Gå til innhold

Hva er passende sum å bruke på bursdagsgave til barn i barnehagealder/tidlig skolealder?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Her har vi en avtale om 50 kroner, og det synes jeg er helt passe uansett alder. Ingen kjøper gave, alle gir en 50-lapp i et kort. De er 12 jenter i klassen til jenta mi, så da får de totalt 550 kr fra klassevenninner og mi hadde store planer om hva hun skulle kjøpe for pengene hun fikk.

Til andre venner, bruker jeg det som passer der og da.

Til dere som syns det er lite med under hundrelappen, det er bestemt i fellesskap av foreldrene at de ikke skal bruke mer på det hos oss ihvertfall. Er mange som har f.eks 3 barn, alle har gjennomsnitlig 15 venner de skal i iløpet av et år. Sier seg selv at man ikke kan gi gaver for 200 kr per barn, vettu..

Datteren min er 11 år, i klassen har vi blitt enige om max 100 kr. I barnehagen er det bestemt ca 75 kr. Og det syns jeg er helt greit. Man får faktisk fine gaver for 100lappen. Er ikke min oppgave å gi barnehagevenninna til dattera mi på 5 år den fine barbie'n hun ønsker seg......

Jeg har tre, tvillinger i bhg og en baby. Hvordan det?

Her vi bor er det vanlig fra 150-300. Har ikke så fryktelig mye penger selv, men jeg synes det er helt ok å bruke såpass.

Vi gir 100-150 kr.

Synes det er ultrakipt å gi penger, og man får ikke rare gaven for en 50-lapp (bare ræl...)

For rundt 120 kr får man en fin legoeske f.eks

Her er det bestemt at grensa ligger på 50 kroner pr gave når barna er i små og mellomskolealder. Det øker gjerne til 100 i sjette klasse og oppover.

Skulle jeg brukt 200 pr fødselsdag, hadde jeg gått konk den perioden jeg hadde 5 barn på skolen samtidig. Det ville ha gitt ca 27000 tusen i fødselsdagsgaver i året:-0

På skolen er vi foreldrene enige om og gi maks 100 kr. Har to i " bursdagsalder" og det ofte bursdager så jeg syns det holder. Bruker litt mer til de barna de leker aller mest med.

Annonse

Jeg har to barn i barnehage, eldste er førskolebarn. Dersom begge to er invitert i bursdag til ett barn så er det 200 kr i gave, hvis en av dem er invitert er det 100 kr i gave. Det er min egen regel, jeg har ganske trang økonomi da jeg er uten jobb for tiden pga endt vikariat.

Til uka skal eldstemann i bursdag til tvillinger og da er gaven kjøpt inn til 100 til ene barnet og 100 til det andre. Det er mange fine ting og tang man får for 100 kr. Det gjelder bare å se litt :)

Kjøper ofte supre ting på salg, men gaveprisen ligger omkring 100 kr til små venner og venninner. Noen ganger mer og noen ganger mindre, alt avhengig av hva jeg finner i gaveesken jeg har liggende.

Mer enn 150 kr høres mye ut synes jeg.

Sønnen min går i klasse med 24 andre - det blir ca 20 bursdager i skoleåret, dvs kr 2000,- i gaver i året om vi bruker kr. 100,- pr. pakke.

Det må vel holde.

Gaver i familien blir noe annet selvsagt.

Måtte vi gi penger må det vel bli en 100-lapp, men jeg kjøper gjerne på tilbud mtp bursdager og da går jeg ofte ut fra hva tingen kostet som ny, evt legger til en liten ting, utfra hva tilbudsprisen var... Synes fra 100 kr og oppover er alt for mye.

Søskenbarn får for ca 100-lappen til jul her og ca 200 til fødselsdag. Dette er noe vi er enige om.

Vel, her er et lite regnestykke til de som mener at 100 kr er for lite, og helst gir langt over. La oss ta utgangspunkt i 300 kr da, som nevnes over her. Vi har tre barn. De har i snitt 15-20 bursdager hver i året som de går i (er nok invitert i langt fler). La oss si 15 for å holde det på et minimum. Og la oss si at jeg betaler for disse gavene i ca 12 år fra de begynner med barnebursdag og til de slutter med sorten eller begynner å tjene penger selv. Også her som et minimum.

300 kr ganger 15 bursdager i året: 4500 kr pr barn i "bursdagspenger" i året.

4500 kr pr barn ganger 3 barn: 13500 kr i året i bursdagspenger.

13500 kr ganger 12 år: 162.000.

Yepp. 162.000. Etthundreogsekstitotusen for pokker. Det er en helt kurrant bil det. Eller 7 sydenferier. Evt både nytt kjøkken og nytt bad. For de som liker slikt.

Nei her er jeg veldig glad vi har en unison regel, som forøvrig skolen og barnehagen støtter opp om ved å sende følgende brev hjem med barna om høsten: "I steden for penger eller noe nytt og kjøpt er det like bra og mye finere å få et brev, en tegning og en klem!" (og yes, det funker på både 8åringer og de på 14).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...