Gå til innhold

Hvor stor/gammel MÅ babyen være før vi kan ta han med i pulk????

Anbefalte innlegg

Vi får en baby i nov/des og liker godt å gå på korte skiturer med ungene på vinteren. Har en skiløype rett utenfor huset og i helgene er vi ofte på tur med et vennepar, på skitur. Vi har en gammel pulk fra jeg var liten, men hvor stor/mange mnd MÅ babyen være før vi tar han med på korte turer ut i pulken??? Vi har skinn til å legge i bunn og voksipose+++....(da tenker jeg ikke kaldere enn -5 og 1-2 timer).

Fortsetter under...

Ingen fare med at han blir eldre enn 6 mnd.... Hadde håpa det gikk greit ned i 4 mnd (for vi hadde planer om å være med mamma på hytta deres i påsken og da blir han ca 4-5 mnd) men hvis vi likevel må vente til etter 6 mnd er jo skisesongen her over =) =)

Tror du også må se ann babyen litt. Vi var på første skitur da snuppa var ca 4 mnd. Kort tur i fint vær, hun sovnet så fort vi begynnte og gå. Hadde skinn, teppe som stoppet henne fra å gli for langt ned og hun lå i dunposen sin. Fungerte kjempe fint. Men en lang skitur i full fart ned bakker vil jeg vel ikke anbefale... men det er lov å bruke hodet ;)

Annonse

OK, hvis det hadde blitt noentur så ville det jo bare vært slike korte turer på max 2 timer uten vind og ganske varmt! Blir jo ikke før ut mot våren at det blir aktuelt uansett =)

Veldig fint å høre at det gikk greit med dere og 4 mnd baby... Tusen takk =)

Jeg vet om flere som har gått med baby i sjal eller sele hvis løypene er snille og det ikke er noe særlig fare for å dette. Da holder ungen varmen og man har full kontroll på hvordan den har det. Kan det være et altenativ?

Det er jo et alternativ, men jeg stoler ikke på meg selv godt nok på ski til å ha babyen på meg! Løypene utenfor her er ganske så fine, de går rundt et forholdsvis slett jordet...... (litt småbakker er det)

Det er ikke anbefalt før minimum seks måneder. Selv om det ikke er så kaldt i lufta så ligger de små veldig tett mot bakken og snøen. Selv om man har skinn under, og de ligger i pose er det vanskelig å kontrollere varmen og ikke minst kulden. I tillegg er man jo selv i bevegelse og blir kanskje svett og varm, mens den lille ligger så og si nede på snøen. Lufta de puster inn er også mye kaldere selv om de ligger godt nede i pulken. Også er det det med ristinga i tillegg da...

Men det er jo bare anbefalinger, gjør det som passer best for dere :)

Har hørt 6 mnd grunnet kaldere luft ved bakken. Fikk tips av en kamerat i sportsbutikk at man kunne bruke et slikt "ute-inne-termometer", ha den ene delen i pulken da det er denne som viser hvor varmt det faktisk er hos bebis. Som nevnt under, man bruker vanlig sunn fornuft, det er stor forskjell på kosetur til "Appelsinhaugen" i april med sol og varmegrader og langtur med 20minus i februar:)

Lykke til, vi har gått mye tur med våre i pulk og tar man det på deres premisser får alle en hyggelig naturopplevelse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...