Gå til innhold

Får ikke skrive "Min elskede pøbel" på gravstøtten

Anbefalte innlegg

Leser et stykke i Bergensavisen i dag om en mor som ikke får skrive dette på gravstøtten til datteren som døde av sykdom, 13 år gammel.

Hun har fått lov å skrive "pøbel" i anførselstegn, da går det visst greit.

Hva synes dere om at kirken skal blande seg inn i hva som står på gravsteinene ?

(jeg må si meg enig med kirken, det er helt greit å ha en kirkeforvaltningslov som styrer dette til en viss grad)

Og når hun har fått gjennomslag for å skrive det i anførselstegn, er det vel ingen ting å rope ut på førstesiden i avisen ?

Fortsetter under...

Hvorfor i all verden ønsker hun å ha noe slikt på gravstenen da? Skjønner at det kanskje er et kjælenavn hun hadde på datteren, men det som står på stenen skal jo stå der til evig tid....

All den tid du vil ha din kjære begravet eller bisatt i en kirkegård får du følge reglene kirken utarbeider for sånt.

Ellers mp jeg si at jeg ikke for mitt bare liv kan forstå hvorfro noen vil ha pøbel uten anførseltegn på gravminnet.

Annonse

Samme hvor humoristisk og elskelig dette pøbel navnet var for foreldne og kanskje for det avdøde barnet så forstår jeg at de IKKE fikk lov til å ha den teksen på gravstøtten!!

Jeg synes ikke det passer seg med ett pøbel navn på graven til ett menneske uansett hvor humoristisk det sikkert er personlig for dem!!

Jeg pleide kalle datteren min for "tjukka" da hun var baby, gud forby at noe hadde sjedd med henne, men hadde aldri skrevet "hvil i fred tjukka" eller noe slikt!!!!!

Javel, hvor er det mulig å bli begravd i dette landet bortsett fra på en kirkegård da?

Det finnes urnelunder og "hjørner" for muslimske / andre religioner, men det er vel fortsatt på en krikegård?

Du ber meg skaffe meg mer kunnskap. Du må gjerne dele av kunnskapen din og fortelle meg hvor folk i dette landet blir begravet utenom på kirkegårder.

Og dersom det finnen nøytrale steder, er det i tilfelle likevel helt greit å skrive "Her hviler kvisetrynet"?

Nå har jeg sjekket med sidene til Human Etisk forbund. Det finnes egne avdelinger på kirkegårder som ikke er vigslet, men det er fortsatt på kirkegården.

Det er lovfestet i norsk lov at alle skal gravlegges på en kirkegård og det finnes i dette landet ikke alternativer til kirkegårder, bortsett fra at man kan velge nøytral jord.

I dette landet kan man bli begravd på kirkegårder eller gravlunder.

En gravlund er det samme som kirkegård, men det ligger ikke noe kirke på gravlunden. På en gravlund står i stedet et kapell.

Både kirkegårder og gravlunder i Norge er vigslet jord, men har egne avdelinger som er nøytrale der ikke troende eller mennesker med andre religioner kan gravlegges.

Det er ikke mulig å bli begravd andre steder enn på en kirkegård eller en gravlund. Kremerte personer har igjen egne avdelinger som kalles urnelund, men de befinner seg på gravlunden eller kirkegården.

Jeg er ikke enig med 18:17 i at de fleste gravplasser ikke er på kirkegårder. I Oslo for eksempel er det seks gravlunder og 14 krikegårder. Gravlundene er ofte strørre enn kirkegårdene, men rundt om i landet er som regel liggestedet tilknyttet en kirke så jeg synes det høres lite sannsynlig ut at de fleste menneskene i Norge blir begravet på gravlunder i stedet for kirkegårder. 18:17 må gjerne opplyse meg dersom min antagelse er feil.

Det er riktig at man ikke kan legges i en grav andre steder enn på en kirkegård, men det er mulig å spre aske over fjell og vann. Noen velger denne måten å gravlegges på, men det må søkes om tillatelse først.

Annonse

Å strø asken til avdøde over øde områder må det søkea tillatelse til hos fylkesmannen og det må særlige grunner til for at ønsket skal bli oppfylt.

Det er ikke en vanlig måte å bli "begravd" på, det er heller sjeldent at avdøde blir stedt til hvile på den måten.

Jeg synes det er et overgrep. Norge har blitt et land hvor man har mindre og mindre personlig frihet. Vi skal imidlertid være klar over at vi har det bedre enn svenskene.

I Sverige får du bare velge mellom et fåtall gravstøtter, ikke for eksempel velge støpejernskors i stedet, størrelsen er fastlagt og du får bare velge mellom noen få symboler på toppen av gravstøtten også. Farger er også sterkt begrenset.

Så jeg synes ikke det er greit. en sånn innskrift er mellom den døde og dens familie og ingenandre har med det å gjøre.

Fylkesmennene innvilger nær alle søknader om askespredning. I forhold til ordinære gravlegginger, er det ikke mange som velger askespredning, men det er en økende andel. Mange søker før sin død, så det ligger inne mange godkjente søknader hos fylkesmennene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...