i fjor (uten d), men at dere ikke har hatt lang tid på å bygge økonomien sammen. Det er tross alt en del å hente på å være to om utgiftene.

Skrevet

21.37 hvem er du som skal sette standard for hva som er viktige verdier i livet? Selv om du liker å bo kummerlig, og bruke pengene dine på utmattende reiser rundt i verden, så er det vel ikke sagt at det er det eneste rette?

Jeg ble også "slept" verden rundt med ryggsekk, vi tok lokalbusser og bodde helst privat - og jeg HATET det! Jeg ville helst bo på et hotell, bade i bassenget/havet og spise is og kose meg. Foreldrene mine prioriterte ikke å kjøpe hverken møbler eller klær, og det såg ut som et loppemarked hjemme hos oss. Jeg var altfor flau til å ta med venner hjem, og jeg var slett ikke stolt av mine opplevelser i utlandet. Når man er barn/tenåring er som regel det viktigste av alt å ikke skille seg ut, og da driter man i om foreldrene bruker hundrevis av tusen for å dra deg med langt inn i Afrikas svarteste jungel:))

Skrevet

Vi tjener mye mindre enn dere, rundt 700.000,- tenker jeg, men har likevel et stort hus.

Vi er hjemmekjære mennesker som prioriterer å ha plass til barn, venner og familie i huset vårt. Men vi bor oss ikke helt ihjel da ;)

Første huset vi kjøpte solgte vi med 500.000,- i fortjeneste, så lånte vi 2 mill og kjøpte drømmehuset. De 500.000 brukte vi til å bygge på litt og pusse opp. Huset vårt har nå en takst på godt over 3 mill og vi har fortsatt 2 mill i gjeld. Har ikke noe gjeld utenom, biler, båt og studielån er nedbetalt (vi har rukket å bli 37 og 41 år gamle).

Vi har 4 barn og bor på ca 230 kvm, og med det har vi mer enn nok plass. Vi har 6 soverom, to stuer, kjellerstue/lekerom, et stort bad, 2 doer, vaskerom, kjøkken og gang med stor skapplass. I tillegg til matbod og flere andre boder og kott. Hva mer trenger dere egentlig som bare har ett barn?

Skrevet

Jeg har hus på nesten 190 kvm og ønsker meg et mindre ett... Så hvis vi skal bytte hus en gang i framtida skal jeg max ha 120-140 kvm! Stort hus betyr mye å vaske, mye å holde i orden, mye å vedlikeholde. Nå står kjellerstua nærmest ubrukt, men akkurat det behovet kan jo endre seg når dattera blir eldre.

Vi er tre i familien.

Skrevet

Misforstå meg rett, vi har det helt fint hjemme, vi, ikke sånn loppis/ullteppekrigerstil. Men vi har møbler fra Ikea, billig kjøkken osv. Ungene får fine klær, for de blir kjøpt på reiser, superbillig å handle i USA f.eks, handler faktisk det meste av tøy til oss alle i utlandet.

Og du, vi drar ikke bare på jungeltur, vi drar også på ferier med strand og sol, is og kos, men ikke til Gran Canaria eller Mallorca, men velger andre steder som er finere og har litt mer kultur.

Ungene her er i hvert fall ikke flau for å ta med venner hjem, her er det åpent hus.

Skrevet

Nå har ikke jeg vært på Gran Canaria siden jeg var liten, men har du prøvd å sette deg inn i kulturen på Mallorca, Kreta osv? Selv om det er typisk turiststeder, så startet de ikke å eksistere der nede for ca 30 år siden da de første charterturistene kom. De har en lang og spennende historie bak seg, og så snart man kommer litt inn i landet eller opp i fjellene finner man mange gjemte skatter.

Det trenger ikke være enten eller. Vi reiser som regel til steder med All Inclusive da vi syns det er herlig å ha fullstendig ferie fra matlaging, og så setter vi oss inn i hvert enkelt steds historie, leiger bil og tar oss turer på øya/landet.

Men barna vil helst slippe det da, de vil bade, være i Bamseklubb og lage sandslott:)

Skrevet

Vi er 4 stk og bor på 210 kvm. Det er digert etter mitt skjønn. Dersom vi skulle ha bygget ville jeg hatt ca 190 kvm.

