Gå til innhold

hva må til for at man skal få innvilget besøkshjem/avlastningshjem?

Anbefalte innlegg

Må det være diagnoser og alvorlige ting inni bildet? Eller holder det at mamman er sliten, har ikke så stort nettverk og faren er helt ute av bildet. Barnet er veldig aktivt og mamman har til tider litt for mye tanker og følelser i hodet, har hatt det litt vanskelig og vært gjennom en del vanskelige saker. Mamman ønsker selv avlastning, men det virker ikke som de får det.

Fortsetter under...

Men trenger ingen diagnoser og ingen alvorlige ting...

Jeg fikk avlasting- en helt vanlig alenemamma der bf ikke var i bildet..

Jeg har masse familie på min side, men hadde ikke lyst å mase for mye. Jeg fikk innvilget besøkshjem 1 helg i mnd, og jeg fikk selv velge hjem. Så da var valget enkelt og falt på tanten min, kjempe greit at det var noen i nær familie som var besøkshjem.

Det skader ikke å søke.. Høres ut som denne mammaen burde få det godkjent!

Det kommer an på om man får det eller ikke. Jeg er alenemamma uten familie og uten barnefar (han døde i en ulykke). Har søkt om avlastning / besøkshjem, men fikk avslag. De mente at jeg var ressurssterk og klarer meg fint selv.

Det varierer fra sted til sted.

Det kan godt holde at mor er sliten og har lite nettverk. I hvert fall om det tas gjennom barneverntjenesten. Når man søker kommunen ellers er det gjerne mer krav til diagnose etc. hos barnet, men dette er også variabelt.

Til deg 14.57 - Det er da en himmelvidt forskjell på å "mase" på familien i tid og utid, og å inngå en avtale om faste dager. Da er det en gjensidig avtale som gjør situasjonen for barnet og mamma forutsigbar.

Om man skal ha et barn i kosten en helg i mnd, blir det selvsagt ekstra utgifter, og det skjønner jeg godt at HI ikke har så lyst til. Ved en avtale gjennom barnevernet har man klare avtaler og ingen trenger å føle takknemlighetsgjeld til noen.

Kanskje du skulle prøve å sette deg inn i andres situasjon før du kommer med dritten din? Du må passe deg, vet du, plutselig kommer prektigheten din og biter deg i ræven! (Jeg har nemlig lest den tråden du åpnet ene og alene for å rakke ned på familier som "tar betalt for å hjelpe") Det virker ikke som du skjønner så mye av verden du?

Annonse

Jeg så den tråden jeg også, og antok at nå tror folk at det er jeg som har laget den, men vet du hva, det er det faktisk ikke. Så kanskje du skulle slutte å trekke slutninger om ting du ikke vet noe om selv..

14.57(27.08.11)

Om du søker gjennom kommunen varierer dette veldig. Vi har et barn med psykisk utviklingshemming og syndromdiagnose, i vår forrige kommune fikk vi tilbud om avlastning nærmest kastet efter oss da vi ikke følte behovet, i vår nåværende kommune får vi opplyst at vi er forventet å klare det hele selv til ungen kommer i puberteten.

Men det skader ikke å kontakte relevant person i kommunen og spørre hvilke retningslinjer som gjelder der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...