Skrevet

Jeg bor på 59 kvm..en liten, kommunal leilighet, hvor det sammen med meg bor to barn og en katt :) Ikke idèelt, og glad skal jeg være den dagen vi kan evere nøkkelen. Men for å komme dit, må jeg jobbe og spare, og da har vi ikke til utenlandsferier, dyre møbler og fancy klær. Omtrent alt vi har av innbo er arvet, likeså klærne til ungene. Men vi har tak over hodet, og vi har mat.Så akkurat nå er det bra nok. Men å har jeg kjæreste, og vi vil gjerne bo sammen, og da må vi ha noe større.

HI: ikke gi opp drømmen helt da :) Jobb for det, så går det tilslutt!!

Skrevet

Lurer på hvor i all verden dere har greid å tegne et hus til 4,4 mill??!!

Se i ferdighuskatalogene. Dere kan få MYE hus for en langt rimeligere penge.....

Skrevet

Lag en liste over hva du ønsker å prioritere og jobb ut i fra hva som er viktigst for dere.

Det kan være helt unødvendige ting som fordyrer huset som du kanskje ikke egentlig vil prioritere.

Forsøk å finne ut av hva hver enkelt ting koster så kanskje du kan få drømmehuset alikevel.

Det er f.eks ikke sikkert at du trenger å redusere størrelsen på huset.

Det kan være ting ved hustegningen som gjør det unødvendig dyrt som du kanskje egentlig ikke vil prioritere.

F.eks kan det være måten taket er tegnet på som gjør det dyrt. Det finnes flere måter å lage et tak på.

Kan du ha tegnet inn en spesiell dyr løsning på vinduene som du kan gjøre billigere?

Ta kontakt med noen som har peiling og be om hjelp. De vil kunne hjelpe deg meg å få det du vil ha og ta vekk det som er unødvendig

fordyrende. En arkitekt vil kunne hjelpe deg.

Skrevet

Vi bor på 78 kvm i boretslag.

Skrevet

270 kvm. er jo omtrent tre hus på den str. dere har nå, et til deg, et til mannen og et til barnet. Altså galskap. Har et hus på over 200 kvm., men vi har 5 barn. Stort og upersonlig, så vi skal selge, og bygge et mindre hus med god og gjennomtenkt planløsning. Ville satset på et noe mindre hus, så har du mer penger til interiør. Synes mange av ferdighusene stjeler for mange kvm., mange unødvendige ganger og kroker og kriker. Ville helt klart tegnet selv, og valgt en åpen løsning.

Skrevet

Vi tjener vel ca 100 000 kr mindre enn dere, men har likevel fått lån på 5,8 mill. Ja, jeg vet at det høres helt sykt ut. Men det er mange men her for vår del, ett av dem er et langt og godt forhold til banken, og at vi har en særdeles ryddig økonomi. Selv når vi var lutfattige studenter viste vi at vi klarte å sette av penger, har aldri noensinne betalt en eneste regning for sent osv.

Så bygger vi hus med utleie, og utleiedelen blir såpass stor og i et boligområde hvor det er rift om leiligheter. Så vi vil uten problemer få leid ut for ca 9 500 -10 000 kr i måneden. Vi kommer også til å binde ca 75% av lånet til den lave renten som er nå. I tillegg så får man jo vesentlig mye lavere skatt med mye lån.

Vårt regnestykke blir da altså:

Utbetalt lønn hver måned regulert etter skatt: ca 64 600 kr

Barnetrygd: ca 3800 kr

Utleieinntekt: 10 000 kr

Totalt inn: 78 400 kr

Månedlig utgift på nedbetaling av lån og renter: ca 31 000 kr

Sum igjen etter huslån: 47 400 kr

Og 47 400 kr rekker fint til alle andre utgifter som strøm, mat, diesel, studielån, bhg, SFO, forsikringer, klær osv. Når det gjelder ferie, så vil jo feriepengene minus det vi normalt ville fått utbetalt, og pluss betalingsfri måned i bhg/SFO dekke inn nok til en flott ferie. Tror det er snakk om ca 45 000 - 50 000 kr mer penger i juli enn normalt, og man får en flott ferie for den summen. Som en ekstra bonus for banken, så har mannen en del aksjer i forbindelse med jobb som gir en avkastning på ca 50 000 kr i året nå, og dette vil antagelig øke til ca 100 000 kr i året. Alle slike ting teller med.

Kikk en gang til på drømmehuset. Kan dere gjøre noen endringer. Leie ut? Sett opp skikkelig budsjett og se over om dere vil kunne klare det uten å ofre for mye. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...